پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۷۷۴۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۶
روز گذشته ناگهان خبر رسید که آقای یوسف بن علوی وزیر امور خارجه عمان در راه بازگشت از اجلاس داووس سوئیس در توقفی کوتاه در تهران با وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت وگو می کند.
شعارسال: این هفتمین دیدار ظریف و بن علوی در دو ماه اخیر است. خبر اگرچه ظاهرش جذاب است اما رفت و آمدهای خارج از معمول بن علوی به تهران در ماه های اخیر دیگر از حالت جذاب و عجیب اش خارج شده و گویا یک موضوع تکراری شده است . یوسف بن علوی وزیرخارجه عمان آخرین بار پنج روز قبل در تهران با محمد جواد ظریف وزیرامورخارجه کشورمان در خصوص موضوعات دوجانبه و منطقه ای به ویژه همکاری های دو‌کشور در تنگه هرمز تبادل نظر داشته است. پیش از آن، بن علوی ۱۷ دی ماه برای شرکت در نشست مجمع گفت و گوی تهران به ایران آمد و قبل از آن نیز ظریف ۱۱ آذر ماه میزبان همتای عمانی خود در تهران بود . یوسف بن علوی 5 مرداد و ۳۰ اردیبهشت نیز به تهران سفر کرده بود. از سوی دیگر وزیر خارجه ایران دوم دی ماه سفری دو روزه به مسقط داشت. پس از آن محمدجواد ظریف ۲۲ دی ماه برای شرکت در مراسم بزرگداشت سلطان پیشین عمان و تبریک به «هیثم بن طارق» سلطان جدید سفری چند ساعته به مسقط داشت و روز جمعه ۲۷ دی ماه نیز در مسیر بازگشت از هند و در توقفی کوتاه در مسقط با همتای کانادایی خود و یوسف بن علوی دیدار و گفت وگو داشت.
رفت و آمد برای چکش کاری یک طرح صلح
پس از درگذشت سلطان قابوس و روی کار آمدن هیثم بن طارق در عمان، این سومین باری است که بن علوی به تهران می آید و در همین مدت کوتاه هم ظریف دو بار راهی مسقط شده؛ رفت و آمدهایی که می تواند حاوی پیام ها، پیشنهادها ودرخواست های متنوعی باشد در حالی که برخی تحلیل گران این سفرها را به بالا گرفتن تنش ها در منطقه و نیز طرح خیانت قرن ترامپ مرتبط می دانند اما گویا در همه رفت و آمدهای چند ماهه اخیر بن علوی و ظریف به تهران و مسقط یک موضوع مشترک بوده و آن هم پیشبرد طرح صلح هرمز با مشارکت ایران ، عراق ، عمان ، عربستان، بحرین، امارات ، قطر و کویت است، طرحی که رئیس جمهور در مجمع عمومی امسال از آن رونمایی کرد و حالا به دستور کار اصلی وزارت خارجه ایران بدل شده است . در این میان طبیعی و معقول است که با وجود روابط خوب و صمیمانه میان تهران و مسقط، عمان بهترین گزینه برای چکش کاری این طرح با هدف راضی کردن کشورهای عربی حاشیه جنوبی خلیج فارس باشد. شنیده های خراسان نیز تایید می کند که محور اصلی این گفت وگوهای پرتعداد رسیدن به یک طرح مرضی الطرفین درباره صلح هرمز و به ویژه تلاش برای سرخط آوردن کشورهایی است که به ایران و اهدافش مشکوک بودند و البته تحت تاثیر کشورهای فرامنطقه ای ممکن است به سختی راضی شوند درطرح امنیت دسته جمعی هرمز که ابتکارش با جمهوری اسلامی ایران بوده، مشارکت داشته باشند . عمان تلاش دارد با هدف سیاست اصولی خود که ایجاد ثبات و آرامش در منطقه پر تلاطم خلیج فارس است در این حوزه گامی بردارد تا هم دوستان ایرانی اش راضی شوند و هم برادران عربش قبول کنند .

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از روزنامه ابتکار، تاریخ انتشار: 7 بهمن 1398 ، شماره خبر: 20304 ، www.khorasannews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۰۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۷
0
0
اگر صلح در منطقه شکل بگیره احتمال بهتر شدن اوضاع کشور و گذشتن از سد تحریم ها بهنر میشه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین