پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۴۳
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۲
شاید بتوان گفت همه‌ی ما هر روز در معرض شایعه قرار داریم و حتی گاهی خود ما به طور ناآگاه و ناخواسته عامل رواج آن می‌شویم؛ چون در درجه‌ی اول خودمان آن را باور کرده‌ایم. فارغ از انگیزه‌ی اصلی شخص یا گروهی که شایعه‌ای را برای نخستین بار به راه می‌اندازند، سایر افراد معمولا با انگیزه‌ی دل‌سوزی و هشدار به سایرین شایعه را رواج می‌دهند؛ البته عده‌ای هم فقط برای وقت گذراندن و سرگرمی این کار را می‌کنند.


شعارسال : اما شایعه که گاهی خیلی فراگیر و آسیب‌زا می‌شود؛ می‌تواند موجب گسترش احساس ناامنی در یک جامعه شده؛ با آبروی برخی افراد مشهور و غیرمشهور بازی کند و در مواردی حتی به امنیت و هویت ملی یک کشور آسیب بزند، چه تعریف و انواعی دارد؟ چه عواملی موجب گسترش تمایل افراد به شایعه‌پردازی در یک جامعه می‌شود؟ تفاوت شایعه با دروغ چیست و از چه راه‌هایی می‌توان با شایعات مقابله و آن‌ها را از بین برد؟در گفت‌وگو با حسین کمالی کارشناس ارشد جامعه‌شناسی این سوالات را مطرح کردیم.

* شایعه از دیدگاه جامعه‌شناختی چه تعریفی دارد؟ علل بروز و رواج شایعه چیست؟

شایعه نوعی مبادله‌ی ارتباطاتی شامل خبر یا گروهی از اطلاعاتی‌ست که دارای منشاء مشخص و رسمیت‌یافته نیست و اغلب جنبه‌ی منفی علیه یک فرد یا یک گروه دارد. شایعه در لغت به معنی شیوع یک خبر است و زمانی کاربرد پیدا می‌کند که قصد و نیت به‌کارگیری آن، نشر یک خبر و پراکندن آن به سطوح جامعه باشد. 
شایعه در تمام جوامع بشری وجود دارد. در طول تاریخ گاهی جنگ‌هایی که بین دو دولت، دو طایفه، دو ایل یا دو نفر رخ داده، ریشه در شایعه داشته و عامل اصلی آن فقط یک شایعه بوده است.

اگرچه شایعه به معنی پراکندن خبر است، اما معمولا خبری‌ست که چندان واقعی نیست و نوعی غلو و اغراق در آن وجود دارد که به‌طور چشم‌گیری گسترش پیدا می‌کند. معمولا وقایع و حوادث مبهمى که اخبار و اطلاعات موثق‌، دقیق و درستى در مورد آن وجود ندارد یا اطلاعات ناقص و متناقض از آن در جامعه جریان پیدا مى‌کند، زمینه‌‌ی شکل‌گیرى شایعه را فراهم مى‌کند. حوادث طبیعى و غیرمترقبه‌ نیز به دلیل هراس‌آور و فراگیر بودن مى‌تواند زمینه‌هاى قدرت گرفتن شایعه را فراهم کند. شایعه درباره‌ی موضوعى که براى اکثر مردم مهم است و اطلاعات راجع به آن ناکافی و مبهم باشد،‌ بروز مى‌کند. هرگاه مساله‌‌اى مهم در جامعه بروز کند، اما نسبت به آن ابهام باشد و اخبار آن به درستى و صادقانه مطرح نشود، این اهمیت و ابهام، افکار عمومى را که خواهان دریافت حقیقت و اطلاعات هستند، در دام فرصت‌طلبان و شایعه‌پراکنان می‌اندازد. بنابراین علت اصلی شایعه، بى‌اطلاعى مردم از وقایع جاری در جامعه است.

* آیا شایعه انواعی هم دارد؟ چه عواملی موجب گسترش شایعات در یک جامعه می‌شود؟
شایعه گونه‌هاى متفاوتى دارد؛ شایعه‌هاى گذشته‌‌نگر که اشاره‌ی ضمنى به حوادث گذشته دارد و شایعه‌هاى آینده‌نگر یا پیش‌گو که از آینده خبر مى‌دهد. شایعه‌هایى که براى مبارزه با گروه‌هاى خاص به‌طور سازمان‌یافته منتشر مى‌شوند و شایعه‌هایى که خود به خود در شرایط آشفتگى اجتماعى رواج پیدا می‌کند. شایعه‌هایى که نتیجه‌ی پر و بال دادن به قوه‌ی تخیل است و شایعه‌هایى که شامل اخبارى با موضوعات منطقى و واقعى است. این تفاوت‌‌ها ما را ملزم به تعریف و طبقه‌بندى انواع شایعه‌‌ و جایگاه‌شان در حوزه‌ی رفتار جمعى می‌کند. هر یک از انواع شایعات دلایل متفاوتی دارد و نمی‌توان همه را به یک شیوه تحلیل کرد. اما آن‌چه مشخص است این‌که کمبود اعتماد، نبود فضاهای باز و وجود خطوط قرمز متعدد و دائما در حال تغییر، به گسترش شایعات دامن می‌زند. هرچه در جامعه‌ای سقوط اخلاقی بیش‌تر اتفاق افتد، رفتارهایی غیراخلاقی مثل ایجاد و رواج شایعه بیش‌تر دیده می‌شود. این را هم باید گفت که شایعه در جوامع بسته، فاقد دموکراسی یا با ابزارهای دموکراتیک ضعیف و شکننده، به‌شدت تقویت می‌شود؛ چون به همان نسبت که فضا بسته می‌شود، بی‌اعتمادی افزایش پیدا می‌کند و فضا برای گسترش شایعه و حتی دروغ و آسیب‌های ناشی از آن فراهم می‌شود و جامعه سقوط اخلاقی شدیدی را تجربه می‌کند که به سختی قابل بازگشت است.

* چه تفاوتی میان شایعات در گذشته که معمولا به‌صورت شفاهی انتقال پیدا می‌کردند با شایعه‌های امروزی که بیش‌تر از طریق فضای مجازی و رسانه‌ها رواج داده می‌شوند، وجود دارد؟
تفاوت عمده در میزان پیچیده‌تر شدن شایعات امروزی است. در واقع ابزارهای جدید این امکان را می‌دهند که بهتر بتوانیم به یک شایعه شکلی واقعی بدهیم. فضای مجازی زمینه‌ی بسیار مناسبی برای پخش شایعات فراهم می‌کند و می‌توان کاملا مشاهده کرد که در دو دهه‌ی اخیر با گسترش روزافزون شبکه‌های اجتماعی، نه‌تنها امکان از میان رفتن زندگی شخصی افراد به وجود آمده است و اطلاعات همه‌ی افراد برای قدرت‌های بزرگ دولتی قابل دست‌رس است، بلکه این شبکه‌ها با وجود امکانات مناسبی که دارند، متاسفانه این نقطه ضعف را نیز دارند که می‌توانند به برخی از رفتارهای آسیب‌زا مثل شایعه و دروغ‌پردازی به‌شدت دامن بزنند و حتی آن‌ها را در مخاطبان خود درونی کنند.

* بسیاری از شایعه‌ها پس از مدتی تبدیل به باوری عمومی می‌شوند، چه عاملی موجب تبدیل شایعه به باور می‌شود؟

شایعه معمولا از هیچ شروع نمی‌شود، بلکه از یک زمینه و بنیان واقعی یا نزدیک به واقعیت ریشه می‌گیرد تا بتواند تاثیرگذار باشد. کسانی که خبری غیرواقعی را گسترش می‌دهند، باید گزینه‌هایی را انتخاب کنند که با ذهن افراد هماهنگی داشته باشد، به همین دلیل می توانند خبر بسیار بی‌ارزشی را بزرگ و واقعی جلوه دهند و به تشویش اذهان مردم بپردازند. پس می‌توان گفت چون شایعه پدیده‌ای اجتماعی است و از خاستگاهی انسانی برمی‌خیزد، به گونه‌ای طراحی می‌شود که بتواند به‌راحتی و با سرعت در همه جا اشاعه پیدا کند.

* تفاوت شایعه با دروغ چیست؟

در دروغ فرد یا گروهی از افراد عامدانه و آگاهانه حقیقت را پنهان کرده یا تغییر می‌دهند؛ در حالی‌که در شایعه این خودآگاهی لزوما وجود ندارد. البته در شایعه نیز کنش‌گران می‌توانند نسبت به نادرست بودن شایعه شک کنند، اما چون این خبر یا اطلاع به نوعی برای‌شان مطبوع و خواستنی است، نادرستی احتمالی‌اش را نادیده می‌گیرند.

* آیا می‌توان گفت جامعه در مواردی به شایعه نیاز دارد؟ اگر شایعه در جامعه نباشد چه تاثیراتی در روابط دارد؟
اینکه جوامع نیاز به اشکال نرم و انعطاف‌آمیز انتقال اخبار دارند، مورد تایید است. همه‌ی ما در زندگی روزمره از این ابزارها استفاده می‌کنیم. زمانی که مصیبتی از راه می‌رسد و حتی افراد بسیار بااخلاق ممکن است ناچار شوند حقیقت را تا حدی تغییر داده یا بر زبان نیاورند تا موجب آسیب روحی اطرافیان نشوند. بنابراین می‌توان گفت گردش اطلاعات و اخبار همواره باید دارای ابزارهای متفاوتی باشد که بتوان شدت پیامدهای آن‌ها را کنترل کرد. اما به همان اندازه که اخلاق و دانش در یک جامعه افزایش پیدا کند، نیاز به استفاده از این ابزارها کاهش یافته و به موارد معدودی که اخلاقی‌ست، کاهش پیدا می‌کند.

* از چه راه‌هایی می‌توان با شایعات مقابله کرد؟

افکار عمومى قضاوتش را درباره‌ی شایعه تا زمان به ثمر رسیدن تحقیقات جامع و علمى به تعویق نمى‌اندازد؛ بنابراین باید خیلى سریع شکاف اطلاعاتی را با اطلاع‌رسانی صحیح و واقعی ترمیم کرد تا هیجان به وجود آمده بر اثر شایعه به‌سرعت فروبنشیند. راهی که برای پیش‌گیری از رو آوردن مردم به شایعات توصیه می‌شود، این است که قبل از شیوع هر شایعه‌اى باید خطرات و پیامدهاى شایعه را براى مردم تشریح کرد. مردم باید بدانند شایعه مانند وباى خطرناکى است که به‌سرعت از یک فرد به دیگرى منتقل مى‌شود و افراد، گروه‌ها، جوامع و حتى کشورهاى مختلف را تحت تاثیر خود قرار مى‌دهد. در دین اسلام هم در موارد متعددی نسبت به غیبت و داشتن سوء‌ظن که از مصادیق شایعه‌پراکنی هستند، هشدار داده شده است. پس در جامعه‌ی اسلامى مردم باید به‌دنبال حرف و مطلب مستند و موثق باشند. روزنامه‌ها نیز باید از درج اخبار بدون منبع و به نقل از "محافل خبری" یا "افراد مطلع" خوددارى کنند تا جامعه از خطر شایعه مصون بماند.

اما اگر شایعه‌اى در جامعه فراگیر شد، برای خنثی کردن اثرات منفی آن ابتدا باید منابع و افراد شایعه‌ساز شناسایى شده و سپس برای بى‌اعتبار کردن منبع و معرفی هویت آن‌ها براى مردم اقدام شود؛ هم‌چنین باید هرچه سریع‌تر نسبت به ارایه‌ی اطلاعات صحیح به مردمى که تحت تاثیر شایعه قرار گرفته‌اند، اقدام شود. براى کنترل بهتر شایعات توصیه می‌شود مرکزى تحت عنوان مرکز مطالعات شایعه یا "شایعه‌شناسی" در کشور ایجاد شود تا به تحقیقات علمى و آمارى این مساله و ارائه‌ی راه‌هاى رفع شایعات بپردازد و هم‌چنین آموزش‌هاى عمومى در خصوص راه‌های شناسایی و مقابله با شایعه در این مرکز به مردم ارایه شود.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از وب سایت کرمان شهر آنلاین ، تاریخ انتشار پنجشنبه 07 آبان 1394 ، کد مطلب : 940867 : www.kerna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین