پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۶۱۶۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۰
اقتصادایران در بن بست گرفتار شده و باتوجه به شتاب کشورهای همسایه مثل ترکیه و حتی عربستان و کشورهای شرق اسیا مثل کره جنوبی و حتی اندونزی و کشورهای صنعتی مثل آلمان و ژاپن باید نیروی بزرگی فراهم کند تا از بن بست بیرون آید. فعالیتهای صنایع کارخانه ای در دهه تازه سپری شده با توجه به تقسیم کار جهانی و دور شدن کشورهای بزرگ توسعه یافته از این بخش درمسیری افتاد که شماری از کشورها مثل ترکیه و کره جنوبی توانستند آنها را به سرزمین خود ببرند.

شعار سال: ایران به دلایل گوناگون و به ویژه با تکیه بردرآمد حاصل از صادرات نفت هرگز نخواسته است در صنایع کارخانه ای راه کامیابی را برود. مدیران و سهامداران کارخانه های صنعتی دربخش خصوصی دراین دهه گرفتار سیاستهای ناگزیر دولتها شده و تنها به بقای خود می اندیشند و راه توسعه را گم کرده اند. صنایع کارخانه ای دولتی نیز با توجه به امتیازها و انحصارهایی که دارند در مسیر رقابت پذی ری جهانی قرار نگرفته اند و اگر مزیت انرژی ارزان از این دست صنایع گرفته شودبه سرعت بازار های صادراتی را از دست می دهند. یک پژوهش انجام شده از سوی دکتر میرعبدالله حسینی پژوهشگر همکار موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی با بررسی کارنامه رقابت پذیری صنعتی ایران به نتایج ناراحت کننده ای رسیده است. به طور مثال دراین پژوهش مشخص شده ارزش صادرات صنایع درسال ۲۰۱۵ درایران تنها۳۴۲ دلار بوده است. درحالی که این رقم برای ترکیه به عنوان کشور نخست منطقه خاورمیانه ۱۵۴۹ دلار بوده است. با عنایت به اینکه در۵ سال تازه سپری شده صنعت ایران رشد شتابان نداشته بلکه درچنبره تنگناهای بنیادین افتاده به نظر می رسد . این دوعدد برای ایران وترکیه تفاوت چنانی به لحاظ نسبت ندارد. یک محاسبه ساده نشان می دهد ارزش صادرات صنعتی ایران تنها ۲۲درصد ارزش صادرات صنعتی ترکیه است. اگر ایران را با سنگاپور دراین شاخص مقایسه کنیم بازهم وضعیت وخیم تر نشان داده می شود. به این معنی که ارزش صادرات صنعتی سنگاپور درسال ۲۰۱۵ با رقم ۲۷۴۷۶ دلار نزدیک به ۸۰ برابر ایران است. .ارزش افزوده سرانه صنایع درایران در سال ۲۰۱۵ ۷۰۸ دلار بوده که درمقام مقایسه با سوییس و ترکیه که دراین سال ارزش افزوده سران صنایعی به ترتیب معادل ۱۴۴۰۴دلار ۱۸۱۴دلاربسار تاسف بار است. این اعدادنشان دهنده شکاف بزرگی در صنعتی شدن و تولید صنعتی ایران و کشورهای منطقه وجهان است.

شاخص های دیگر

در پژوهش یادشده آمده است درشاخص روزآمدی و تعمیق تکنوژیکی صنعتی ایران بااحراز رتبه ۸۲ ضعیف ترین شاخص را دارد.آمارها نشان می دهد سهم ارزش افزوده صنایع با فناوری بالا درسال ۲۰۱۵ درایران روندی کاهنده را تجربه کرده است.عدداین شاخص برای ایران ، ترکیه و کره جنوبی به ترتیب برابر با ۱۹.۷ درصد ، ۸۴.۷درصد و ۹۷.۳درصد گزارش شده است. ایران با رتبه ۴۲درنفوذ جهانی رتبه مناسب تری نسبت به شاخص های دیگر دارد اما این رتبهمی تواند تا رتبه ۲۰ ارتقا یابد.نفوذ ایران در درارزش افزوده صنایع کارخانه ای درسال ۲۰۱۵ معادل .۴۷درصد بوده است . این عددبرای ترکیه ۱.۲ درصد و برای چین برابر با ۲۳.۵ درصد بوده است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از سایت تحلیلی خبری ساعت 24، تاریخ انتشار: 27 دی 1398، کدخبر: 478642، www.saat24.news

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۴۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
0
0
تا شرایط سیاسی تغییر نکنه وضع همینه ای که هست اقتصاد ایران شدیدا به سیاست مربوط میشه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین