پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۹۷۳۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۲
نشستی محرمانه و ضدایرانی میان آمریکا، اسرائیل و امارات در کاخ سفید. شبکه 13 اسرائیل در گزارشی اعلام کرد که کاخ سفید در ماه دسامبر گذشته میزبان نشست سه جانبه محرمانه میان نمایندگانی از آمریکا، اسرائیل و امارات بوده است و محور این نشست همکاری و هماهنگی برای مقابله با ایران و بررسی امکان امضای معاهده "عدم تعرض" میان امارات و اسرائیل بوده است.

شعار سال: در این گزارش آمده است که این نشست محرمامه در 17 دسامبر سال 2019 برگزار شده است و بخشی از گام‌های دولت ترامپ برای تقویت روابط اسرائیل و امارات به شمار می‌رود.
این شبکه با استناد به اظهارات برخی مسئولان آمریکایی و اماراتی اعلام کرده که جارد کوشنر، داماد و مشاور ارشد ترامپ نقش ویژه‌ای در برگزاری این نشست داشته است.
در بخشی از این گزارش آمده است که از طرف آمریکا رابرت اوبراین، مشاور امنیت ملی آمریکا و مشاور وی ویکتوریا کاتس و همچنین برایان هوک، رئیس گروه اقدام علیه ایران در این نشست حضور داشتند. از طرف رژیم صهیونیستی نیز مائیر بن شبات، مشاور امنیت داخلی این رژیم مشارکت کرده است و از طرف امارات نیز یوسف العتیبه، سفیر این کشور در واشنگتن حضور داشته است.
اما این نشست اگر صحت داشته باشد از دو جهت قابل بحث است، نخست اینکه این اواخر بعد از شدت گرفتن تنش در منطقه، به نظر می‌آمد عربستان و امارات برخلاف گذشته تلاش دارند تا روابط خود با ایران را تلطیف کنند و دراین مسیر حتی چراغ سبزهایی به ایران نشان می‌دادند. حال آنکه بی تردید شنیدن چنین خبری می‌تواند تمامی معادلات پیشین مبنی بر این تلطیف اوضاع را زیرسوال ببرد. از سویی دیگر اما این نشست در زمانی مطرح می‌شود که دونالد ترامپ طرح ضدفلسطینی معامله قرن را رونمایی کرده است، طرحی که از سویی مورد استقبال اسرائیل قرار گرفته است و از سویی بسیاری از کشورهای مسلمان را برافروخته است.
اگرچه برخی عمده مباحث نشست محرمانه آمریکا، امارات و اسرائیل را در ارتباط با همان طرح معامله قرن می‌دانند ولی پرسش اینجاست آیا تنها معامله قرن و ارتباط امارات و رژیم صهیونیستی، باعث شده است تا نشست محرمانه اخیر، ضد ایرانی عنوان شود؟ یا اینکه طرح‌ها و برنامه‌هایی فراتر از این مباحث علیه جمهوری اسلامی درحال طرح ریزی است؟

جاه طلبی‌های امارات
فریدون مجلسی دیپلمات سابق درباره این نشست به آفتاب یزد می‌گوید: جاه طلبی‌های ناشی از احساس قدرت و ثروت امارات، باعث دخالت آن‌ها دریمن شد و حتی در تصور این بودند که بخش‌هایی را از این سرزمین به دست آورند و حکومت خودشان را گسترده‌تر کنند.
از سویی ادعاهایشان نیز درباره جزایر ایرانی برانگیخته شده است، انفجار فجیره را به حساب جمهوری اسلامی می‌گذارند. همه این‌ها باعث تقابل ایران و امارات در مقابل هم شده است.
وی افزود: از سویی نیز امارات را دیگر نمی‌توان یک کشور کاملا عربی به حساب آورد، در آنجا تعداد اروپاییان از تعداد اعراب بیشتر است، آن‌ها هستند که امارات را به شرایط فعلی رساندند. این صنایع و منابع نفت و بسیاری مسائل دیگر را توسعه دادند. منابع گازی که اخیرا در مرز بین دوبی و ابوظبی پیدا شده است امکاناتی بیشتر را دراختیار امارات گذاشته است ضمنا لوله نفت بین خلیج فارس که عبور و مرور کشتی‌های نفتکش را در تنگه هرمز به حداقل برساند نیز یک فرصت برای اماراتی‌ها در رقابت با ایران امروز در تحریم شده است. اماراتی که به دلیل تحریم در ایران قدم‌های توسعه‌ای خودش را برداشت و اکنون به اینجا رسیده است. از سویی دیگر دیدگاه امارات نسبت به مسئله فلسطین با دیدگاه ایران کاملا متفاوت است.
وی اضافه می‌کند: امارات نه پیشنهاد ایران درباره فلسطین را می‌پذیرد نه به پیشنهاد طرح صلح تنگه هرمز ایران وقعی می‌نهد. در کنفرانس اسلامی عربستان هم که شاهد بودیم عربستان و امارات در کنارهم جمهوری اسلامی را ندید گرفتند.
این دیپلمات سابق درباره رابطه رژیم صهیونیستی و امارات نیز می‌گوید: رابطه اسرائیل و امارات به تنهایی معنای خاصی ندارد. اما هم امارات به عنوان متحد آمریکا محسوب می‌شود و هم اسرائیل به عنوان متحد آمریکا. این یعنی اینکه طبیعتا دو کشور و رژیم صهیونیستی برنامه‌هایی در سر دارند.
مجلسی گفت: پیشتر اعراب در مورد اسرائیل استراتژی مشخصی داشتند. اعراب معتقد بودند که در ارتباط عرب‌ها و اسرائیل باید قوانین بین‌المللی و اعتبار قطعنامه‌های شورای امنیت ملاک باشد این یعنی اعراب، اسرائیل را مجبور کنند که به مرزهای قبل از سال 67 برگردد، استقلال فلسطین را با پایتختی قدس شرقی بپذیرد و زیان‌ها را به فلسطینیان پرداخت کند. اما امروز این نگاه برخی اعراب به اسرائیل متفاوت شده است. از سویی دیگر شاید برخی قول و وعده‌های محرمانه اسرائیل به امارات باعث شود تا این کشوربه عنوان یکی از نمایندگان اعراب در تلاش برای کسب امتیازاتی بیشتر برای اسرائیل باشد.
وی درباره اینکه چرا این نشست می‌تواند علیه ایران باشد گفت: در هر صورت اگر قرار است وضعیت منطقه بحرانی و وارد جنگ شود اماراتی‌ها بیشترین ضربه را متحمل می‌شوند. اماراتی‌ها ازاین بیم دارند که به دلیل موضع گیری‌های رسمی که در یمن وعلیه ایران داشتند در دوران بحران و یاجنگ، امارات آماج حملات قرار گیرد و شهری که ویترین ثروت و دارایی آن‌ها هست نابود شود، البته قطعا متقابلا تمام صنایع مقابل آن‌ها در سواحل ایران هم نابود می‌شود.
مجلسی افزود: در هرصورت برگزاری چنین نشستی معانی ویژه و خاصی دارد که قاعدتا خوشایند نیست.

امارات زیرکانه
مرتضی مکی دیگر کارشناس مسائل بین الملل درباره چنین نشستی به آفتاب یزد گفت: وجود استراتژیک خاص آمریکا و دولت‌های اروپایی در منطقه خلیج فارس موضوعی غیر قابل انکار است. وی افزود: البته در موارد محدودی ما شاهد اعتدال تغییر رویکردهای تاکتیکی از سوی امارات و عربستان سعودی در قبال ایران بودیم. این تعدیل رویکرد در نتیجه تغییر و تحولاتی در ایران و افزایش نگرانی‌ها و تبعات این موضوع بوده است.
مکی درباره اخبار مربوط به نشست محرمانه سه جانبه می‌گوید: چه این نشست صحت داشته باشد چه نه نمی‌توان سیاست‌های مشترک و بسیار نزدیک امارات را با آمریکا و اسرائیل پنهان کرد. حتی جنگی که آن‌ها در یمن انجام دادند در چارچوب و سیاست آمریکا بوده است. امارات حمایت‌های سیاسی و اقتصادی و اجتماعی از آمریکا دارد. همه این‌ها بیانگر این است که امارات و عربستان به عنوان پادوهای آمریکا در منطقه برای پیشبرد سیاست آمریکا فعالیت می‌کنند.از سویی دیگر شاید به صورت رسمی ارتباطی بین امارات و اسرائیل وجود نداشته باشد اما قطعا ارتباطات پنهانی میان عربستان و دولت امارات با اسرائیل هست و هر از گاهی ماشاهد نشست‌های پنهانی میان امارات و عربستان با مقامات رژیم اشغالگر قدس بوده‌ایم. کمتر هم پیش آمده که مقامات اماراتی و عربستانی چنین موضوعی را انکار کرده باشند.
وی در مورد رابطه امارات با ایران در چنین شرایطی اضافه می‌کند: تفاوت‌هایی میان سیاست‌های امارات و عربستان وجود دارد و مرزبندی‌ها و خط‌کشی‌هایی در این زمینه داریم ولی ازیک نگاه کلان در سیاست‌های خارجی تفاوتی میان این دو کشور با اروپا و آمریکا نیست. آمریکایی‌ها پایگاه‌های نظامی فراوانی در امارات دارند. اما از جهتی اماراتی‌ها بازی هوشمندانه‌تری در منطقه در قیاس با عربستان ایفا می‌کنند و آن اینکه تلاش می‌کنند ضمن اینکه روابط بسیار نزدیکی با آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها و حتی اسرائیل درحوزه‌های مختلف سیاسی اقتصادی اجتماعی داشته باشند. روابط نسبتا معتدل تری هم با ایران برقرار کنندو در تعامل با کشورمان ظرافت بیشتری به خرج دهند. روابطی که نمونه واضح آن را در بحث نقل و انتقال پول با امارات می‌بینیم که به مراتب راحت‌تر از تبادلات با سایر کشورهاست. اما در بحث کلان تفاوتی میان امارات و عربستان در رابطه با ایران وجود ندارد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تحلیلی ساعت 24، تاریخ انتشار: 18 بهمن 1398، کدخبر: 481547، www.saat24.news

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۳۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۸
0
0
امارات به نظرم حرفه ای ترین سیاست خارجی رو در منطقه در پیش گرفته باید ازش یاد گرفت
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین