پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۲۴۹۵۴۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۹
در جریان تحولات روز گذشته بازار ارز بهای دلار نزول کرد و به دنبال آن شاهد اصلاح قیمت سکه و طلا بودیم، در همین راستا رئیس بانک مرکزی خطاب به مردم و اشخاصی که در بازار ارز دلالی می‌کنند، گفت: «توانایی بانک مرکزی را دست‌کم نگیرند کما اینکه می‌بینید در یک روز ممکن است ارز، ۱۰۰۰ تومان پایین و بالا شود، بنابراین باید به این نکته هم توجه ویژه شود.»
شعارسال: هر چند تعدیل بهای ارز در روز سه‌شنبه هفته جاری را برخی از کارشناسان اقتصادی اصلاح بازار معرفی کردند، اما افت بهای ارز در روز گذشته از تسلط بانک مرکزی بر بازار ارز خبر داد. عملیاتی شدن طرح محدودیت سقف ۱۰۰ میلیون تومان در ۲۴ ساعت برای تراکنش‌های هر شخص در درگاه‌های غیرحضوری از یکسو و مداخله بانک مرکزی در بازار موجب شد تا بازار ارز با تعدیل منفی قابل‌ملاحظه روبه‌رو شود، به‌طوری که دلار در کف قیمتی در محدوده ۱۳ هزار تومان و در سقف قیمتی در بازار آزاد در محدوده ۱۳۴۰۰ تومان قرار گرفت.

توانایی بانک مرکزی را دست کم نگیرند
عبدالناصر همتی رئیس بانک مرکزی ظهر روز (چهارشنبه) در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران اظهار داشت: ارز در کنترل است؛ خطاب به مردم و همچنین کسانی که نوسان بازی و دلال بازی می‌کنند می‌گویم توانایی بانک مرکزی را دست‌کم نگیرند.

وی افزود: بانک مرکزی این توانایی را دارد که هر موقع اراده کند در بازار حضور داشته باشد و در عرضه و تقاضا نقش داشته و تعادل را در بازار به وجود آورد. رئیس بانک مرکزی در ادامه عنوان کرد: مردم دارایی خود را در معرض ریسک خرید و فروش قرار ندهند کما اینکه می‌بینید در یک روز ممکن است ارز، ۱۰۰۰ تومان پایین و بالا شود، بنابراین باید به این نکته هم توجه ویژه شود. از سوی دیگر، محمد کشتی آرای نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفتگو با خانه ملت، درباره افزایش قیمت سکه در روز‌های اخیر گفت: کشور در یک هفته اخیر بالاترین رشد میزان قیمت سکه را در ۹ ماه گذشته تجربه کرد، زیرا نرخ ارز به بالاترین سطح قیمتی در ۹ ماه اخیر یعنی بیش از ۱۴ هزار و ۲۰۰ تومان رسید و این رشد نرخ ارز تأثیر مستقیمی بر قیمت سکه و طلا داشت. نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران افزود: قیمت اونس جهانی تغییر محسوسی نداشت و حدود ۱۴۶۰ دلار است و در ۱۰ روز اخیر قیمت، اونس جهانی در محدوده ۱۴۶۰ مانده است، بنابراین تأثیری بر افزایش قیمت طلا و سکه در داخل کشور نداشته‌است. اقدامات بانک مرکزی در محدود شدن تراکنش‌های بانکی در کاهش نرخ دلار مؤثر بود.

وی اظهار کرد: از عصر روز سه‌شنبه نرخ ارز به دلیل اقدامات بانک مرکزی در محدود‌شدن تراکنش‌های بانکی به شدت کاهش پیدا کرد و دلار ۱۴۲۵۰ تومان به ۱۳۶۰۰ تومان و محدوده‌های پایین‌تر نیز رسید، یعنی نرخ ارز در طول یک روز یک هزار تومان کاهش یافت.

کشتی آرای با بیان اینکه کاهش نرخ ارز موجب شد قیمت طلا و سکه افت داشته باشد، ادامه داد: روز سه شنبه قیمت سکه به ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسید که بالاترین نرخ در ۹ ماه گذشته بود، اما روز گذشته قیمت آن به ۴ میلیون و ۶۲۰ هزار تومان کاهش یافت، یعنی در کمتر از ۲۴ ساعت قیمت سکه ۱۸۰ هزار تومان افت داشت.

تقاضای غیرمتعارف برای خرید سکه در مدت اخیر ایجاد نشد
وی با بیان اینکه حباب در قیمت سکه به علت افزایش تقاضا ایجاد می‌شود، تصریح کرد: از آنجایی که در روز‌های اخیر به‌رغم افزایش قیمت سکه، تقاضا برای خرید آن بیشتر نشده، بنابراین حباب سکه منطقی و حدود ۳۰ هزار تومان بود.

در همین راستا، خبرگزاری مهر در گزارشی به نرخ‌های ارز و سکه و طلا اشاره داشت.

به گزارش خبرنگار مهر، قیمت هر دلار امریکا (اسکناس) روز ۲۰ آذرماه ۱۳۹۸ در صرافی‌های بانکی به ۱۳۴۰۰ تومان برای فروش رسید. صرافی‌های بانکی هر دلار امریکا را ۱۳۳۰۰ تومان خریداری می‌کنند. قیمت هر یورو (اسکناس) برای فروش ۱۴۷۰۰ تومان و برای خرید ۱۴۶۰۰ تومان است.

قیمت سکه در بازار آزاد تهران
همچنین قیمت سکه طرح جدید، چهارشنبه ۲۰ آذر ۴ میلیون‌و‌۵۵۰ هزار تومان، سکه طرح قدیم ۴ میلیون‌و‌۵۰۰ هزار تومان، نیم سکه ۲ میلیون و ۴۲۰ هزار تومان، ربع سکه یک‌میلیون‌و‌۵۵۰ هزار تومان و سکه یک گرمی نیز ۹۲۰ هزار تومان نرخ گذاری شد.

هر چند برقراری ثبات بازار ارز مورد تأکید کارشناسان اقتصادی است، اما این اعتقاد وجود دارد که ثبات باید بر اساس واقعیت‌های اقتصاد باشد، زیرا اگر ارز سرکوب شود یا قیمتش به شکل غیر واقعی بالا تعیین شود از طرفی در نرخ‌گذاری کالا‌هایی که با دلار تعیین قیمت می‌شوند دچار خطا می‌شویم و از طرف دیگر نیز امکان دارد در صورت سرکوب قیمت زمینه را برای قاچاق کالاهایی، چون طلا فراهم آوریم، از این‌رو مدیریت عالمانه بازار ارز صاحب اهمیت است.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از وب سایت اطلاع رسانی جوان ، تاریخ انتشار: 20 آذر 1398 ، کد خبر: 981314 ، www.javanonline.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۱
0
0
بابا ما این رئیس بانک مرکزی جناب آقای همتی رو دسته کم گرفته بودیم ایشون یه تنه حریف کل آمریکاست گویا
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین