پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۸۳۲۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۵
حمیدرضا حسینی ضمن انتقاد از برخی شانتاژهای خبری در رابطه با خانه اقدسیه، این بنا را فاقد ارزش تاریخی و معماری دانست.

شعار سال:حمیدرضا حسینی ضمن انتقاد از برخی شانتاژهای خبری در رابطه با خانه اقدسیه، این بنا را فاقد ارزش تاریخی و معماری دانست.

 فروش خانه اقدسیه موسوم به خانه شهرداران از سوی شهرداری تهران طی هفته اخیر جنجال زیادی به پا کرده است. متخصصان حوزه میراث فرهنگی و معماری این خانه را واجد ارزش نمی‌دانند اما برخی افراد آینه کاری‌های موجود در این اثر را فاخر دانسته و اصرار به عدم فروش آن دارند. در این رابطه به سراغ حمیدرضا حسینی، پژوهشگر حوزه میراث، رفتیم تا از اهمیت تاریخی و معماری این بنا اطلاع لازم را کسب کنیم.

اختلافات درون شهرداری دلیل کشمکش بر سر خانه اقدسیه

حمیدرضا حسینی، پژوهشگر حوزه میراث، در رابطه با خانه اقدسیه موسوم به خانه شهرداران گفت: نمی‌توان به صرف داشتن آینه کاری و گچ بری عنوان کرد که خانه‌ای دارای ارزش فرهنگی و تاریخی است.

او افزود: تصور می‌کنم در پس این ماجرا احتمالا یکسری مسائل داخلی شهرداری و یکسری رقابت‌هایی که در درون شهرداری، نقش داشته دارد.

به گفته حسینی اتفاق خاصی در این خانه نیفتاده است.

حفظ خانه همه افراد سیاسی منطقی نیست

این پژوهشگر حوزه میراث تصریح کرد: این خانه قدمت چندانی ندارد و هر خانه ای که تزئینات داشته باشد و اثر زیبایی باشد لزوما از نظر معماری و تاریخی اثر فاخر نیست.

او گفت: کسانی که می‌گویند این بنا حفظ شود اشاره به زندگی برخی شهرداران در این خانه می‌کنند که آن هم به صرف اینکه تعدادی شهردار در اینجا ساکن بوده‌اند نمی‌توان آن را خاص دانست. افراد مهم و تاثیرگذاری زیادی در سطح سیاسی و اداری کشور داریم. اگر هر یک از این‌ها بخواهند جایی زندگی کنند و نتوان به محل زندگی آنان دست زد و یا خرید و فروش کرد که کار غیر منطقی است.

کسی نمی‌خواهد خانه اقدسیه را تخریب کند

حسینی افزود: در حال حاضر کسی نخواسته خانه را تخریب کند و مجوز تخریب بگیرد. اما فرض کنید اینجا خانه قدیمی و ثبت آثار ملی است منعی برای خرید و فروش این خانه وجود ندارد فقط باید تحت حفاظت باشد .

این متخصص حوزه میراثی اذعان کرد: شهرداری آن جا را به اداره املاک خودش منتقل کرده که آن‌ها یا در لیست فروش قرار بدهند و یا کاربری دیگری داخل شهرداری به آن به عنوان مرکز فرهنگی بدهند.

مدیران شهری توجه کافی به میراث فرهنگی داشته اند/ به شهرداری اعتماد کنیم

او با اشاره به اینکه فعالیت مدیریت شهری در حوزه میراث قابل توجه است، گفت: شخصا فکر می‌کنم آقای حناچی به عنوان شهردار تهران توجه خوبی به مسائل تاریخی دارد و اجازه نمی‌دهد به همین راحتی خانه تاریخی ارزشمند تخریب شود. در شورای شهر هم همین است. با اعتمادی که به شهرداری و شخص شهردار داریم اجازه دهیم آن‌ها خودشان تصمیم بگیرند و عده‌ای از یکسری شانتاژهای خبری دست بردارند و به شهرداری اعتماد کنند.

حسینی با اشاره به اینکه قرار نیست وقتی شورای شهر و شهرداری انتخاب شده‌اند، کوچکترین کاری که بخواهند انجام بدهند به همه توضیح بدهند و دعوایی در سطح رسانه به وجود آید، افزود: این مسئله آنقدر اولویت ندارد که بخواهند اینگونه مانور بدهند.

ندیده‌ام معمار و هنرمندی در خصوص این خانه واکنش نشان دهد

پژوهشگر حوزه میراث تاکید کرد: در یک هفته‌ای که این صحبت‌ها مطرح شده ندیده‌ام معمار یا هنرمندی این مسئله را مطرح کند. کسانی این مسائل را مطرح کرده‌اند که در این زمینه‌ها هیچگونه تخصصی ندارند.

او ادامه داد: بنایی از نظر معماری می‌تواند به بنای شاخص تبدیل شود، حتی اگر امروز ساخته شود. این امر اصول خاص خود را دارد.

بنای فاخر ویژگی های خاص خود را دارد

حسینی در رابطه با ویژگی‌های لازم برای فاخر بودن یک اثر گفت: باید طراحی قوی و ویژه‌ای باشد و نوآوری خاصی وجود داشته باشد یا اسم معمار صاحب‌نام پای بنا باشد. به نظر نمی رسد این بنا چنین ویژگی داشته باشد و به صرف اینکه بنایی قشنگ است و گچ‌بری داشته باشد نمی‌توان چنین چیزی گفت.

او در ادامه یادآور شد: قرار نیست این بنا تخریب شود. چه کسی گفته تصمیم به تخریب است. شاید کسی این بنا را خرید و حفظ کرد. ما نمی‌دانیم کسی که می‌خواهد بخرد قصد دارد چه کاری انجام بدهد.

افزایش برج سازی‌ها در تهران جای نگرانی دارد

حسینی ضمن انتقاد از برج سازی طی سال‌های اخیر در تهران افزود: البته جدای از این مطلب، بناهای بزرگ و ویلایی در مناطق شمال شهر تهران باید حفظ شوند. شاید تک تک آن‌ها ارزش نداشته باشند. اگر همه آن‌ها را تخریب کنیم و برج بسازیم شهرمان بدتر از وضع موجود می‌شود.

پژوهشگر حوزه میراث خاطرنشان کرد: شخصا موافق تخریب چنین بناهایی حتی با کمترین ارزش تاریخی و معماری نیستم چراکه فضاهای شهری را با کیفیت نگه می‌دارند. کسی که می‌خواهد بسازد با چنین متراژی ممکن است برجی بسازد و این باید جای نگرانی داشته باشد ولی اینکه بگوئیم اثر تاریخی و معماری است این صحیح نیست.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری برنا،تاریخ انتشار:10بهمن1398،کدخبر: 956176،www.borna.news

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Canada
۱۵:۲۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۳
0
0
این هم بنای تاریخی که دارن یواش یواش نابودش میکنن اونا پس چی ؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین