پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۸۵۶۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۸
امروز، آخرین روز ثبت‌نام برای یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی است. طبق یک روال نانوشته، بیشتر چهره‌های نامدار این روز را برای نام‌نویسی انتخاب می‌کنند. با‌این‌حال در دو روز گذشته نیز چندین چهره سرشناس از هر دو جناح خود را نامزد مجلس کردند که تعدادی چهره اصلاح‌طلب نیز در میان آن‌ها دیده می‌شد.
شعار سال: امروز، آخرین روز ثبت‌نام برای یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی است. طبق یک روال نانوشته، بیشتر چهره‌های نامدار این روز را برای نام‌نویسی انتخاب می‌کنند. با‌این‌حال در دو روز گذشته نیز چندین چهره سرشناس از هر دو جناح خود را نامزد مجلس کردند که تعدادی چهره اصلاح‌طلب نیز در میان آن‌ها دیده می‌شد.

غلامرضا انصاری، عضو شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان، حسین نقاشی، عضو حزب اتحاد ملت و غلامرضا حیدری و مصطفی کواکبیان نیز برای نامزدی در تهران کاندیدا شدند. مسعود پزشکیان، نایب‌رئیس مجلس هم بار دیگر از تبریز کاندیدا شد. محمدعلی وکیلی، عضو هیئت‌رئیسه مجلس و فراکسیون امید نیز بعد از ثبت‌نام در وزارت کشور، گفت: «از دوستان شنیدم عارف نامزد انتخابات نمی‌شود».

شکوری‌راد: اولویت بازگرداندن هویت مجلس است

از مهم‌ترین چهره‌هایی که روز پنجشنبه برای ثبت‌نام اقدام کرد، علی شکوری‌راد، دبیرکل حزب اتحاد ملت بود. این حزب در بیانیه‌ای اعلام کرده است که اعضای آن در سراسر کشور «فعلا» فرصت ثبت‌نام در انتخابات را از دست ندهند. به گزارش امتداد، شکوری‌راد در جمع خبرنگاران، گفت: «اولویت مجلس یازدهم در درجه نخست بازگرداندن هویت مجلس است. مجلسی که باید در رأس امور باشد، اکنون دیگر در رأس امور نیست. باید این هویت به مجلس بازگردانده شود، باید مجلس مجددا در رأس امور بنشیند».

او افزود: «ما از کورسو‌های امیدی که برای یک انتخابات آزاد و عادلانه وجود دارد، استفاده می‌کنیم. مطالبه ما از مجلس آینده این است که مجلس جایگاه خود را به دست آورد و دیگر نهاد‌هایی که در امر قانون‌گذاری دخالت می‌کنند، دخالت نکنند». این فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: «رایزنی با شورای نگهبان معنی ندارد، سخنگوی شورای نگهبان به چه حقی با سیاسیون دیدار و گفتگو می‌کند. او حق و وظیفه‌ای دراین‌باره ندارد». شکوری‌راد گفت: برای حضور نمادین و انتحاری نیامدم؛ آمدم بمانم. من از هرکسی صلاحیت‌ها را بررسی می‌کند خواهش می‌کنم که به صلاحیت من واقعی رسیدگی کند و اگر رد صلاحیت می‌شوم، واضح و روشن دلایلش را بیان کند».

محمود صادقی: در لیست اصلاح‌طلبان نباشم، کنار می‌کشم

محمود صادقی، عضو فراکسیون امید مجلس نیز با آنکه از مجلس دهم استعفا کرده است، اما برای مجلس یازدهم ثبت‌نام کرد. نماینده تهران در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه برای ثبت‌نام در انتخابات تردید داشتم، گفت: «در حوادث اخیر، مجلس پاسخ مناسبی به انتظارات مردم نداد».

صادقی درباره سرنوشت استعفای خود از مجلس دهم نیز گفت: «تقاضای استعفای خود را نوشتم و در سیستم اتوماسیون مجلس برای هیئت‌رئیسه ارسال شد ولی در حالت استندبای مانده است. انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها جلسه فوق‌العاده‌ای گذاشت و توصیه کرد که نباید استعفا دهم. عارف و فراکسیون امید هم موافق نبودند. تعداد زیادی از مردم هم به من پیام داده و مخالف استعفای من بودند. کشور در شرایط التهاب بود و نگران بودم که استعفای من به التهاب کشور بیفزاید. من نمی‌خواستم تصمیمی بگیرم که حالت تقابل داشته باشد. همین حالا هم حالت خوف‌و‌رجا در من وجود دارد». او تأکید کرد: «در انتخابات مجلس همراه با اصلاح‌طلبان هستم و اگر در لیست نباشم، کنار می‌کشم و مستقل شرکت نمی‌کنم». صادقی در پاسخ به این پرسش که با توجه به اتهاماتی که دارید، تأیید صلاحیت خواهید شد، گفت: «به من اتهام وارد شده ولی محکومیت ندارم که مانع تأیید صلاحیتم شود».

علی مطهری: عملکردم در مجلس خوب بود وگرنه نمی‌آمدم

علی مطهری، نماینده تهران که سابقه نایب‌رئیسی مجلس دهم را نیز در کارنامه دارد، پس از ثبت‌نام برای مجلس یازدهم، در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه فکر می‌کنم عملکردم در مجلس خوب بوده است، گفت: «با حضور مردم در انتخابات قطعا ما زودتر از شر تحریم‌ها رها خواهیم شد و در داخل هم برای اصلاح امور این موضوع مؤثر خواهد بود. مردم هم فکر نکنند که شرکت‌کردن یا نکردنشان در انتخابات تأثیری در وضعیت ندارد. مجلس مستقل و قوی می‌تواند تأثیر زیادی در کشور داشته باشد و بسیاری از امور را اصلاح کند».

او همچنین درباره اینکه اولویت‌های مجلس یازدهم چیست، عنوان کرد: «به طور خلاصه بازگرداندن مجلس به جایگاهی که در قانون اساسی دارد از اولویت‌های مهم مجلس است».

مطهری در پاسخ به این پرسش که چرا مردم باید مجددا به او رأی دهند، گفت: «فکر می‌کنم عملکردم در مجلس خوب بوده است وگرنه نمی‌آمدم، اما این موضوع تشخیصش با مردم است و ما نمی‌توانیم درباره خودمان قضاوت کنیم. مهم این است که مردم در این انتخابات مشارکت بالایی داشته باشند. ما در این دوره بیشتر در یک شرایط اضطراری بودیم و برخی کار‌ها خارج از مسیر مجلس انجام می‌شد، اما این مشکلات به زودی برطرف می‌شود و مجلس می‌تواند مؤثرتر باشد و آثار بهتری داشته باشد».

او همچنین درباره احتمال حضورش در لیست اصلاحات افزود: «نمی‌دانم چگونه وارد انتخابات خواهم شد؛ باید ببینیم وضعیت لیست‌ها چطور است و چگونه بسته می‌شوند تا در این زمینه تصمیم‌گیری کنیم».

آذر منصوری: هیچ معجزه‌ای اتفاق نمی‌افتد مگر با پیگیری مطالبات مردم

آذر منصوری، عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت نیز بعد از نام‌نویسی، گفت: «هر نیروی دموکراسی‌خواه و نیرویی که باور دارد که باید از ظرفیت خاص کشور استفاده کرد نباید نسبت به اصل انتخابات بی‌توجه باشد. فرصت انتخابات را نباید از دست داد. تجربه ۴۰ سال گذشته و تجربه کشور‌های پیرامون ما نشان داده که خواست و مطالبات مردم با توجه به صندوق رأی و فرصت انتخابات با فرازوفرود‌هایی همراه بوده است».

او افزود: «هیچ معجزه‌ای در کشور اتفاق نمی‌افتد مگر با پیگیری مطالبات مردم. نهاد‌ها باید چنان در چارچوب قانونی خود عمل کنند که فقط خواست مردم را پیگیری کنند. می‌دانیم شرایط کشور بسیار سخت است، تصمیم‌گیری برای شرکت در انتخابات هم بسیار سخت است، این ثبت‌نام هم به معنی اعلام حضور برای استفاده از ظرفیت‌های کشور است».

ثبت‌نام وزرای دولت احمدی‌نژاد

در دو روز گذشته، برخی وزرای دو دولت احمدی‌نژاد نیز برای مجلس یازدهم ثبت‌نام کردند. علی نیکزاد، وزیر راه و شهرسازی دولت دهم، فاطمه جوادی، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران در دولت نهم، رضا تقی‌پور، وزیر ارتباطات دولت نهم، عبدالرضا مصری، وزیر رفاه دولت نهم، محمد عباسی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و وزیر اسبق ورزش و جوانان، صادق خلیلیان، وزیر جهاد کشاورزی و سیدمحمد حسینی، وزیر فرهنگ دولت احمدی‌نژاد از افرادی هستند که نام‌نویسی کردند.

حسینی که عضو جمنا نیز بوده است، درباره رسیدن اصولگرایان به وحدت و ارائه لیست مشترک گفت: «نیرو‌های انقلاب در حال بررسی هستند تا وفاق لازم ایجاد شود». او همچنین درباره حضور پررنگ وزرای دولت احمدی‌نژاد در ثبت‌نام برای انتخابات مجلس و ارتباط آن‌ها با احمدی‌نژاد، گفت: «هماهنگی‌ای با وزرای دولت احمدی‌نژاد برای حضور در مجلس آینده نداشته‌ایم. به درخواست‌ها پاسخ داده‌ایم. با احمدی‌نژاد ارتباطی نداشته‌ام. از سال ۹۲ و ۹۳ جلساتی بود که دیگر ادامه پیدا نکرد. به‌هرحال ارتباط با افرادی که قبلا همکار بوده‌ایم قطع نمی‌شود».
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه شرق، تاریخ انتشار: 16 آذر 1398، کدخبر: 244415 ، www.sharghdaily.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۶
0
0
به چه امیدی اصلاح طلب ها به میان می ایند؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۶
0
0
به چه امیدی اصلاح طلب ها به میان می ایند؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین