پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۵۴۱۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۲
حتما شماهم تاکنون در داروخانه ها چشمتان به انواع و اقسام محصولات وکرم های آرایشی ونرم کننده پوست ساخته شده از گیاه آلوئه ورا افتاده است یا تبلیغات رنگارنگ نوشیدنی ها و محصولات خوراکی آلوئه ورا را دیده اید. اما جالب است بدانید درهمین استان (خراسان رضوی) و در گناباد که به لحاظ اقلیمی یکی از شهرستان های مستعد پرورش آلوئه ورا محسوب می شود، حالا متاسفانه تعدادی از تولید کنندگان این گیاه پر کاربرد محصول شان روی دست شان مانده است!

شعارسال: شهرستان گناباد در جنوبی ترین نقطه استان خراسان رضوی و شرق کشور واقع شده و به لحاظ اقلیمی و نوع آب و هوای خشک و کویری گونه های خاصی از انواع گیاهان دارویی به خصوص گیاه آلوئه ورا در آن پرورش می یابد.  بازار ایران شاهد انواع و اقسام محصولات فرآوری شده آلوئه‌ورا یا همان «صبر زرد» به زبان بومی خودمان است. از کرم‌های مرطوب‌کننده و لوازم بهداشتی گرفته تا نوشیدنی و کمپوت آلوئه‌ورا... اما هم اکنون هم پرورش دهنده و هم تولید کننده محصولات از  آلوئه ورا در گناباد به عنوان قطب تولید استان ، هردو با مشکل مواجه هستند.

نبودصنایع تبدیلی مناسب

یکی از تولیدکنندگان آلوئه ورا گفت: آلوئه‌ورا گیاهی چند ساله است. حداقل از زمان کاشت این گیاه تا شش سال می توانید از آن بهره‌برداری کنید و پس از آن بوته مادر حذف و اجازه داده می‌شود تا یکی از پاجوش‌ها جایگزین بوته مادر شود. عباس صدیقی افزود:این شهرستان با وجود ظرفیت های غنی در تولید گیاه آلوئه ورا متاسفانه به دلیل نبودصنایع تبدیلی مناسب در این بخش محروم مانده است و بخش زیادی از تولیداتش به صورت خام فروشی به بازار عرضه می شود. وی افزود : این نقیصه موجب شده حاصل دسترنج کشاورزان و فعالان این بخش به صورت خام به دیگر مناطق صادر و با بسته بندی و به نام آن ها به بازار مصرف عرضه شود. صدیقی تصریح کرد: برخی آیین نامه ها، بخشنامه‌ها و مصوبات واقعا برای تولید کنندگان مشکل ایجاد می‌کند که مسئولان در این زمینه باید گام‌هایی را بردارند. وی ادامه داد: نباید به تولید کنندگان سخت بگیریم بلکه باید اجازه دهیم شرایط تولید برای آن‌ها آسان شود.

باید کاغذبازی های اداری حذف شود

یکی از کارآفرین های گناباد گفت :برای توسعه کشت آلوئه ورا در گناباد می توان از شیوه پرداخت تسهیلات و کمک های بلاعوضی که در برخی کشورهای همسایه اعمال می شود، الگو گرفت. مهندس حسین توکلی زاده که از سال 88در زمینه تولید آلوئه‌ورا در گناباد در زمینه کاشت ،داشت ،برداشت وفرآوری فعالیت می کند افزود: پرداخت تسهیلات با سود 18 درصد به کشاورزان مقرون به صرفه نیست. وی با انتقاد از بعضی مدیران شهرستان افزود:اگر هدف گسترش کشت گلخانه ای و اشتغال زایی در گناباد است باید کاغذبازی های اداری (بوروکراسی) حذف شود. وی افزود :در سال 93 پروانه بهره برداری کارخانه برمس درناحیه صنعتی کاخک با ظرفیت سه هزار تن انواع آب میوه، 1500تن آب میوه آلوئه ورا و1200تن آب معدنی   صادرشده است اما یک سال بعد پروانه بهداشتی آن و هشت ماه بعد از آن پروانه  استاندارد صادر شده است.

توکلی زاده افزود: حدود 30 میلیارد و 500 میلیون ریال در زمینی با مساحت 15 هزار مترمربع و  2200 متر مربع زیر بنا هزینه شده است. وی بیان کرد:متاسفانه از کارآفرین حمایت نمی‌شود  و کسی در این زمینه سرمایه‌گذاری نمی کند. توکلی زاده افزود: کارخانه در یک نوبت در ماه می تواند بیش از 50تن تولید درزمینه فرآوری آلوئه ورا داشته باشد. وی با انتقاد از  دستگاه های دولتی که ابلاغیه اقتصاد مقاومتی را در حد یک جلسه و نشست قرار دادند تصریح کرد:جلسات مشکلات گلخانه داران پرورش آلوئه ورا بدون حضور کشاورز و کارآفرین تشکیل می شود و تازمانی که این اقدامات انجام گیرد مشکل حل نخواهد شد. توکلی زاده گفت: بدون در نظر گرفتن بازار فروش وفراوری این محصول مجوزها صادر می شود و هنگامی که به تولید انبوه می رسد کشاورزان باید به صورت فله ای وخام محصول خود را بفروشند. مدیر کارخانه برمس گناباد افزود:در صورت اختصاص 12 میلیارد ریال وام ارزان قیمت خط تبدیل پودر برگ نصب خواهد شد و در مدت هشت ماه بیش از شش تن از کشاورزان خریداری و مشکل کشاورزان حل می شود و مجدد پودر در اختیار کشاورزان قرار خواهد گرفت تا دست دلالان و واسطه ها به دلیل خراب شدن برگ ها کوتاه شود.

سال 90 اولین سرمایه گذار شناسایی شد

مدیر جهاد کشاورزی گناباد گفت: شهرستان گناباد با34 هزار بهره بردار بخش کشاورزی  ۲۰ هزار هکتار کشتزار آبی، هزار و ۷۰۰ هکتار دیمزار جایگاه مناسبی در تولیدمحصولات کشاورزی در استان دارد. مهندس علیرضا حسین زاده افزود: گیاه آلوئه ورا سازگار با کم آبی است و کمترین میزان مصرف آب را در محصولات گلخانه‌ای دارد با وجود این بازدهی مناسبی دارد و سالانه حدود 100 تن محصول تولید می شود. وی افزود: با راه‌اندازی مزارع نمونه و کاشت مواد اولیه مورد نیاز و دستیابی به بازارهای بیشتر وجود یک حلقه گمشده در چرخه تولید نمایان شد و آن بهره‌مندی از یک واحد مکانیزه تولید، فرآوری و بسته‌بندی آلوئه ورا در شهرستان گناباد بود. حسین زاده افزود:در سال 90 در اولین اقدام سرمایه گذار شناسایی و کارخانه مدرن و مجهز با استانداردهای تولیدبیش از چندین محصول متنوع در شهرستان گناباد به بهره برداری رسید. وی افزود:نوشیدنی های فرآوری شده از آلوئه ورا در فصل پاییز و زمستان کمتر مصرف می شود و خرید برگ آلوئه ورا نیز با مشکلاتی همراه بوده است.

معاون فنی مدیریت جهاد کشاورزی گفت:کشت گیاه آلوئه ورا در ردیف محصولات اصلی گلخانه ای است که متقاضیان احداث گلخانه وفعالان این بخش قبل از احداث باید به بازار فروش خرد توجه کافی داشته باشند. مهندس ودیعی به تعامل بیشتر تولید کنندگان، جهاد کشاورزی و اداره صمت درخصوص تامین بازار وایجاد تعاونی قوی وفعال اشاره کرد وافزود:تولیدکنندگان این بخش از رقابت درون گروهی و بازاریابی فردی محصول خودداری کنند چرا که به ضرر همه تولید کنندگان خواهد بود.

32 واحد کشت آلوئه ورا درگناباد

کارشناس اداره باغبانی وتولیدات گیاهی زیر نظر جهاد کشاورزی گناباد گفت: این شهرستان در کل استان خراسان رضوی و حتی سطح کشور از شهرستان‌های پیشرو در تولید گیاهان‌دارویی به خصوص آلوئه ورا به شمار می رود و برخی از‌ این گیاهان‌، مختص گناباد و حومه است . علی مؤذنی افزود: گیاهان دارویی گیاهانی هستند که یک یا برخی از اندام‌های آن ها حاوی ماده مؤثره است، این ماده کمتر از یک درصد وزن خشک گیاه را تشکیل می‌دهد و خواص دارویی مؤثر بر موجودات زنده دارد. وی گفت: تاکنون در شهرستان گناباد در حدود 65 واحد گلخانه‌ای فعال داشته‌ایم که از این تعداد 32 واحد به کشت آلوئه ورا اختصاص یافته است. موذنی افزود: هم اکنون نیز طرح هشت واحد گلخانه ای در دست اجراست که از این تعداد چهار طرح مربوط به کشت آلوئه ورا در منطقه کاخک گناباد، روستای خیبری ، روستای روشناوند و‌ ‌شهر بیدخت است. وی تصریح کرد: گناباد رتبه نخست شهرستان‌ها و بیشترین سطح زیر کشت آلوئه ورا در خراسان را دارد. همچنین زعفران گناباد رتبه هشتم یا نهم‌ استان را دارد و در زمینه کشت زیره سبز (دیمی و آبی) رتبه دوم استان را به خود اختصاص داده است. مؤذنی درباره جنبه اقتصادی گیاهان‌دارویی گفت:برخی گیاهان ‌‌مثل آلوئه ورا در طول سال برداشت می شود و نوعی اشتغال زایی پایدار است برخی مثل گل‌های محمدی در فروردین و برخی مثل اسپند در تیر؛ بنابراین در طول سال گیاهان‌دارویی حرفی برای اشتغال زایی خواهند داشت.

حامد قربانی فرماندار گناباد گفت:150تن محصول آلوئه ورا روی دست کشاورزان گناباد مانده است. وی از جهاد کشاورزی خواست با بررسی کارشناسانه وشناخت بازار هدف بستر فروش آن فراهم شود.

شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه خراسان، تاریخ انتشار: 23دی1398  ، کدخبر: 20292: khorasanrazavi.khorasannews.com

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
علی قدس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۰
0
0
حقش است کارخانه های نوشابه سازی مشهددر ساخت نوشابه های آلوورا اقدام نمایند
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین