پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۲۴۸۵۴۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۵
روسای چند شعبه بانک از تجربیات و نظرتشان در مورد اجباری شدن رمز یک بار مصرف گفتند.

شعار سال: طبق اعلام رییس بانک مرکزی از اول دی ماه ۹۸ استفاده از رمز پویا برای انجام تراکنش‌های بانکی اجباری است. این درحالی بود تعداد افرادی که تا قبل از اعلام این موضوع اقدام به گرفتن رمز دوم کرده بودند بسیار محدود بود. همین مساله باعث شده که بسیاری در مورد امکان عملی این موضوع شک داشته باشند.

در این مورد با روسای سه شعبه از بانک‌های مختلف گفت‌وگو کردیم. همه آنها این طرح را مفید و به سود مشتریان می‌دانستند و معتقد بودند که گرفتن رمز پویا باعث می‌شود که دست کسانی که می‌خواهند دزدی‌ یا کلاهبرداری بسته شود. رییس  یکی از شعبات بانک انصار می‌گفت که در ماه گذشته دو، سه مورد پیش آمده بود که با گرفتن رمز یک شخص سر او را کلاه بگذارند.

فیشینگ همان گرفتن اطلاعات با فریب و استفاده از اطلاعات بانکی و کلاهبرداری از افراد است. سالانه افراد مختلفی قربانی فیشینگ می‌شوند. این نوع کلاهبرداری می‌تواند طی ورود به یک سایت، پیام تلگرامی، ایمیل یا حتی تماس تلفنی اتفاق بیافتد. همین فیشینگ بود که مسوولان را مجاب کرد که اطلاعات افراد نباید ثابت باشد و به همین علت موضوع رمز پویا مطرح شد.

بانک انصار یکی از بانک‌هایی بود که برای اطلاع از تجربیات این شعبه از کلاهبرداری‌های اینترنتی و درخواست مردم برای رمز دوم یک بار مصرف به آن سر زدیم. رییس این شعبه به خبرنگار انصاف نیوز گفت: «تعداد افرادی که برای گرفتن رمز پویا مراجعه کرده‌اند زیاد نبوده اما الان در حال افزایش هستند، مشکلاتی وجود دارد اما حتما برای این مشکلات راهکار پیدا خواهد شد. مردم کم کم با رمز پویا کنار می‌آیند و این به نفع خودشان است.»

او با تاکید بر اینکه در یک ماه گذشته چند نفر از مشتریان این شعبه گرفتار کلاهبرداری شده‌اند گفت: «همانطور که خودرو باید بیمه داشته باشد و الان می‌دانند که بدون بیمه نباید ماشینشان را بیرون ببرند. اطلاعات حساب بانکی نیز نیاز به امنیت دارد و کم کم باید فرهنگ آن ایجاد بشود که از اطلاعات ثابت استفاده نشود. بعد از اجباری شدن این طرح از اول دی، احتمالا وقتی ببینند که به نفعشان است با آن کنار می‌آیند.»

معاون شعبه بانک آینده اما می‌گوید دو گروه از افراد از این طرح ناراضی هستند: «کسانی که گوشی هوشمند ندارند یا طرح ریجستری آن به صورتی است که نمی‌توانند برای برنامه نصب کنند، شکایت‌هایی داشتند چون برای استفاده از این رمز نیاز به نرم‌افزاری به نام «ریما» است البته اول نرم افزار دیگری به اسم راز بود اما تغییر داده شد.» این درحالی است که به گفته مسوولان بانک مرکزی برای کسانی که از نرم افزار استفاده نمی‌کنند، پیامک ارسال خواهد شد.

رییس این شعبه هم معتقد است اگر مردم این طرح را تجربه کنند از ان رضایت خواهند داشت.

بانک سپه آخرین مقصد ما در این گزارش بود. رییس یک شعبه بانک سپه می‌‌گوید: «قبل از اینکه اعلام شود استفاده از رمز پویا اجباری خواهد بود تعداد خیلی کمی برای گرفتن آن مراجعه می‌کردند اما از زمان اعلام تا به حال شاید پنجاه درصد مشتریان ما برای رمز پویا به شعبه مراجعه کرده‌اند.»

او در مورد مشکلات تراکنش‌های اینترنتی گفت: «این مشکلات به گونه‌ای است که بعضی افراد از ترس کلاهبرداری اصلا از اینترنت استفاده نمی‌کنند و ترجیح می‌دهند که حضوری کارهای بانکی خود را انجام دهند. گاهی اپلیکیشن‌ها امنیت پایینی دارند.»

او در پایان با تاکید بر اینکه با وجود کلاهبرداری‌ها نیاز به چنین طرحی بود گفت: «همیشه وقتی چیز جدیدی می‌آید، مقاومت‌هایی هم به وجود می‌آید اما در حال حاضر نیاز بود که با چنین طرحی جلوی کلاهبرداری‌ها گرفته شود.»

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری و تحلیلی انصاف، تاریخ 15 آذر 98، کد مطلب: 201690: www.ensafnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۶
0
0
خیلی خوبه برای امنیت پرداخت ها فقط اجباری بودنش شاید برای افراد کم سواد سخت باشه به این زودی بتونن باهاش کار کنن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین