پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۶۱۶۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۰
در بسیاری از کشور‌های دنیا ورزش حرفه‌ای به واسطه درآمد‌هایی که از حق پخش تلویزیونی به دست می‌آورد، می‌تواند مخارج خود را تامین و حتی به سوددهی نیز برسد.
شعارسال: وزارت ورزش و مخصوصا فدراسیون فوتبال ایران نیز سال‌ها در تلاش بودند تا بتوانند از حق پخش تلویزیونی مسابقات ورزشی سود ببرند. بسیاری از کارشناسان ورزشی در این چند ساله تاکید داشتند تا وقتی فدراسیون‌ها، باشگاه‌ها و ورزشکاران نتوانند از حق پخش تلویزیونی منتفع شوند، پیشرفت چشمگیری در ورزش ایران رخ نخواهد داد. با این وجود صداوسیما به عنوان متولی انحصاری پخش رقابت‌های ورزشی در ایران هیچ‌گاه زیر بار پرداخت حق و حقوق ورزش نرفت تا اینکه دولت بر اساس برنامه ششم توسعه در بودجه سال ۹۹ این نهاد را مکلف کرد تا بخشی از درآمد‌های خود را به ورزش اختصاص دهد. انتشار این خبر موجی از خوش‌بینی نسبت به آینده ورزش کشور و مخصوصا فوتبال را به وجود آورد.

در همین زمینه و در اوایل دی‌ماه نایب رییس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۹۹ در گفتگو با ایسنا اظهار کرد: «در جلسه کمیسیون تلفیق بر اساس ماده ۹۲ قانون برنامه ششم که دولت را مکلف کرده بود پخش تلویزیونی را بین وزارت ورزش و صدا و سیما تقسیم کند، مصوب شد این درآمد به نسبت ۵۰-۵۰ بین وزارت ورزش و سازمان صدا و سیما تقسیم شود.» طبق این قانون قرار شد سازمان برنامه و بودجه حساب مشخصی را به صداوسیما معرفی کند تا این سازمان تمامی درآمد‌های حاصل از تبلیغات را به آن واریز کند و سپس وزارتخانه بر اساس تفاهمنامه و روشن کردن مسیر هزینه‌کرد آن در ورزش مبالغ را از ردیف دولت و سازمان برنامه دریافت خواهد کرد. طبق پیش‌بینی‌ها گفته شد درآمد سال آینده صداوسیما از محل پخش تلویزیونی و رادیویی مسابقات نزدیک به ۲۰۰ میلیارد تومان خواهد بود و از این میزان ۱۰۰ میلیارد تومان به وزارت ورزش خواهد رسید و این وزارتخانه و مخصوصا فدراسیون فوتبال و باشگاه‌ها می‌توانند درآمد قابل توجهی از این راه کسب کنند.

اما در حالی که سهم ۵۰ درصدی صداوسیما در این مصوبه با انتقاد کارشناسان روبه‌رو شده بود، چراکه این سازمان عملا هزینه‌ای در پخش مسابقات نمی‌کند و تنها سود خالص به جیب می‌زند و ضمنا هیچ یک از شبکه‌های تلویزیونی در سراسر دنیا به این میزان از حق پخش مسابقات سود نمی‌برند، رسانه‌ها اعلام کردند نسبت تقسیم درآمد به صورت ۷۰ -۳۰ به نفع صداوسیما تغییر کرده است. ابراهیم شکوری، مدیرکل امور مجلس صداوسیما در این رابطه گفت: «کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی با پیشنهاد دولت در لایحه بودجه سال آینده کل کشور درباره نحوه تقسیم درآمد‌های حق پخش مسابقات مخالفت و روش دیگری را تصویب کرد.» وی افزود: «دولت در بند «ل» تبصره ٩ لایحه بودجه سال آینده کل کشور، بدون نظرخواهی از صداوسیما، پیشنهاد تقسیم مساوی درآمد‌های ناشی از پخش تبلیغات تلویزیونی مسابقات ورزشی را ارایه کرده بود. این در حالی است که طبق بند (پ) ماده ٩٢ قانون برنامه ششم توسعه، دولت مکلف بود تمهیدات قانونی این موضوع را با تفاهم دوجانبه رسانه ملی و وزارت ورزش و جوانان فراهم کند. اعضای کمیسیون تلفیق مجلس به تقسیم این درآمد‌ها به میزان ۷۰ درصد در اختیار صداوسیما و ۳۰ درصد در اختیار وزارت ورزش و جوانان، رای دادند تا این درآمد از طریق وزارت ورزش و جوانان برای تقویت ورزش کشور و کمک به فدراسیون‌های مربوطه اختصاص داده شود.»

بعد از اعلام این خبر دو نفر از معاونان وزیر ورزش نسبت به تغییر سهم وزارت ورزش واکنش نشان دادند. جمشید تقی‌زاده، معاون وزیر و مسوول پیگیری واگذاری دو باشگاه پرسپولیس و استقلال گفت: «پیشنهاد اولیه و بهتر ما تقسیم ۵۰-۵۰ درآمد تلویزیونی از محل حق پخش بود، ولی در کمیسیون تلفیق مجلس مصوب شد ۳۰ درصد اعتبار حق پخش تلویزیونی به وزارت ورزش و ۷۰ درصد به سازمان صدا وسیما پرداخت شود.» همچنین ژاله فرامرزیان، معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت ورزش در گفتگو با پایگاه خبری وزارت ورزش و جوانان گفت: «متاسفانه پیشنهاد تقسیم مساوی حق پخش که از سوی دولت در لایحه ارسال شد با کاهش قابل توجه و ناگواری به صحن مجلس آمده است که امیدواریم نمایندگان محترم با توجه به اهمیتی که برای سلامت و ورزش جامعه قائلند احقاق حق کنند و سهم ورزش و فوتبال کشور به همان نسبت تساوی ۵۰ - ۵۰ بازگردد. در صورت تقسیم مساوی درآمد‌های تبلیغاتی تلویزیون، پیش‌بینی ما از محل سهم ورزش از درآمد‌های تبلیغاتی صداوسیما حداقل سالیانه دویست میلیارد تومان است و تمامی درآمد تبلیغاتی صدا وسیما از زیرنویس تا سایر موارد قبل، حین و بعد از بازی‌ها و مسابقات شامل حق پخش می‌شود و باید مبالغ دریافتی آن به حساب دولت و خزانه واریز شود.»

حال با توجه به اظهارات طرفین، باید دید در نهایت نمایندگان مجلس چه نظری درباره نحوه تقسیم حق پخش تلویزیونی دارند. این مساله در بررسی بودجه سال ۹۹ به رای گذاشته خواهد شد و از سال آینده به اجرا درخواهد آمد. با این حال آن طور که به نظر می‌رسد صداوسیما که پس از سال‌ها زیر بار پرداخت حق ورزش رفته است، با اعمال فشار قصد دارد تا جایی که ممکن است پول کمتری پرداخت کند و این اصلا به نفع ورزش و مخصوصا فوتبال که بیشترین پخش تلویزیونی را دارد، نیست. بسیاری از فدراسیون‌های ورزشی در سال گذشته به خاطر نداشتن بودجه با مشکلات زیادی روبه‌رو بود‌ه‌اند. این فدراسیون‌ها بسیاری از اردو‌های خود را لغو و از فرستادن ورزشکاران به مسابقات بین‌المللی خودداری کرده‌اند. همچنین باشگاه‌های فوتبال ایران نیز با مشکلات مالی جدی و متعددی روبه‌رو هستند و گرفتن ۵۰ درصد از حق پخش تلویزیونی بازی‌های‌شان، هرچند کاملا منصفانه نیست، می‌تواند وضعیت آن‌ها را کاملا متحول کند. در چنین شرایطی تقلیل این سهم به ۳۰ درصد ظلمی آشکار به حساب می‌آید.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از روزنامه اعتماد ، تاریخ انتشار: 28 دی 1398 ، شماره: 4565 ، www.etemadnewspaper.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۵۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
0
0
صدا و سیما با حق خوری رسانه ای و مالی میچرخه واقعا باعث تاسف
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین