پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۲۵۷۳۰۷
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۰
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران، عقب ماندن از فضای فکری و فضای فعلی جامعه، به روز نبودن و علمی نبودن سیاستگذاری ها و همچنین کثرت متولیان تصمیم گیرنده فرهنگی را مهم ترین و اصلی ترین مشکلات فرهنگی کشور دانست و گفت: امروز دیگر اقدامات کلیشه ای مخاطب چندانی ندارد و باید طرحی نو در انداخت؛ ما تلاش کردیم با برنامه های مختلف از جمله برگزاری کرسی های آزاد اندیشی در موضوعات متفاوت و همچنین اجرای برنامه هایی برای عملیاتی شدن ایده های دانشجویان، گامی در جهت پیشرفت برداریم.

شعار سال: معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران، عقب ماندن از فضای فکری و فضای فعلی جامعه، به روز نبودن و علمی نبودن سیاستگذاری ها و همچنین کثرت متولیان تصمیم گیرنده فرهنگی را مهم ترین و اصلی ترین مشکلات فرهنگی کشور دانست و گفت: امروز دیگر اقدامات کلیشه ای مخاطب چندانی ندارد و باید طرحی نو در انداخت؛ ما تلاش کردیم با برنامه های مختلف از جمله برگزاری کرسی های آزاد اندیشی در موضوعات متفاوت و همچنین اجرای برنامه هایی برای عملیاتی شدن ایده های دانشجویان، گامی در جهت پیشرفت برداریم.

 

موتور محرکه جهاد دانشگاهی در بخش های مختلف، دانشجویانی هستند که از طریق فعالیت های فرهنگی، جذب جهاد دانشگاهی می شوند

دکتر حسین یاری، اهداف و برنامه های معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران را تشریح و بیان کرد: معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران مهم ترین رسالتی که برعهده دارد، تلفیق برنامه ها و اهداف جهاد دانشگاهی با فعالیت ها و برنامه های دانشجویی است. به عبارت دیگر گروه هدف ما در درجه اول دانشجویان هستند و برنامه هایی که تعریف می کنیم با مخاطب دانشجویان است. طبق روال فعالیت های معاونت فرهنگی روی دوش دانشجویانی که در حال تحصیل هستند و در واقع می توان گفت که موتور محرکه جهاد دانشگاهی در بخش های مختلف از جمله آموزش و پژوهش دانشجویانی هستند که از طریق فرهنگی، جذب جهاد دانشگاهی می شوند یعنی شاه راهی است که نیروهای مستعد و علاقه مند از این طریق جذب می شوند و در فعالیت های دیگر جهاد دانشگاهی مشارکت می کنند بنابراین مهم ترین رسالتی که برعهده داریم این است که نیروهایی که مستعد، علاقه مند و متعهد هستند و پتانسیل دارند و به قالب های مختلف جهاد دانشگاهی می خورند را از میان دانشجویان جذب کنیم و به سمت جهت بکشانیم.

با رویه هایی که پیش از این داشتیم خیلی نمی توان پیش رفت

وی در پاسخ به اینکه برای تعمیق گرایش و باورهای دینی و ارتقای فرهنگ نسل جوان دانشگاهی چه برنامه ای دارید و از چه روشی استفاده می کنید؟ گفت: بدون شک ما ساختارهای جهاد را می شناسیم و رسالت جهاد را می دانیم، اهمیت فعالیت های فرهنگی و تعمیق باورهای مذهبی را درک می کنیم، ولی به نظر می رسد که باید طرحی نو در انداخت؛ با رویه هایی که پیش از این داشتیم خیلی نمی توان پیش رفت. زمانی که دانشجو بودم، برنامه های فرهنگی که جهاد دانشگاهی برگزار می کرد، برنامه ای در یادبود شهدا و آموزش قرآن و عترت بود، ولی به نظر می رسد که امروز نمی توان با فعالیت هایی که از قبل داشتیم، ادامه دهیم. اگرچه در مسیر امروز اهداف تغییر نمی کند، ولی سبک، شیوه و متد خود را باید تغییر دهیم، از زمانی که این مسئولیت را پذیرفتم بسیار در این مسیر تلاش کردم و بررسی داشتم که برای رسیدن به اهداف خود چه اقداماتی را انجام دهیم.

برگزاری کارگاهی تحت قالب کرسی های آزاد اندیشی و با موضوع دینداری در جهان

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران افزود: آنچه به نظرمان رسید که می توان برای تعمیق گرایش های دینی دانشجویان انجام داد، این بود که یک دوره و سلسله کارگاهی با موضوعی که مبتلا به دانشجوست، تعریف کنیم و در این مسیر قدم های خوبی برداشتیم و تلاش کردیم کارگاهی تحت قالب کرسی های آزاد اندیشی و با موضوع دینداری در جهان معاصر برگزار کنیم. در واقع قصد داریم در این کارگاه ها به سوالاتی پاسخ دهیم که ممکن است در ذهن و کلام دانشجویان امروز باشد، سوالی از جمله اینکه چرا باید دیندار بود؟ وقتی علم این چنین پیشرفت کرده چه نیازی به دین داریم؟ چرا باید به دستورات دین تقید داشت؟ دین و  اخلاق با هم سازگار هستند یا نیستند؟ در حقیقت سوالاتی که ممکن است کم و بیش در فضای مجازی از زبان این جوانان بشنویم و به نظر می رسد که باید بسیار عمیق تر به دنبال جواب آنها بود.

اقدامات کلیشه ای دیگر مخاطب چندانی ندارد

دکتر یاری گفت: به دنبال این هستیم که یک سلسله جلساتی در قالب کرسی های آزاد اندیشی با همکاری ارگان های دانشگاهی مانند نهاد رهبری تعریف کنیم که به سوالات جوانان با زبان خود پاسخ دهند. آنچه به شخصه اعتقاد دارم این است که اگر بخواهیم کاری در جهت تعمیق باورهای دینی انجام دهیم، اقداماتی از این دست است. اقدامات کلیشه ای و فعالیت هایی که همه ارگان های دیگر انجام می دهند و شاید طبق عادت همیشگی خودمان هم انجام دهیم، دیگر چندان مخاطب ندارد و بیشتر وقت، انرژی و هزینه هدر می رود.

فرد محوری گسترش و حریم و دامنه نفوذ دین در همه جای دنیا از جمله در کشور ما کاهش یافته است

وی براساس تجربه ارتباط نزدیک با نسل جوان، در مورد باورهای دینی و دینداری آنان، اظهار کرد: اینکه جوانان بی دین شدند یا شکل دینداری آنان تغییر کرده است، سوالی است که می خواهیم در این دوره ها به پاسخ آن برسیم، پرسشی های از جمله اینکه واقعاً در میان نسل جوان دینداری کمرنگ است؟ پاسخ به این سوال مطلقاً به راحتی به دست نمی آید.

شکی در این نیست که در دوران گذار هستیم و از سنت ها فاصله گرفتیم، مدرنیته روی ما تأثیر گذاشته، فرد محوری در میان ما گسترش پیدا کرده و حریم و دامنه نفوذ دین در همه جای دنیا از جمله در کشور ما کاهش یافته است، ولی این مساله بدین معنا نیست که اقبال به دین دیگر وجود ندارد، تصور من این است که با باز تعریف برخی از مفاهیم، با پیراستن برخی از مسایلی که در ذهن ما به عنوان قواعد شکل گرفته همچنان دین و دینداری مورد اقبال قرار می گیرد.

اقداماتی عملی در جهت تقویت فرهنگ ملی و دینی انجام دادیم

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران در مورد برنامه های معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی برای تبلیغ و ترویج ارزش های انقلاب و مبارزه با تهاجم فرهنگی به عنوان یکی از اهداف این معاونت، گفت: آنچه می گویم اعتقاد شخصی من است و اینطور نیست که در عرصه عمل به عنوان معاون فرهنگی توانسته باشم این مسایل را به منصه ظهور برسانم یا کار شاقی در این زمینه کرده باشم؛ از عملکرد خود در این حیطه خیلی راضی نیستم و دفاع نمی کنم، اگرچه به آینده خوش بین هستم. ولی به هر حال تصور می کنم که فرهنگ ما سه شق دارد، شق دینی، شق ملی و فرهنگی و شق مدرن که وام گرفته از غرب است. من اعتقاد به غرب گرایی و غرب زدگی ندارم، ولی به این تفکر که هر چه در غرب هست، خوب است هم اعتقادی ندارم. اقداماتی عملی در جهت تقویت فرهنگ ملی و دینی انجام دادیم و در واقع کمک کردیم به استحکام آنچه داریم که خود می تواند به نوعی مقابله با تهاجم فرهنگ بیگانه تلقی شود، ولی به نظرم می رسد که بسیاری از حرکت ها که با این شعار انجام می شود خیلی منشأ اثر نیست و اکثریت راه به جایی نمی برد.

فرهنگ غالبی که در سراسر دنیا و در کشور ماست، بحث خودمحوری و اُمانیسم است

دکتر یاری در پاسخ به این پرسش که «یکی دیگر از اهداف معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی تقویت مشارکت جوانان در مسایل اجتماعی و فرهنگی است، برخی معتقدند جوانان امروز دیگر دغدغه چنین مسایلی را ندارند، با این نظر موافقید؟ و برای تقویت این ارزش چه برنامه ای دارید؟» گفت: در ابتدا باید تأکید کنم که گروه هدف ما دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران هستند نه کل جوانان مملکت، من می توانم به طور کلی بگویم فرهنگ غالبی که در سراسر دنیا و در کشور ماست، بحث خودمحوری و اُمانیسم است، به هر حال امروز جوانان ما شاید بیشتر به حقوق فردی و منافع شخصی تعلق خاطر داشته باشند تا منافع جمعی و اجتماعی؛ به نظر می رسد که این گزاره قابل اثبات باشد، ولی به هر حال آنچه برای ما در جهاد دانشگاهی اهمیت داشته این بوده که در جهت افزایش مشارکت دانشجویان در فعالیت های مختلف تلاش کنیم. از سوی دیگر در تلاش هستیم که جهاد دانشگاهی را به دانشجویان بشناسانیم و هر چه بیشتر از دانشجویان در فعالیت هایی که داریم کمک بگیریم.

جهاد دانشگاهی به عنوان یک حلقه واسطه می تواند به عملیاتی شدن ایده ها کمک کند

وی افزود: به نظر می آید از زمانی که فعالیتمان را در عرصه فرهنگی شروع کردیم، تلاش خوبی در این راستا انجام دادیم، جلسات متعددی با دانشجویانی که در انجمن ها و نشریات دانشگاه فعال بودند، داشتیم. با اعضای کانون های دانشگاه و با نمایندگان ورودی های مختلف دانشکده های مختلف جلسات متعددی برگزار کردیم؛ در این جلسات برای آنان توضیح دادیم که جهاد دانشگاهی به عنوان یک حلقه واسطه می تواند به ایده ای که آنان در ذهن دارند و عملیاتی شدن این ایده و نظر کمک کند و همه امکانات خود را به کار می گیرد تا این ایده ها به منصه ظهور برسند.

تشکیل کانون های مختلف به خواسته دانشجویان

دکتر یاری تصریح  کرد: در زمینه کمک به ایده پردازی و عملیات شدن این ایده ها بسیار تلاش کردیم و هدفمان این بود که از این طریق مشارکت دانشجویان در جهاد دانشگاهی را بیشتر کنیم و به نظرم تا حد خوبی موفق بودیم، به عنوان مثال توانستیم کانون های جدید به خواست خود دانشجویان در جهاد دانشگاهی تأسیس کنیم، این کانون ها به فرموده و از بالا به پایین نیست بلکه دانشجویان جهاد این کانون ها را برای ادامه فعالیتشان انتخاب کردند به عنوان مثال ما کانون کار آفرینی را در جهاد راه اندازی کردیم که در قالب همین کانون کارآفرینی چند برنامه بسیار خوب مثل استارت آپ ویکند زخم و بافت داشتیم که چندی پیش برگزار شد. همینطور کانون گردشگری را به خواست دانشجویان راه اندازی کردیم که چند برنامه بسیار خوب، متنوع و پر مخاطب برگزار کردند، کانون دیگری که اخیراً تشکیل شد، کانون سخنوری بود که به خواسته دانشجویان تشکیل شد و هدفش افزایش توانایی فردی دانشجویان در قالب فن سخن، حافظ و مواردی از این دست است.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران در مورد جزئیات برنامه استارت آپ ویکند زخم و بافت گفت: یکی از اهدافی که برای ما بسیار اهمیت دارد، جذب دانشجویان نخبه دانشگاه علوم پزشکی تهران در فعالیت های پژوهشی است، ما چند مرکز پژوهشی و پژوهشکده در قالب جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران داریم که بزرگترین آن پژوهشکده زخم و ترمیم بافت یارا است، برای ما بسیار اهمیت داشت که به عنوان معاونت فرهنگی دروازه ای برای ورود دانشجویان و جذب دانشجویان در فعالیت های پژوهشی باشیم.

موفقیت جهاد دانشگاهی در استارت آپ ویکند زخم و بافت

وی ادامه داد: این مساله برای من بسیار اهمیت داشت که دانشجویان وقتی عنوان جهاد را می شنوند، فعالیت های علمی و پژوهشی در ذهنشان تداعی شود، با همکاری سرپرست و سایر همکاران پژوهشکده مانند خانم دکتر خرسندی و دکتر حسین زاده، چهار روش تعریف کردیم برای اینکه دانشجویان بتوانند از این چهار مجرا عبور کنند و جذب فعالیت های پژوهشی ما شوند. یکی از آنها استارت آپ ویکند زخم و ترمیم بافت، دیگری مدرسه تابستانه و کارگاه های عملی مرتبط با حیطه زخم و ترمیم بافت، دیگری دوره های روش تحقیقی برای دانشجویان با هدف جذب آنان در فعالیت های زخم و ترمیم بافت و چهارمین مجرایی که برای جذب دانشجویان در فعالیت های پژوهشی خود تعریف کردیم دوره «ام بی ای سلامت»   ( Health MBA )بود.

دکتر یاری خاطرنشان کرد: استارت آپ ویکند ترمیم زخم و بافت، پیشنهادی بود که اعضای کانون کار آفرینی دادند و در واقع یک رویدادی بود که به صورت سه روزه برگزار شد و در قالب آن دانشجویان و پژوهشگرانی از سراسر کشور ایده هایی که در مورد زخم و ترمیم بافت داشتند را مطرح کردند و به مسابقه گذاشته شد، ایده ها پرورانده و پخته شد و از میان هفت ایده نهایی، سه ایده برگزیده در زمینه زخم و ترمیم بافت، انتخاب شدند که ایده های برگزیده جذب مراکز رشد و شتاب دهنده هایی می شوند که بناست از آنها حمایت کنند.

دوره «ام بی ای سلامت» و «مدرسه تابستانه» از جمله برنامه های آینده

وی با ابراز امیدواری از اینکه استارت آپ ویکند زخم و ترمیم بافت سنتی می شود که هر ساله در ارتباط با کنگره زخم و ترمیم بافت برگزار می شود، به برنامه های متداول آینده معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی اشاره و اظهار کرد: دوره های «ام بی ای سلامت» یکی از مباحثی که امروز در فضای دانشجویی سراسر کشور پر رونق است. «ام بی ای سلامت» یک حیطه جذابی است که علاقه مندیم با تمرکز بر ترمیم زخم و ترمیم بافت به آن ورود کنیم. یکی دیگر از برنامه های آینده، «مدرسه تابستانه» هست که آن هم ایده جذابی است.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران همچنین بیان کرد: در مدت زمانی که مسئولیت معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی را پذیرفتم، برایم مهم بود که این بخش مقداری چابک تر شود و اصلاح ساختار برایم اهمیت داشت لذا تغییراتی داشتیم که به نظرم کمک کرد به اینکه بهینه تر در قالب معاونت فرهنگی عمل کنیم. همانطور که گفتم یکی از اهداف اصلی ما افزایش مشارکت های دانشجویی در فعالیت های فرهنگی بود که به لطف خدا توانستیم تا حد خوبی در این راستا قدم برداریم، هدف دیگر ما این بود که بتوانیم دانشجویان را به سمت فعالیت های پژوهشی هدایت کنیم که مصداق های آن را بیان کردم.

برگزاری سلسله جلسات کارگاهی همسریابی و زندگی مشترک

وی افزود: همه ما می آییم و می رویم و افراد مختلفی بر روی این صندلی ها می نشینند، خیلی مهم نیست که چه اتفاقاتی در زمان ما افتاده، مهم این است که در زمانی که ما مسئولیت داشتیم، چه ساختارهایی ایجاد شده و چه ریل گذاری هایی انجام شده است. ما دو برنامه داریم که به نظرم می آید بسیار مهم است که انجام شود و به نظر میراث خوبی است که می تواند از ما به جا بماند، یکی دوره های کرسی های آزاد اندیشی در مورد دینداری در جهان معاصر و دیگر اینکه بتوانیم سلسله جلسات کارگاهی همسریابی و زندگی مشترک تعریف کنیم که هم به صورت دوره برگزار شود و کارگاه ها متعدد باشد و هم اینکه هدف مند باشد و بتواند با روش مشخصی مبتنی بر متد علمی این بحث را جلو ببرد.

وی گفت: اقدام دیگر این است که به سمت برنامه هایی برویم که کمتر در معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران به آن پرداختیم و مغفول ماندند. به عنوان مثال ما برای اولین بار مسابقات مناظره را در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار کردیم، استارت آپ ویکند که اتفاق افتاد بحث جدیدی بود که قبل از این در دانشگاه نداشتیم و خوشحالم که می بینم در دانشگاه علوم پزشکی تهران این حرکت تکرار شد و همچنین دانشکده دندانپزشکی هم به صرافت افتاده که دوره های استارت آپ ویکند برگزار کند. سومین برنامه ای که قبل از این نداشتیم و جای آن در جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران خالی بود، برنامه های گردشگری است که خود دانشجویان پیگیر این مساله هستند و تا جایی که بتوانیم و شرایط اجازه دهد، برنامه گردشگری را حمایت خواهیم کرد. بحث اکران فیلم و انیمیشن هم برنامه ای بوده که پیش از این نداشتیم و کم و بیش در این مدت اتفاق افتاده است.

برنامه هایی مخصوص دانشجویان جدید الورود

دکتر یاری اظهار کرد: بحث دیگری که می تواند ریلگذاری خوبی برای ما باشد، برنامه مخصوص دانشجویان جدید الورود دانشگاه است، هر سال نزدیک هزار و هشتصد نفر دانشجو جدید الورود در کل دانشگاه علوم پزشکی تهران تحصیل خود را شروع می کنند، اینکه اولین برخورد آنها با جهاد دانشگاهی چطور باشد، بسیار مهم است و اینکه ما چه برنامه ویژه ای برای دانشجویان جدید الورود برگزار کنیم نیز بسیار اهمیت دارد، سال های گذشته خیلی رویه مشخصی برای دانشجویان جدید الورود نداشتیم، امسال تلاش کردیم که پیشانی آشنایی دانشجویان با جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران از مسیر پژوهش بگذرد و قصدمان این است که یک اردوه یک روزه علمی تفریحی در پارک علم و فناوری البرز برگزار کنیم که هم دانشجویان با فعالیت های پژوهشی پژوهشکده های رویان و ابن سینا آشنا شوند و هم جنبه تفریحی برای آنان داشته باشد، به امید اینکه این امر بتواند تصویر خوبی از جهاد دانشگاهی برای آنان به یادگار بگذارد.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران خاطرنشان کرد: دومین اقدامی که قصد انجام آن را داریم، گردآوری و تدوین مستندات مربوط به ۱۷ دوره برنامه نکوداشت مقام استاد است. قصدمان این است که این ۱۷ دوره را به صورت کتاب و یک پایگاه اینترنتی در دسترس عموم قرار دهیم، اساتید بزرگی که در این ۱۷ دوره از دانشگاه علوم پزشکی تهران مورد تقدیر قرار گرفتند هرکدام برای خود یک ستاره ای هستند که شاید مشابه آنها به ندرت مجدداً طلوع کند، اساتیدی مثل استاد یلدا همیشه چراغ راه این برنامه بودند.

دکتر یاری در مورد کم و کیف جشن شب یلدا که هر ساله از سوی معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی برگزار می شود، گفت: امسال برای پنجمین سال متوالی جشن شب یلدا برگزار شد؛ جشنی که در فضای دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تهران بسیار شناخته شده است حتی از دانشگاه های دیگر مانند دانشگاه تهران و حتی دانشجویان دانشگاه آزاد هم در این جشن حضور می یابند، به نظر می رسد که هیچ ایرادی ندارد که با یک بهانه ای که برخواسته از سنت و ملیت ماست، دور هم جمع شویم و شادی خود را به اشتراک بگذاریم، با یکدیگر به دور از دغدغه هایی که همه بچه ها به صورت عام در روزمره دارند و همه مردم ایران ممکن است که در زندگی های امروز داشته باشند، لحظات شادی را کنار هم سپری کنیم. این هدف جشن بوده و ۵ سال است که برگزار می شود و برای جهاد دانشگاهی بسیار مهم است. رییس جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران حمایت تمام و کمالی از این جشن دارند و برای ایشان هم اهمیت دارد که جشن به بهترین شکل ممکن برگزار شود.

نکوداشت مقام استاد میراث حسنه بزرگانی چون دکتر ابوالفضل فاتح و دکتر معتمدی

وی در مورد برنامه نکوداشت مقام استاد که ۲۷ آذرماه برگزار شد نیز اظهار کرد: ۱۷ سال است که نکوداشت مقام استاد جهاد دانشگاهی برگزار می شود و یکی از افتخارات جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران برگزاری همین برنامه است و میراث حسنه ای است که از بزرگان گذشته ما یعنی «دکتر ابوالفضل فاتح»، «دکتر حبیبی» و «دکتر معتمدی» به یادگار مانده، هدف صرفاً تقدیر از معلمی و معلم است.

وی افزود: تقدیرهای متفاوتی از اساتید دانشگاه می شود، برخی ملاکشان حرفه ای گری و برخی ملاکشان پژوهش و مقاله است، ولی ما در قالب برنامه نکوداشت مقام استاد یک هدف داریم و آن هم این است که از معلم و معلمی تشکر و تقدیر کنیم. تقدیر کنیم از کسانی که برای تربیت نسل های آینده ای کشور از وقت، زندگی و درآمد شخصی خود می گذرند. ما به اندازه توان خود سعی می کنیم که از این اساتید تشکر کنیم.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران در مورد چگونگی انتخاب اساتید در این دوره نکوداشت مقام استاد، گفت: در این دوره ساز و کار  و روش برگزاری نکوداشت مقام استاد را تغییر دادیم و شیوه نامه ای برای انتخاب استاد تدوین کردیم، مکانیسمی که بسیار قابل دفاع است و می توانیم بسیار خوب از خروجی های آن دفاع کنیم. برای انجام نکوداشت مقام استاد این دوره هیات انتخاب و هیات داور تعریف کردیم، هیات انتخاب متشکل از روسای دانشکده ها، اعضای سابق جهاد داشگاهی، دبیران دوره های گذشته نکوداشت مقام استاد، برخی از اساتید برگزیده دوره های قبل و دانشجویان بودند که از آنان خواستیم یکسری از استادان هر دانشکده را با معیار معلمی به ما معرفی کنند. بعد از اینکه لیست پیشنهادی هیات انتخاب در هر دانشکده تشکیل شد، این لیست را در اختیار هیات داور قرار دادیم، هیات داوران نمایندگان ورودی های مختلف همان دانشکده بودند. این هیات داور براساس ۱۵ معیار به استادانی که در لیست انتخاب بودند، نمره می دادند و استادی که بالاترین نمره را می آورد، استاد برگزیده آن دانشکده بود. این ۱۵ معیار در سه حیطه فردی، معلمی و طبابت بود. در این سه حیطه، هشت معیار معلمی داشتیم که برای ما اهمیت داشت، نمرات طبقه بندی شد و استادی که حائز بالاترین نمره شده بود، به عنوان استاد برگزیده انتخاب شد، بعد از انتخاب استاد برگزیده، اقدامات لازم برای اجرای جشن شروع شد و هیات اجرایی درگیر مصاحبه گرفتن از استاد برگزیده، تدوین کتاب، پیاده سازی متن و فراهم کردن مقدمات جشن شدند.

با کثرت متولیان تصمیم گیرنده فرهنگی مواجه هستیم

دکتر یاری در پایان در پاسخ به این پرسش که به عنوان معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی مهم ترین و اصلی ترین مشکل فرهنگی کشور را مربوط به چه مساله ای و در چه عرصه ای می دانید؟ گفت: به نظرم می آید که ما به همان سرعتی که در تکنولوژی جلو رفتیم و تغییر کردیم، ذهن مدیران، برنامه ریزان و سیاستگذاران فرهنگی ما با زمان جلو نرفته است. به نظرم این مساله یکی از مشکلات اصلی ماست ولی نمی توانم بگویم که این مساله مهم ترین مشکل فرهنگی کشور است. اینکه در شرایط امروز در مباحث و مسایل فرهنگی و سیاستگذاری های مربوط به آن چندان با علم روز، یافته های علمی و پژوهشی و نتایج مطالعات و پژوهش ها و پایان نامه ها سرو کار نداریم و از آنها استفاده نمی کنیم، از جمله مشکلات فرهنگی ماست. مشکل دیگر، کثرت متولیان تصمیم گیرنده فرهنگی است چرا که این مساله از نتیجه گیری تمام و کمال جلوگیری می کند. به نظر این سه عامل یعنی عقب ماندن از فضای فکری و فضای فعلی جامعه، به روز نبودن و علمی نبودن سیاستگذاری ها و همچنین کثرت متولیان تصمیم گیرنده فرهنگی مهم ترین و اصلی ترین مشکلات فرهنگی کشور است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری شفقنا، تاریخ انتشار: 4 بهمن 1398، کدخبر: 875377، www.fa.shafaqna.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین