شعارسال: نوید ایزدپناه در خصوص تاثیر تحریمها و محدودیتها بر صنعت لوازم آشپزخانه گفت: تیم مارکتینگ ما پس از سالها تلاش، توانسته بود بازار بسیار خوبی در شبهجزیره عربستان به دست بیاورد به طوری که سالانه صادرات ما به این منطقه به ۲۰ میلیون دلار رسیده بود. همکاری ما با فروشندگان عربستان تا به آنجا بود که اگر اکنون نیز این رابطه ادامه داشت شاید یک واحد تولیدی در این کشور احداث میکردیم، اما پس از تیره شدن روابط، این بازار را از دست دادیم.
وی افزود: هر نوع مکانیزم تحریمی هزینه تولید را افزایش میدهد. این محدودیتها باعث بالا رفتن قیمت کالا میشود، بطوریکه امروز ۲۰ تا ۳۰ درصد هزینه تولید کالای لوازم خانگی برای مقابله با تحریمها و دور زدن آنهاست. ما در حوزه لوازم آشپزخانه مازاد تولید داریم، اما تحریمها اجازه صادرات به ما را نمیدهند. برای یک صنعت بالغ، تحریم فرصت نیست بلکه تهدید است. ما برای یک شرکت ترکیهای کالا تولید میکردیم، اما بعد همان کالا به چهار برابر قیمت به ایران قاچاق میشد. نکته دیگر این است که پایه صادرات، گفتگو و مذاکره است. ما باید به کشورهای هدف سفر کرده و صحبت کنیم؛ این یعنی دیپلماسی اقتصادی، اما تحریمها کار را به جایی رسانده که حتی به ما ویزا نمیدهند.
ایزدپناه تصریح کرد: از طرف دیگر مشکلات سیستم مالی و اخیرا FATF نیز کار ما را سختتر کرده است. ما برای صادرات موفق نیاز به پاسپورت، سیستم مالی و حمل و نقل قوی داریم تا بتوانیم برای کشور ارزآوری داشته باشیم.
شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت رویداد24، تاریخ انتشار: 5دی1398 ، کدخبر: 198891: www.rouydad24.ir