پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 27
کد خبر: ۲۴۸۷۰۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۳۹۸ - ۰۳:۲۴
در این گزارش ابعاد مختلف پرونده ۱۵۰۰ کانتینر برنج دپو شده در گمرک شهید رجایی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

شعارسال: عده‌ای اختلاف گمرک و سازمان استاندارد را مانع ترخیص برنج‌های دپو شده دانسته‌اند که معاون فنی گمرک این موضوع را تکذیب کرده و گفته که هیچ اختلافی میان گمرک و سازمان دیگری وجود ندارد.

در این زمینه رئیس سازمان ملی استاندارد اعلام کرده این سازمان در حال بررسی ۱۵۰۰ کانتینر است و به محض اینکه هرکدام از سازمان ملی استاندارد گواهی انطباق دریافت کنند، از گمرک ترخیص می‌شوند و برای مواردی که با استاندارد مطابقت نداشته باشد، گواهی صادر نمی‌شود.

واردات برنج از ابتدای تیرماه تا اوایل دی ماه ممنوع می‌شود، چرا که به عقیده مسئولان تولید برنج در این بازه زمانی کفاف نیاز داخلی را می‌دهد؛ اما امسال برنج وارداتی وضعیت متفاوتی را از سر گذراند.

اردیبهشت ماه امسال ستاد تنظیم بازار برای نخستین بار اعلام کرد که به دلیل نگرانی‌های ناشی از شرایط تحریم، محدودیت واردات این محصول در فصل برداشت برطرف می‌شود.

این خبر با واکنش جامعه کشاورزی همراه شد، سرانجام این فشارها نتیجه داد و رئیس سازمان برنامه و بودجه در مرداد ماه بر اجرای ممنوعیت واردات فصلی تاکید کرد.

*** صدور دستور ترخیص برنج‌ها

در همین بازه زمانی حدودا دو ماهه، تعدادی از واردکنندگان برنج اقدام به ثبت سفارش برای واردات کردند اما بخشی از این محموله‌ها به دلیل  تخصیص نشدن ارز در گمرکات کشور رسوب کرد.

در نهایت موضوع ترخیص برنج‌های در گمرک مانده اواخر شهریور با نامه دبیر ستاد تنظیم بازار تعیین تکلیف شد و این نهاد اجازه ترخیص برنج‌های دپو شده را داد.

البته مقرر شد که این برنج‌ها پس از ترخیص در انبارها نگهداری و توزیع آن به زمان آینده موکول شود.

با اینکه دستور ترخیص برنج‌ها از سوی ستاد تنظیم بازار داده شد، دپوی ۱۵۰۰ کانتینر برنج خبرساز شده است.

باید در نظر داشت که برنج‌های موجود در گمرکات برای ترخیص به مجوز نیاز دارند و گمرک بدون کنترل سیستمی این مجوزها اجازه ترخیص آن‌ها را ندارد.

*** عمده دلایل دپو ۱۵۰۰ کانتینر برنج در گمرک

مسئولان گمرک اعلام کرده‌اند که صادر نشدن مجوزِ سازمان استاندارد باعث دپوی این کانتینرها در گمرکات شده است.

معاون ارزیابی کیفیت استاندارد نیز علت دپوی این برنج‌ها را موضوع دیگری عنوان کرده و گفته اواخر تیرماه تا اوایل دی ماه هرسال، واردات برنج چه با مجوز و چه بدون آن ممنوع است؛ واردکنندگانی که بعد از تیرماه اقدام به واردات برنج کرده‌اند، حتی با داشتن مجوز از سازمان استاندارد موفق به واردکردن محموله خود به کشور نشدند.

این در حالی است که ستاد تنظیم بازار در آن زمان (زمان ممنوعیت واردات برنج) اجازه ترخیص کالاها را داده و مجوز استاندارد برای ترخیص این محموله‌ها ارائه شده بود.

به گفته معاون فنی گمرک، مشکلی از بابت صدور مجور قانونی استاندارد و ترخیص کالا وجود ندارد و بر اساس مصوبه‌ای که اخیرا ابلاغ شده، اجازه صدور مجوز استاندارد به مرجع مربوطه داده شده است.

بنابراین باید منتظر ماند و دید صدور مجوز استاندارد برای ترخیص این برنج‌ها در طی چه مدت زمانی انجام و برنج‌ها ترخیص می‌شود.

شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری صنایع، تاریخ انتشار: 15آذر1398 ، کدخبر: 150592: sanayepress.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
France
۱۲:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۷
0
0
از روی میز میره زیر میز از اونجا هم مستقیم سطل آشغال و در موارد خوبش میره بایگانی و پرونده بسته میشه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین