پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۲۴۶۸۴۸
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۸
سال‌های نه‌چندان دور کم‌تر کسی فکر می‌کرد که خودرو، به این میزان زندگی مردم را تحت تاثیر خود قرار دهد. اما اهمیت اثر خودرو در زندگی مردم، خرید آن را هم مهم‌تر از قبل کرده‌است. به دلیل افزایش نجومی قیمت‌ها خرید خودروی کارکرده با استقبال بیشتری در بین مردم روبه‌رو شده‌است وگرنه بدون شک خرید خودروی صفر لذت بیشتری دارد.

شعارسال:  با افزایش روش‌های کلاهبرداری خرید خودروی دست دوم به امری مشکل و پیچیده تبدیل شده است. مسائلی مانند مطمئن شدن از سلامت خودرو، تعیین قیمت و در کمین بودن کلاهبرداران باعث‌شده تا خرید خودرو نیازمند متخصص باشد. در ادامه به 4 مورد از اشتباهات رایج در خرید خودرو خواهیم پرداخت.

1-کارشناسی نکردن خودرو قبل از خرید

یک جستجوی کوتاه در اینترنت شما را با حجم وسیعی از گزارشات و شکایات خریدارانی روبرو می‌کند که به واسطه انجام ندادن کارشناسی پیش از خرید با ضررهای قابل توجهی روبرو شده‌اند. فرض کنید که قصد خرید یک تندر 90 مدل 96 را دارید. یک تعویض صندوق و رنگ‌آمیزی گلگیر حدود 7 میلیون تومان از قیمت خودرو کم می‌کند. این میزان افت برای خودروهای خارجی و لوکس به شدت افزایش می‌یابد به عنوان مثال تعویض صندوق و گلگیر در هیوندای النترا بیش از 30 میلیون تومان از قیمت خودرو کم می‌کند.

2-اطمینان کردن به کارشناسی دیگران

متاسفانه بسیار دیده شده که کلاهبرداران از همین حس عدم اعتماد به سلامت خودروهای کارکرده هم سواستفاده می‌کنند. به عنوان مثال شما برای خرید یک خودرو مراجعه می‌کنید و خودرو را بررسی می‌کنید. دقایقی بعد خریدار دوم با یک کارشناس در محل حاضر می‌شود و کارشناس با دقت خودرو را بررسی کرده و اعلام می‌کند که خودرو سلامت است و خریدار دوم هم متقاضی خرید خودروست. اینجاست که شما به واسطه اعتماد به کارشناس اعلام می‌کنید زودتر خودرو را دیده‌اید و حق شماست که خودرو را بخرید. این دقیقا همان چیزی است که کلاهبرداران می‌خواستند. زیرا فروشنده، خریدار دوم و کارشناس هماهنگ با هم و هر سه کلاهبردار هستند. خودروی مذکور هم دارای انواع ایرادات فنی و بدنه و در بعضی مواقع حتی چپی و دو تکه است!

3-محاسبه نادرست قیمت خودرو

یکی از روش‌های مطلع شدن از قیمت خودرو، مراجعه به سایت‌های آگهی است. اما سایت‌های آگهی خودرو این فرصت را در اختیار کاربران قرار دادند تا خودرو خود را به هر قیمتی که دوست‌دارند، آگهی کنند و همین مسئله بر نوسانات بازار خودرو دامن زد. در بسیاری از آگهی‌ها هم قیمت درج نشده و کاربران مجبور هستند برای مطلع شدن از قیمت خودروها با شخص آگهی‌کننده تماس بگیرند که این تعدد تماس‌ها برای رسیدن به قیمت دقیق یک مسئله بسیار زمانبر است و از حوصله بسیاری از افراد خارج است.

به عنوان مثال فکر کنید  یک سایت را باز می‌کنید و یک مدل خودروی خاص را انتخاب می‌کنید، اکنون تعداد زیادی آگهی روبروی شماست که هرکدام مربوط به سال یا تیپ متفاوت از خودروی مدنظر است و پیدا کردن قیمت واقعی از بین اینهمه آگهی کار ساده‌ای نیست.

این مسئله به ویژه در خودروهای لوکس به امری ناممکن تبدیل می‌شود، برای مثال، هیوندای توسان سال 2017 حداقل دارای 4 تیپ متفاوت است که تفاوت قیمت این تیپ‌ها به بیش از 90 میلیون تومان هم می‌رسد. از طرفی تشخیص تیپ خودرو به واسطه اطلاعات مالک هم همواره با خطا روبروست؛ زیرا بسیاری از مالکان از آپشن‌های دقیق خودروی خود اطلاعی ندارند و اغلب معتقد هستند فول‌ترین خودرو را دارند!

4-خرید خودرو به صورت وکالتی

عدم پرداخت خلافی میلیونی یکی از ابتدایی‌ترین مشکلات در خرید خودروی وکالتی است. اگر خودرو دارای مشکل منکراتی باشد در زمان تعویض پلاک، خودرو به مدت دو هفته در پارکینگ مرکز تعویض پلاک توقیف می‌شود. همچنین اگر شماره شاسی، موتور یا اتاق با سند رسمی خودرو مطابقت نداشته باشد خودرو در مرکز تعویض پلاک توقیف می‌شود. این‌ها فقط مواردی از مشکلات خرید خودرو وکالتی هستند. اما باز هم متاسفانه در بازار زیاد دیده می‌شود که بعضی از افراد اقدام به فروش خودروی خود به‌صورت وکالتی می‌کنند.

ممنوع المعامله بودن فروشنده نیز یکی دیگر از مشکلاتی است که در زمان خرید وکالتی خودرو مشخص نمی‌شود و خریدار را با مشکلات زیادی روبرو می‌کند. از طرف دیگر وکالت تا زمانی که فرد در قید حیات است اعتبار دارد و اگر فروشنده در این فاصله فوت کند عملا وکالت هم از درجه اعتبار ساقط است. همان‌طور که مشاهده می‌کنید ریسک خرید وکالتی خودرو آنقدر زیاد هست که این روش خرید خودرو هم در بین اشتباهات رایج خرید خودرو دیده شود.

شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری برنا، تاریخ انتشار: 5آذر1398 ، کدخبر: 928172: www.borna.news

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین