پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۹۸۷۸
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۰
میلیونها نفر از کارگران ایرانی و دهها هزار نفر از کارفرمایان در دهه های تازه سپری شده حق بیمه پرداخته اند تا در آینده از نهادی به نام سازمان تامین اجتماعی حمایت شوند و در دوران بازنشستگی با آرامش زندگی کنند. حالا اما به دلایل گوناگون این سازمان در موقعیتی دشوار قرار گرفته و اخبار ناراحت کننده ای از منابع و مصارف آن به صورت رسمی و غیر رسمی منتشر می شود .

شعار سال:میلیونها نفر از کارگران ایرانی و دهها هزار نفر از کارفرمایان در دهه های تازه سپری شده حق بیمه پرداخته اند تا در آینده از نهادی به نام سازمان تامین اجتماعی حمایت شوند و در دوران بازنشستگی با آرامش زندگی کنند. حالا اما به دلایل گوناگون این سازمان در موقعیتی دشوار قرار گرفته و اخبار ناراحت کننده ای از منابع و مصارف آن به صورت رسمی و غیر رسمی منتشر می شود .

اخبار نگران کننده بیشتر در پیرامون کسری بودجه سازمان تامین اجتماعی است و تازه ترین رقم را نیز مدیر بیمه و تامین اجتماعی اتاق تهران برملا کرده است. صغری علی‌آبادی در تازه ترین نشست کمیسیون بهبود محیط کسب و کار و رفع مواتع تولید اتاق تهران گفته است: دولت در در هر مقطعی به ویژه پس از 1383هرگاه با کمبود منابع مواجه شده به منابع سازمان دست‌اندازی کرده است و نتیجه آنکه اکنون سازمان در مقابل حدود 9200 میلیارد تومان هزینه، 8200 میلیارد تومان درآمد دارد و کسری منابع خود را از طریق دریافت وام تامین ‌می‌کند. در واقع یکی از دلایل افزایش فشار سازمان تامین اجتماعی بر محیط کسب و کار و کارفرمایان کسری منابع است که به دلیل سوءمدیریت در سال‌های گذشته بر آن تحمیل شده است. در ادامه با اشاره به اینکه شورای عالی تامین اجتماعی تا پیش از سال1383جزو ارکان سازمان تامین اجتماعی بوده و این سازمان به صورت سه‌جانبه اداره ‌می‌شده است، گفت: از سال 1383 که وزارت رفاه تشکیل شد، همه صندوق‌های بازنشستگی زیر نظر وزارت رفاه قرار گرفت و ارکان سازمان تامین اجتماعی دستخوش تغییر شد. البته پیش از آن یک بار هم در سال 1358 تغییراتی در ترکیب شورا ایجاد شد و تعداد نمایندگان کارفرمایان و بیمه‌شدگان 9 نفر تعیین شده و وظیفه انتخاب نماینده کارفرمایان از اتاق بازرگانی سلب شده و به کانون عالی کارفرمایان واگذار شد.

مدیر بیمه و تامین اجتماعی اتاق تهران گفت: اکنون مجلس طرحی را برای احیای شورای عالی تامین اجتماعی با امضای 55 نماینده تهیه کرده است تا مدیریت این سازمان به صاحبان اصلی آن بازگردد. در این طرح پنج کرسی در شورای عالی تامین اجتماعی به کارفرمایان اختصاص یافته که باید توسط کانون عالی کارفرمایان معرفی شوند. چهار کرسی به بیمه‌شدگان و یک کرسی به نماینده مستمری‌بگیران اختصاص پیدا کرده است. هم‌چنین پنج کرسی نیز در اختیار نمایندگان دولت از وزارت امور اقتصاد و دارایی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی، سازمان برنامه و بودجه و سازمان اداری و امور استخدامی‌ خواهد بود.

احیای سازمان

به گزارش اتاق تهران نمایندگان بخش خصوصی در نشست دهم کمیسیون «بهبود محیط کسب و کار و رفع موانع تولید» در اتاق بازرگانی تهران به بررسی طرح احیای شورای عالی تامین اجتماعی پرداختند و سیر تحولات این سازمان را که به خروج نقش‌آفرینی کارفرمایان و بیمه‌شدگان و تسلط کامل دولت منجر شده است، بررسی کردند.

دراین نشست طرح دو فوریتی مجلس شورای اسلامی در زمینه احیای شورای عالی تامین اجتماعی بررسی شد.. بر اساس آنچه که در این نشست مطرح شد، وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی نیز یک لایحه دو فوریتی با عنوان «ماده واحده اعمال سه‌جانبه‌گرایی در ارکان عالی سازمان تامین اجتماعی» تهیه کرده که در شرف طرح در هیات دولت و سپس مجلس است.فعالان اقتصادی عضو کمیسیون بهبود کسب وکار و رفع موانع تولید در دهمین گردهمایی خود، ضمن بررسی نقاط ضعف و قوت این طرح و لایحه، ابراز امیدواری کردند که با تصویب نهایی آنها، سه‌جانبه‌گرایی بر سازمان تامین اجتماعی حاکم شود.

نقش تشریفاتی برای‌ کارفرمایان و بیمه‌شدگان

سیدجلال کامران، مشاور بیمه تامین اجتماعی اتاق تهران نیز گفت: نکته حائز اهمیت اینکه، تامین اجتماعی‌ها در سایر کشورها از طریق شورای عالی اداره ‌می‌شوند و شورای عالی تامین اجتماعی در ایران، ساختار ابداعی ما نبوده است. از سال 1331 که تامین اجتماعی نوین در ایران شکل گرفت، تغییراتی در ساختار آن ایجاد شده‌ است و در تمام این سال‌ها، دولت به این سازمان به عنوان منبع سرمایه نگریسته و همواره تمایل داشته به آن ورود پیدا کند. البته به تدریج بر نفوذ دولت در این سازمان افزوده شد و در عین حال، به این تعارض نیز دامن زده شد که منافع بیمه‌شدگان فارغ از منافع کارفرمایان است. بزرگترین ضربه به ساختار سازمان تامین اجتماعی نیز با تصویب قانون جامع رفاه و تامین اجتماعی وارد شد و با هیات امنایی کردن مدیریت این سازمان، نقش کارفرمایان و بیمه‌شدگان در اداره این سازمان به یک نقش تشریفاتی تقلیل پیدا کرد.

کامران با بیان اینکه کارفرمایان و بیمه‌شدگان در قبال پیشروی دولت در این سازمان سکوت اختیار کردند، ادامه داد: در ادامه این روند، دو بال تامین منابع سازمان یعنی بخش هدایا و سرمایه‌گذاری نیز فلج شد. نتیجه آنکه اکنون با بخشنامه‌های متعدد و برای جبران بخشی از کسری منابع، فضای کسب و کار تحت فشار قرار گرفته است. دولت هم البته در برابر این وضعیت سکوت کرده است؛ چرا که به دلیل مداخله غیرمسئولانه و تغییر ساختار مدیریت این سازمان، در بروز وضعیت کنونی مقصر است.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تحلیلی ساعت24،تاریخ انتشار:23آذر1398،کد خبر:473700،www.saat24.news

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین