پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۲۴۵۳۰۹
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۲
برای بهبود وضعیت اقتصاد ایران و حرکت به سمت توسعه اقتصادی باید به فکر حل مشکلات و بیماری های مزمن آن بود. خروج اقتصاد ایران از چالش رشد اقتصادی پایین یکی از اولویت های اصلی است و نباید توسط سیاستگذاران، کارشناسان و رسانه ها به خروج از رکود و مثبت شدن رشد اقتصادی تقلیل یابد.
شعارسال: درد مزمن رشد اقتصادی پایین؛ عوامل و راه‌حل‌ها
 
خروج از رکود و بازگشت به چالش قدیمی
 
سعید مسگری/پژوهشگر اقتصادی
 
در هفته های اخیر برخی مسئولین خبر از بهبود رشد اقتصادی امسال و حتی احتمال مثبت شدن آن دادند. اگرچه هنوز آمار رسمی از رشد اقتصادی امسال منتشر نشده اما به نظر میرسد عملکرد رشد اقتصادی از آنچه قبلا برآورد می شد بهتر خواهد بود.
 
در شرایطی که تمام پیش بینی ها از رشد اقتصادی منفی شدید در سال 98 خبر میدادند تحقق رشد اقتصادی نزدیک به صفر نیز میتواند دستاورد مهمی باشد. اما باید توجه داشت که چنین رشدی اگرچه می تواند به معنای پایان رکود باشد اما دلالتی بر حرکت به سمت رونق اقتصادی و یا کاهش مشکلات ایجاد شده ناشی از رشد منفی 4.9 درصدی سال گذشته نخواهد داشت.
 
پیش بینی بانک جهانی و صندوق بین المللی پول نیز حاکی از اتمام رکود در سال آتی میلادی دارد. اما پیش بینی این نهادها نشان میدهد که در سالهای آتی، رشد اقتصادی ایران بسبار کم رق خواهد بود و فراتر از دو درصد نخواهد رفت. با توجه به این پیش بینی ها به نظر میرسد با برطرف شدن رکود، اقتصاد ایران به دامن بیماری قبلی خود یعنی رشد اقتصادی پایین بازخواهد گشت. اقتصاد ایران سالهای متمادی است که با رشد اقتصادی پایین و پرنوسان مواجه است. بطوریکه میانگین بلندمدت آن همواره زیر 5 درصد بوده است.
 
اکنون که اقتصاد ایران به دلیل شوک برونزای تحریم ها دچار رشد اقتصادی منفی شده این تصور ایجاد شده که مشکل اقتصاد ایران رشد منفی و رکود شدید اقتصادی است درحالیکه مشکل اصلی اقتصاد ایران رشد اقتصادی پایین و ضعیف درطول سالیان متمادی است. مشکل رکود دیر یا زود حل خواهد شد و مجددا رشد اقتصادی مثبت خواهد شد اما مشکل رشد اقتصادی اندک همچنان پابرجا خواهد ماند.
 
کوتاه سخن آنکه برای بهبود وضعیت اقتصاد ایران و حرکت به سمت توسعه اقتصادی باید به فکر حل مشکلات و بیماری های مزمن آن بود. خروج اقتصاد ایران از چالش رشد اقتصادی پایین یکی از اولویت های اصلی است و نباید توسط سیاستگذاران، کارشناسان و رسانه ها به خروج از رکود و مثبت شدن رشد اقتصادی تقلیل یابد.
 
منبع: ایبنا: رسانه مرجع نظام بانکی و اقتصادی


شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبلاگ اختصاصی   یزدان  ،تاریخ انتشار:     24  آبان 1398،کدخبر:   -  ،www.notekeep.blog.ir
 
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین