پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
کد خبر: ۲۴۷۶۸۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۵
یک کارشناس امور بانکی می‌گوید: هیچ دلیلی برای افزایش نرخ ارزی که طی چند روز اخیر شکل گرفت وجود ندارد جز فضای متفاوت ناشی از گرانی بنزینی و فضای اجتماعی که ناامنی را رقم زد و جنبه روانی دارد. اگر همین فضا بر جامعه حاکم باشد احتمال ارزان شدن دلار کم است.

شعار سال: همزمان با شروع سهمیه‌بندی و اصلاح قیمت بنزین در کشور، قیمت دلار در بازار آزاد نیز روند صعودی در پیش گرفته است، اما این روند تا کجا ادامه دارد؟

حیدر مستخدمین حسینی، کارشناس امور بانکی می‌گوید: برنامه اقتصادی دولت طی چند وقت اخیر حاکی از فضای تثبیت هم به لحاظ نرخ ارز و هم به لحاظ تغییرات قیمتی در سطح جامعه بود، اما از آن جایی که خود دولت به ثبات اعتقادی ندارد و همواره به تورم پایبند بوده و با تورم برخی مشکلات خود را حل کرده، طی دو هفته گذشته با افزایش نرخ بنزین زنگ بی‌ثباتی را بار دیگر به صدا درآورد.

وی ادامه می‌دهد: اولین آثار گرانی بنزین را در افزایش نرخ ارز و سیستم حمل‌ونقل مشاهده کردیم. فایده کار کارشناسی این بود که تغییرات قیمتی خاصی را تا پایان سال جاری انتظار نداشتیم و نرخ ارز  و موقعیت آن در در نیمه دوم سال ۱۳۹۸ را وضعیت با ثباتی پیش‌بینی کرده بودیم.

مستخدمین حسینی می‌افزاید: در سال جاری واردات با محدودیت مواجه شد و از واردات برخی کالاها منع شد، همین امر موجب کاهش تقاضا برای ارز شد. در حوزه صادرات هم با نشست‌هایی که بانک مرکزی با اتاق بازرگانی، دولت و صادرکنندگان برگزار کرد توانست بخش زیادی از ارز حاصل از صادرات را به موجودی ارزی کشور برگرداند.

این کارشناس در ادامه می‌گوید: از سوی دیگر بحث مربوط به سفرها و نیازهای خرد هم شکل گرفته و از یک موقعیتی برخوردار شده بود که با گران‌تر شدن ارز، میزان این سفرها در نتیجه ارز مورد نیاز برای آن نیز کاهش پیدا کرده بود و در نتیجه در مجموع یک ثبات نسبی برقرار شده و بانک مرکزی نیز سعی می‌کرد ارز مورد نیاز وارکنندگان مجاز را تامین کند.

وی تاکید می‌کند: دولت در سال ۱۳۹۸ نیاز آن‌چنانی به درآمد ریالی نداشته که بخواهد از محل افزایش قیمت دلار، سکه با طلا آن را تامین کند، اما مشاهده کردیم که بی‌تدبیری کامل دولت و تصمیماتی که برای بنزین آن‌ هم در سخت‌ترین مقطع تاریخ اقتصادی کشور گرفته شد منجر شد ثبات نسبی به وجود آمده توسط خود دولت تخریب و تبدیل به بی‌ثباتی بشود.

مستخدمین حسینی درباره پیش‌بینی قیمت دلار عنوان می‌کند: اکنون باید منتظر ماند و دید دولت برای بودجه سال ۹۹ چه تدابیری اندیشیده و وضعیت مالیات‌ها و عوارض‌ها به چه صورت است. همچنین اینکه دولت چگونه و چه میزان ارز مورد نیاز برای کالاهای اساسی در نظر گرفته نیز در آینده قیمت دلار موثر است. باید منتظر تقدیم لایحه بودجه به مجلس بود تا بتوان پیش‌بینی دقیق‌تری را ارایه داد.

این کارشناس در پایان تاکید می‌کند: هیچ دلیلی برای افزایش نرخ ارزی که طی چند روز اخیر شکل گرفت وجود ندارد جز فضای بنزینی و فضای اجتماعی که ناامنی را رقم زد و جنبه روانی دارد. اگر همین فضا بر جامعه حاکم باشد احتمال ارزان شدن دلار کم است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت تجارت نیوز، تاریخ 9 آذر 98، کد مطلب: 413852: www.tejaratnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Denmark
۱۴:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۲
0
0
تو ایران ارزانی معنی نداره
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین