پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۹۱۹۲
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۷
تاملی بر انتخابات مختلف در طول چهل سال گذشته نشان می‌دهد که فرایند انتخابات همواره با چالش‌های متعددی به ویژه بین جناح‌های سیاسی روبرو بوده است. بی‌گمان بیش از هر موضوع دیگری در انتخابات ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی، مجلس خبرگان رهبری و شوراهای اسلامی شهر و روستا، تحرکات کاندیداهای احتمالی مورد توجه محافل سیاسی و رسانه‌ای و به تبع مردم قرار می‌گیرد؛ تحرکاتی که از مدت‌ها پیش از آغاز رسمی روند انتخابات آغاز می‌شود و گاه با حاشیه‌های بسیاری نیز همراه می‌گردد.

شعارسال: تاملی بر انتخابات مختلف در طول چهل سال گذشته نشان می‌دهد که فرایند انتخابات همواره با چالش‌های متعددی به ویژه بین جناح‌های سیاسی روبرو بوده است. بی‌گمان بیش از هر موضوع دیگری در انتخابات ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی، مجلس خبرگان رهبری و شوراهای اسلامی شهر و روستا، تحرکات کاندیداهای احتمالی مورد توجه محافل سیاسی و رسانه‌ای و به تبع مردم قرار می‌گیرد؛ تحرکاتی که از مدت‌ها پیش از آغاز رسمی روند انتخابات آغاز می‌شود و گاه با حاشیه‌های بسیاری نیز همراه می‌گردد.
 
شاید از همین‌روست که یک سال مانده به انتخابات مجلس یازدهم، صف‌بندی نیروهای سیاسی بدین منظور در استان شکل گرفته است. از شهریور‌ماه امسال، در حالی که هنوز خبری از تحرکات انتخاباتی نبود؛ برخی چهره‌های منتسب به اصولگرایان فعالیت‌های آشکار و پنهان خود را در قزوین و برخی شهرستان‌های استان آغاز کرده‌اند.
 
این آغاز، گرچه برخی آن را فردی و سازمان نایافته تلقی کردند، اما نشان از آن دارد که اصولگرایان تلاش دارند با بهره‌گیری از فضای ناشی از مشکلات اقتصادی و تنگناهای معیشتی عمومی که در پی خروج ایالات متحده از توافق چندجانبه موسوی به «برجام» و اعمال تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران، تشدید گردیده، اکثریث پارلمان آینده را از آن ِ خود کنند.
 
این تحرکات انتخاباتی که البته در میان اصلاح‌طلبان چندان خبری از آن نیست، در حالی اتفاق می‌افتد که نزدیک به سه ماه است که معاونت سیاسی و امنیتی استانداری قزوین که متولی امور سیاسی و انتخاباتی استان است، به صورت سرپرستی اداره می‌شود و به‌رغم گمانه‌زنی‌های متعدد هنوز معاون سیاسی و امنیتی استاندار مشخص نشده و این موضوع می‌تواند به عنوان یک خلاء در فرآیند رخدادهای مرتبط به انتخابات مجلس یازدهم در استان خلل ایجاد کند؛ ضمن آنکه فرمانداری شهرستان قزوین نیز دچار همین وضعیت است و فرمانداری شهرستان آوج پس از استعفای علی‌اکبر سلیمانی به نوعی رها شده و تاکنون حتی به صورت رسمی سرپرستی برای فرمانداری این شهرستان نیز تعیین نشده است. در شرایطی که هر روز بر ابعاد تحرکات انتخاباتی برخی کاندیداهای احتمالی در استان افزوده می‌شود؛ نامشخص ماندن وضعیت معاونت سیاسی استانداری و فرمانداری دو شهرستان در استان می‌تواند سبب بروز پاره‌ای مشکلات در حوزه انتخابات به عنوان یکی از مهمترین مسئولیت‌های ارکان وزارت کشور در استان گردد.
 
با این همه، حدود یک سال مانده به انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی که هنوز البته مشخص نیست که این دوره از انتخابات به صورت استانی برگزار می‌گردد یا چون 10 دوره قبلی، به صورت شهرستانی بوده و با حوزه‌های انتخابیه متعدد در سطح استان انجام خواهد گرفت، براساس آنچه که در محافل سیاسی استان می‌گذرد و نیز پاره‌ای از تحرکات سیاسی در چند ماه اخیر، می‌توان لیستی از کاندیداهای احتمالی دو جناح سیاسی را در سطح استان بدست داد. کاندیداهایی که برخی از آنان در سودای رسیدن به ساختمان پارلمان در میدان بهارستان تهران این روزها از هر تلاشی فروگذار نمی‌کنند؛ حتی اگر این تلاش‌ها، حضور در چندین مراسم ختم و یادبود و عروسی و... آن هم در یک روز در نقاط مختلف و فواصل نسبتا طولانی نسبت به یکدیگر باشد!
 
¢ تحرکات داغ در فضای سرد سیاسی
 
اصولگرایان از شش ماه قبل، بر این باورند که فاتح انتخابات مجلس یازدهم در دو بُعد استانی و کشوری، خواهند بود و پارلمان را از دست اکثریتی که ابایی ندارند به آنان «فتنه‌گر» و یا «نفوذی» بنامند؛ در خواهند آورد! امید این جریان سیاسی، شکست دولت در ساماندهی وضعیت اقتصادی و کاستن از مشکلات معیشتی مردم است. هجوم گسترده و کم سابقه این جریان سیاسی به دولت روحانی بویژه توسط نیروهای تندروی آنان، گویای آن است که اصولگرایان نه تنها فتح مجلس یازدهم را برای خود قطعی شده می‌دانند! که حتی به ساقط کردن دولت در بهار سال 98 نیز می‌اندیشند؛ سالی که از مدت‌ها پیش، وقوع «فتنه‌‌ای جدید» را در آن خبر داده‌اند.
 
این جریان سیاسی از هم اکنون، شکوفایی اقتصادی و رفع مشکلات معیشتی مردم را در سر‌لوحه شعارها و ادعاهایش قرار دهد؛ بدون آنکه حاضر به پاسخگویی به این سوال اساسی باشد که در دوره‌های متعددی که اکثریت مجلس شورای اسلامی در اختیار اصولگرایان بوده، چه دستاورد ویژه‌ای در حوزه اقتصادی داشته‌اند که اینک به دنبال تکرار آن هستند!
 
اظهارات سید‌محمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت احمدی‌نژاد در دانشگاه بین‌المللی امام خمینی‌(ره) قزوین، گویای این مدعاست: «در سال آینده، انتخابات مجلس شورای اسلامی را در پیش داریم و اگر نمایندگان انقلابی به مجلس راه پیدا کنند و تغییرات در نفرات فعلی مجلس ایجاد شود، می‌توان به راه‌حل‌هایی برای رفع مشکلات دست پیدا کرد.»
 
او البته به همین مقدار بسنده نمی‌کند و با زیر سوال بردن رای اکثریت مردم ایران، تاکید می‌کند: «مردم، یک دولت ناکارآمد انتخاب کردند که این تصور را ایجاد کرده بود که با یک لبخند به غرب، اقتصاد ما شکوفا خواهد شد. نگاه دولت‌ها به خارج از کشور صدمات فراوانی به نظام وارد کرده است، چراغ سبز به غربی‌ها راه‌حلی برای رفع مشکلات ما نیست.»
 
این چهره اصولگرا و نزدیک به محمود احمدی‌نژاد که در چند سال اخیر از او برائت جُسته است، همچنین اضافه می‌کند: «ما در حال حاضر ضعیف‌ترین دولت و مجلس را در پس از انقلاب داریم، بعضی از حضرات به جای منافع ملت، منافع شخصی را در نظر می‌گیرند و نتیجه این سیاست، شرایط اقتصادی حال است. مسئولان اشرافی به فکر مستضعفین نیستند.»
 
اظهارات و ادعاهای «حسینی»، راهبرد عمومی بخش مهمی از جریان اصولگرایی است. بر همین اساس است که هجمه به دولت و ناکارآمد نشان دادن آن، فصل مشترک اظهارات کاندیداهای احتمالی این جریان در محافل خصوصی و عمومی است؛ فارغ از این که برخی از آنان، ترجیح می‌دهند فعلا خیلی مواضع خود را آشکار نسازند تا با رصد شرایط اجتماعی مبتنی بر وضعیت اقتصادی سال آینده ابراز نظر کنند!
 
هر چند در این میان، این روزها برخی نیروهای کمتر شناخته شده اصولگرایان در استان برای آماده‌سازی فضای انتخاباتی و صادف کردن جاده به نفع جریان خود وارد صحنه شده و با استفاده از تریبون‌های در اختیار و رسانه‌های وابسته به اصولگرایان، مدعی شده‌اند که: «نمایندگان استان قزوین در مجلس افراد بسیار ضعیفی هستند»!
 
به هر روی با فرض برگزاری انتخابات به صورت منطقه‌ای و نه استانی، کاندیداهای احتمالی این جریان سیاسی به تفکیک حوزه‌های انتخابیه استان را می‌توان بدین شرح فهرست کرد.
 
ـ حوزه انتخابیه قزوین، البرز و آبیک: سید مرتضی حسینی (نماینده پیشین مردم قزوین در مجلس)، لطف‌اله سیاهکالی مرادی (معاون پیشین رییس سازمان صدا و سیما)، عباس نیکویه (عضو اسبق شورای شهر قزوین)، حامد کبودوند (مسئول ستاد انتخاباتی احمدی‌نژاد در قزوین و رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان)، سید احمد نصری (استاندار اسبق قزوین)، فاطمه محمد بیگی، فرج‌اله فصیحی‌رامندی (عضو جناح اقلیت شورای شهر قزوین) و محمد‌حسین شفیعی‌ها (دبیر حزب موتلفه اسلامی در استان)
 
ـ حوزه انتخابیه بویین‌زهرا و آوج: روح‌اله جانی عباسپور، نماینده مردم این حوزه در دو دوره مجلس
 
ـ حوزه انتخابیه تاکستان: رجب رحمانی، (نماینده مردم تاکستان در شش دوره مجلس)
 
¢ اصلاح‌طلبان، سکوت معنادار!
 
طی ماه‌های اخیر از اردوگاه اصلاح‌طلبان در استان، دودی بلند نمی‌شود! هر چقدر که تحرکات پُر شتاب و فعالیت‌های تعجیلی با هدف فتح! پارلمان یازدهم در میان اصولگرایان از مدت‌ها پیش آغاز شده و آرزوی آنان برای این دستیابی به مساله آن چنان است که در شتاب تبلیغاتی، عنوان کاندیدای احتمالی و سخنران اصولگرای مراسم راهپیمایی 22 بهمن شهر محمودآباد نمونه را از «مشاور معاون اجتماعی و پیشگیری از جرایم قوه قضاییه» به «مشاور رییس قوه قضاییه» ارتقاء می‌دهند!، اما در میان اصلاح‌طلبی تحرکات آشکار چندانی در خصوص انتخابات سال آینده مجلس شورای اسلامی در استان دیده نمی‌‌شود.
 
برخی چهره‌های این جریان سیاسی بر این باورند که اقدامات زودهنگام در این حوزه نه تنها تاثیرگذار نیست که با ایجاد فضای تصنعی انتخاباتی، به عنوان اقدامی ضد‌تبلیغ باعث کاسته شدن از آرای انتخاباتی احتمالی نیز خواهد شد. با این همه، در میان افراد منتسب به اصلاح‌طلبان، چهره‌هایی را می‌توان یافت که نه تنها از ابراز تمایل برای ورود به انتخابات سال آینده مجلس اجتناب نمی‌کنند، بلکه به طور تلویحی، بر حضور احتمالی خود در این عرصه مُهر تایید می زنند. از جمله این فعالان سیاسی، سالار قاسمی مدیرکل پیشین آموزش و پرورش استان است که از چند قبل عهده‌دار همین پست در استان البرز شده است.
 
این چهره‌ی نزدیک به اصلاح‌طلبان در پاسخ به سوالی در‌باره تصمیم وی برای ورود به عرصه انتخابات مجلس یازدهم به عنوان کاندیدا، با عدم تکذیب این احتمال به برنا گفته است: برخی درخواست‌ها از سوی فرهگیان و سیاسیون وجود دارد، ولی هنوز تصمیمی در این زمینه نگرفته‌ام و مطمئنا اگر تصمیم به حضور بگیرم با مشورت از بزرگان عرصه سیاست صورت می‌گیرد.
 
وی البته این نکته را در حاشیه فعالیت‌های انتخاباتی که گفته می‌شود از مدتی قبل آغاز کرده، افزوده است: «سال‌ها در حزب «کارگزاران سازندگی» فعال بودم، ولی امروز عضو هیچ حزب یا تشکل سیاسی نیستم. [گرچه] معتقدم برای جلب مشارکت نخبگان و اصلاح روندهای اشتباه گذشته باید فعالیت حزبی و گروهی در جامعه ما شکل منطقی‌تری به خود بگیرد.»
 
قاسمی توضیح بیشتری در‌باره آنچه که «روندهای اشتباه گذشته» خوانده، نداده، اما از آغاز تشکلی سیاسی با محوریت محمدرضا عارف، رییس فراکسیون امید مجلس در قزوین خبر داده و گفته است: «یک تشکل سیاسی با حضور فعالان سیاسی و فرهنگی کشوری با محوریت عارف فعالیت خود را آغاز خواهد کرد و در قزوین هم این تشکل با محوریت سیاسیون باسابقه فعال خواهد شد.»
 
به رغم فعالیت‌های انتخاباتی کم و بیش آشکار و پنهان این چهره سیاسی که بخش قابل توجهی از آن با رصد در شبکه اجتماعی «تلگرام» قابل دستیابی است، از دیگر چهره‌هایی که در یکی دو ماه اخیر از آنان به عنوان کاندیداهای احتمالی اصلاح‌طلبان در انتخابات سال آینده در استان نام برده می‌شود، تحرک ویژه و فعالیت خاصی که بتوان آن را با اهداف انتخاباتی معرفی کرد، دیده نشده است.
 
با آنچه اشاره شد، فهرست کاندیداهای احتمالی «اصلاح‌طلبان» در حوزه های انتخابیه سه‌گانه استان را می‌توان اینگونه ارایه داد؛ هر چند این لیست در صورت تصویب نهایی استانی شدن انتخابات سال آینده مجلس و تایید شورای نگهبان، از سه حوزه انتخابیه به یک حوزه تبدیل خواهد شد.
 
ـ حوزه انتخابیه قزوین، البرز و آبیک: قدرت‌اله علیخانی (نماینده ادوار مجلس)، سید ناصر قوامی (نماینده مردم قزوین در مجلس ششم)، سیده‌حمیده زرآبادی (نماینده مردم قزوین در مجلس دهم)، سیده منیره قوامی (عضو شورای شهر قزوین) و سالار قاسمی
 
ـ حوزه انتخابیه بویین‌زهرا و آوج: محمد علیخانی (نماینده پیشین مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس و عضو شورای شهر تهران)
 
ـ حوزه انتخابیه تاکستان: امیر طاهرخانی (نماینده پیشین مردم تاکستان در مجلس)
 
¢ جریان مستقل و کاندیداهای احتمالی
 
کاندیداهای احتمالی مجلس یازدهم در استان را صرفا نمی‌توان در میان دو جناح فعال در سپهر سیاسی استان خلاصه کرد که تجربه 10 دوره انتخابات مجلس در چهل سال گذشته در استان گویای آن است که آرای مردم تنها به چهره‌های معرفی شده توسط جناح‌های سیاسی نبوده و کسانی که دارای مواضع سیاسی میانه و گاه بینابینی بوده‌اند نیز گاها توانسته‌اند در ائتلاف با یکی از دو جریان سیاسی و یا حمایت خاص آنان، اکثریت آراء را از آن ِ خود کرده و به مجلس شورای اسلامی راه یابند.
 
بر همین اساس، با توجه به گمانه‌زنی‌های مختلفی که هم اینک در محافل سیاسی نسبت به کاندیداهای احتمالی مجلس یازدهم در استان مطرح است، می‌تواند این چهره‌ها را به عنوان کاندیداهای محتمل اعلام نمود. گرچه باید این نکته را نیز در نظر داشت که فهرست نهایی در خصوص این چهره‌ها را تنها می‌توان در شش ماه باقی‌مانده به برگزاری انتخابات و در کوران تحرکات انتخاباتی ارایه نمود.
 
ـ حوزه انتخابیه قزوین، البرز و آبیک: داوود محمدی (نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس) و حکمت‌اله داوودی (عضو شورای شهر قزوین)
 
ـ حوزه انتخابیه بویین‌زهرا و آوج: روح‌اله بابایی صالح
 
ـ حوزه انتخابیه تاکستان: بهمن طاهرخانی
 
 
شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از  سایت  روزنامه ولایت قزوین    ،تاریخ انتشار:      19 اسفند 1397،کدخبر:   53845 ،www.velaiatnews.com
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین