شعار سال:قائممقام بخش فولادسازی ذوبآهن از بومیسازی بیش از ۷۰ درصد از قطعات این بخش در شرکت ذوبآهن خبر داد.
*** بومیسازی بیش از ۷۰ درصد از قطعات بخش فولادسازی ذوب آهن
سیاووش خواجوی با بیان این که بیش از ۷۰ درصد از قطعات بخش فولادسازی بومیسازی شده است، اظهار داشت:
در حوزه مکانیک و انرژی بالای ۸۰ درصد، در حوزه برق و اتوماسیون نزدیک به ۴۰ درصد، در حوزه مواد مصرفی تکنولوژی و نسوز نزدیک به ۸۵ درصد بومیسازی انجام شده است.
در بعضی از زمینهها نیز تحقیقات و همکاری مستمر با شرکتهای داخلی و به ویژه شرکتهای دانشبنیان در حال انجام است تا کیفیت قطعات و مواد مصرفی ارتقاء یافته و قابل رقابت با مشابه خارجی و چهبسا فراتر از آن گردد.
*** پروژههای انجام شده مکانیک کنورتور میکسر و تعمیر پاتیل
وی پروژههای انجام شده مکانیک کنورتور میکسر و تعمیر پاتیل را که با همکاری شرکتهای داخلی و در راستای بومیسازی نیازها و جلوگیری از خروج ارز انجام شده است را اینگونه اعلام کرد:
تعویض مخروطی کنورتور شماره ۲ که با توجه به افزایش حجم برشکاریها و جوشکاری موفق به انجام تعمیرات در کمترین زمان و شکستن رکورد تعویض مخروطی گردید.
شایان ذکر است قبلاً قطعات فلزی قسمت مخروطی بالائی کنورتور از خارج از کشور تأمین میشد، ولی در حال حاضر این قطعه به طور کامل بومیسازی شده است.
اقدام جهت بومیسازی دریچههای RHI با توجه به تحریم و مریل ذوبوانع واردات این مکانیزم ها که در آستانه تولید و تست قرار گرفته است.
بازسازی کامل کوره عملیات حرارتی فولادسازی (شامل بازسازی کامل سازه کوره، تعویض نسوز و …) با همکاری مدیریت نسوز جهت بهینه کردن.
پروژههای بازسازی و نوسازی ایستگاههای ریختهگری ۳ و ۶ و ۵ در سال ۹۸
مشارکت در احداث پروژه V.D و پروژههای جانبی آن (فیدر – سرباره گیر – پاتیل فولاد) جهت تولید فولاد ریل
پروژه بازسازی و نوسازی ایستگاه ریختهگری ۷ در سال ۹۸
*** بازسازی و نوسازی ایستگاه ریختهگری ۷
قائممقام بخش فولادسازی ذوبآهن در خصوص پروژه بازسازی و نوسازی ایستگاه ریختهگری ۷ در سال ۹۸، اظهار داشت:
با گذشت ۲۸ سال از بهرهبرداری ایستگاه ریختهگری ۷ و ۸ (راهاندازی در سال ۶۹) بهروزرسانی تجهیزات مکانیکی و برقی و انرژیتیک و اتوماسیون ضرورت پیدا نمود، یکی از پارامترهای مهم این بازسازی، انجام کار توسط کارشناسان و نیروهای اجرائی شرکت و با همکاری شرکتهای داخلی در زمان کم و هزینه پایین میباشد.
وی در ادامه اهم فعالیتهای انجام گرفته مکانیک در پروژه بازسازی ایستگاه ریختهگری شماره ۷ را اینگونه تشریح کرد:
تعویض کل بستر نقاله شمش، تعویض ترانسفرکار، تعویض بستر جمع کننده، تعویض اکرانهای قوسی داخل سرد کننده، شاسی اصلی زیر رامهای نوسان، تاندیشکار، لولههای روغن و هوا و آب و گریس. با تجربهای که از ایستگاه هفت کسب شده است امیدوار هستیم ریوپینگ ایستگاه ۸ که در برنامه کاری قراردارد سریعتر و باکیفیت بالاتری انجام گیرد.
*** تولید فولاد ریل در ذوبآهن اصفهان
وی گفت: در حوزه تکنولوژی میتوان به تولید فولاد ریل اشاره نمود که بدون مشاور خارجی و آموزش، پرسنل بخش فولادسازی موفق به تولید فولاد ریل شدند که در این خصوص نیاز بود در زنجیره تولید فولاد شامل: میکسر، گوگردزدایی، کنورتور، VD،LF و ایستگاههای ریختهگری تغییراتی در فرایندها جهت حصول به نتیجه و تولید فولاد ریل داده شود.
قائممقام بخش فولادسازی افزود: در حوزه تجهیزات میتوان به ریومپینگ ایستگاه ریختهگری ۷ اشاره نمود که نیاز بود این ایستگاه قدیمی پس از ۲۷ سال بهرهبرداری بروز شود. با تلاش ۵ ساله پرسنل کوشای بخش فولادسازی بدون استفاده از شرکتهای خارجی و با اتکاء به توانمندی داخل کشور تجهیزات مکانیک، انرژی، برق و اتوماسیون نوسازی شدند.
وی گفت: در حال حاضر ذوبآهن اصفهان قادر است برای اولین بار در کشور ساخت صفر تا صد یک ایستگاه ریختهگری را به عهده بگیرد.
ساخت بک هوس LF1 و نوسازی ۴ دستگاه جرثقیل شمش بر کارگاه شمش ازدیگر مواردی است که مهندس خواجوی به آنها اشاره نمود.
*** برنامههای آینده در راستای بومیسازی
قائممقام بخش فولادسازی شرکت ذوبآهن در پایان برنامههای آینده این بخش در راستای بومیسازی را بدین شرح بیان کرد:
ساخت و بهرهبرداری از دریچههای کشویی پاتیل فولاد، ساخت و بهرهبرداری از ماشین برش ایستگاه ۵ ریختهگری، ساخت فلودیوایدر ایستگاه ۵ ریختهگری، بررسی امکان ساخت قالبهای مسی ریختهگری مداوم در داخل کشور و ساخت جرثقیل ۱۰۰ تن کارگاه تعمیر پاتیل.
شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری صنایع،تاریخ انتشار:10دی1398،کد خبر:153928،sanayepress.com