پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۲۶۰۰۷۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۸
در هفته گذشته ۱۰ شرکت ثبت شده نزد سازمان بورس ۱۲ فقره مستندات افزایش سرمایه شامل «پیشنهاد هیات‌مدیره» و/ یا «اظهار نظر حسابرس» را روی سامانه کدال قرار دادند. مجموع مبالغ درخواستی برای افزایش سرمایه از سوی این ۱۰ شرکت کمتر از هزارمیلیارد تومان بود و کمتر از ۱۵۰ میلیارد تومان آن از محل «مطالبات و آورده نقدی» پیشنهاد شده بود.
شعار سال: در هفته گذشته ۱۰ شرکت ثبت شده نزد سازمان بورس ۱۲ فقره مستندات افزایش سرمایه شامل «پیشنهاد هیات‌مدیره» و/ یا «اظهار نظر حسابرس» را روی سامانه کدال قرار دادند. مجموع مبالغ درخواستی برای افزایش سرمایه از سوی این ۱۰ شرکت کمتر از هزارمیلیارد تومان بود و کمتر از ۱۵۰ میلیارد تومان آن از محل «مطالبات و آورده نقدی» پیشنهاد شده بود.

در آن‌سو مجوز‌های سازمان مشتمل بر بیش از ۵۵۰۰ میلیارد تومان افزایش سرمایه بود که ۲۵۰ میلیارد تومان آن از محل مطالبات و آورده نقدی تامین می‌شود، آماری که امیدوارکننده‌تر از هفته‌های قبل است. در این گزارش به وضعیت هفتگی افزایش سرمایه‌ها از مرحله صدور مجوز توسط سازمان بورس تا ثبت آن در اداره ثبت شرکت‌ها پرداخته می‌شود. حرف «ح» پس از نماد‌های بورسی به معنی «حق تقدم» و حرف «ج» به معنی «سهام جایزه» است.
 
آمار امیدوارکننده از مجوز افزایش سرمایه‌ها

در هفته گذشته سازمان بورس ۵ مجوز افزایش سرمایه را برای سه شرکت بورسی و دو شرکت فرابورسی صادر کرد. «صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس» (فارس) مجوز افزایش سرمایه اندکی کمتر از ۵۷ درصدی از محل سود انباشته را دریافت کرد تا ضمن مشارکت در افزایش سرمایه شرکت‌های زیرمجموعه‌اش، بخشی از هزینه‌ها و سرمایه‌گذاری‌های صورت‌گرفته را جبران کند. با این تغییر، سرمایه بیش از ۹ هزارمیلیارد تومانی فارس به بیش از ۱۴ هزار میلیارد تومان بالغ می‌شود. «گروه صنعتی پاکشو» (پاکشو) هم توانست سازمان بورس را برای افزایش سرمایه ۳۰۰ درصدی متقاعد کند تا سرمایه‌اش از ۱۰۰ میلیارد تومان به ۴۰۰ میلیارد تومان ارتقا یابد. ۲۰۰ درصد از این مبلغ (معادل ۲۰۰ میلیارد تومان) از مطالبات و آورده نقدی و ۱۰۰ درصد دیگر از محل سود انباشته خواهد بود. پاکشو هدف خود را از این تامین مالی «جبران مخارج سرمایه‌گذاری انجام شده» و «تامین سرمایه در گردش» اعلام کرده است. شرکت پیمانکاری و مهندسی «جنرال مکانیک» (رنیک) که از تازه‌واردان به فرابورس است، مجوز افزایش سرمایه ۵۰ درصدی از مطالبات و آورده نقدی را دریافت کرد تا سرمایه ۱۰۰ میلیارد تومانی خود را به ۱۵۰ میلیارد تومان برساند و با منابع حاصله اقدام به «خرید ماشین‌آلات» کند. «تامین ماسه ریخته‌گری» چهارمین شرکت خوش‌اقبالی بود که اجازه یافت سرمایه ۲/ ۱۶ میلیاردی خود را به ۲۲ میلیارد تومان از محل سود انباشته برساند که اندکی بیش از ۳۵ درصد افزایش سرمایه می‌شود. هدف کماسه از این درخواست نیز اصلاح ساختار مالی و تامین سرمایه در گردش اعلام شده است. در نهایت شرکت بازارپایه‌ای «پشم‌بافی توس» (نتوس) از تجدید ارزیابی دارایی‌ها سرمایه کمتر از ۳ میلیارد تومانی خود را به بیش از ۲۷ میلیارد تومان خواهد رساند که نشان‌دهنده افزایشی بیش از ۸۴۱ درصد است.

در هفته گذشته شرکت فرابورسی «تولید برق ماه‌تاب کهنوج» (بکهنوج) شفاف‌سازی درباره افزایش سرمایه پیشنهادی خود در کدال را منتشر کرد که در نوع خود جالب بود. طرح پیشنهادی برای افزایش سرمایه حدود ۱۳۷ درصدی بکهنوج حدود یکسال پیش در هیات‌مدیره این شرکت تصویب شد و بلادرنگ روی کدال قرار گرفت، اما پس از آن هیچ خبری از مراحل بعدی از جمله اظهارنظر حسابرس نشد. سه ماه پس از این مصوبه هیات‌مدیره، در مجمع سالانه بکهنوج ۱۲۰ تومان سود نقدی تقسیم شد که سهامداران را به اجرای این افزایش سرمایه امیدوارتر کرد. اما نهایتا با پیگیری سازمان بورس شرکت مجبور شد چند روز قبل، به انتظار یکساله سهامداران پایان داده و اعلام کند از اجرای این افزایش سرمایه منصرف شده است. دلیل این انصراف دو عامل «تغییرات ایجاد شده در شرایط اقتصادی کشور و درپی آن مفروضات طرح افزایش سرمایه» و «پرداخت بخش عمده مطالبات سهامداران» اعلام شد. پرداخت سود نقدی دوره منتهی به ۳۰/ ۱۰/ ۹۷ نیز که قرار بود از ابتدای مهرماه پرداخت شود، یکماه به تاخیر افتاد که البته نمی‌شد آن را به افزایش سرمایه احتمالی ربط داد و احتمالا مربوط به وضعیت بلاتکلیفی صنعت نیروگاهی و مشکلات پیش‌روی بکهنوج به‌طور خاص است. بکهنوج در چند سال ابتدایی ورود به فرابورس، بازدهی قیمتی چندانی به خریداران نداد، اما تقسیم سود مناسبی در مجامع داشت. در چند ماهه اخیر سهم موردتوجه بازار قرار گرفت که جدا از جو مثبت بازار یکی از دلایل اقبال به این سهم را می‌توان به زمزمه‌هایی نسبت داد که درباره تجدیدنظر دولت در نرخ خریداری برق از نیروگاه‌ها به میان آمد. تاثیر احتمالی افزایش نرخ نیروگاه‌ها ظاهرا آنقدر مهم بود که حتی زیان‌ده شدن بکهنوج به‌خاطر وام ارزی‌اش در آخرین گزارش مالی هم تاثیر منفی چندانی روی آن نگذاشت. وام ارزی بکهنوج با نرخ‌های قبلی ارز (پیش از جهش سال گذشته) دریافت شد و اینک ظاهرا باید با نرخ‌های جدید و چند برابر شده پرداخت شود. از آنجا که این وام از طریق بانک عامل پرداخت شده، امکان تغییر آن به وام ریالی مانند آنچه در جهش ارزی قبل برای برخی از شرکت‌ها از جمله «تولید برق عسلویه مپنا» (بمپنا) صورت گرفت، به سادگی وجود ندارد. باوجود قول تلویحی برخی از مسوولان از جمله رئیس‌کل بانک‌مرکزی برای حل مشکل شرکت‌های دارای بدهی ارزی، هنوز نتیجه خاصی در این مورد حاصل نشده است. گفته شده راه‌حل‌های دیگری برای این مشکل در نظر گرفته شده است، از «واگذاری صادرات برق به نیروگاه‌ها» گرفته تا «افزایش چند برابری خرید برق توسط دولت» تا نیروگاه‌ها را به شرایط مناسب کسب‌وکار برگرداند. انتشار شفاف‌سازی درباره انصراف از افزایش سرمایه توسط بکهنوج تاثیر منفی خاصی روی معاملات سهم نداشت و روز گذشته قیمت سهم از ۲۵۰۰ تومان فراتر رفت که نسبت به کمترین قیمت یکساله سهم یعنی ۵۸۰ تومان رشد قابل توجهی را نشان می‌دهد. البته برخی از فعالان سهم درباره احتمال افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌های بکهنوج صحبت می‌کنند که با پیگیری و پشتکار مسوولان شرکت درباره افزایش سرمایه قبلی، خیلی نمی‌توان روی آن حسابی باز کرد.

«سایپا آذین» (خاذین) مبلغ ۲۶۸ تومان به‌صورت خالص از حراج هر برگه حق‌تقدم استفاده‌نشده به‌دست آورد که هنوز روش پرداخت آن را اعلام نکرده است. شرکت بازارپایه‌ای «خدمات فنی فولاد یزد» (خفولا) هم اعلام کرد مبلغ ۱۷ هزار و ۳۳۳ ریال برای هر برگه حق‌تقدم استفاده نشده را به حساب دارندگان آن واریز خواهد کرد.

سه شرکت هم در هفته گذشته افزایش سرمایه خود را به ثبت رساندند؛ «سیمان هرمزگان» (سهرمز) افزایش سرمایه ۱۰۰ درصدی از مطالبات و آورده نقدی را روز سه‌شنبه به ثبت رساند تا روز بعد از آن و در مجمع سالانه‌اش، به‌ازای هر سهم ۵۰ تومان سود نقدی به سهامداران بدهد. «صنایع خاک‌چینی ایران» (کخاک) هم آگهی ثبت سرمایه جدید ۵۰ میلیارد تومانی خود را چهارشنبه روی کدال قرار داد. شرکت فرابورسی «مبین وان کیش» (اوان) افزایش سرمایه ۱۰۰ درصدی از مطالبات و آورده نقدی را به ثبت رساند تا سرمایه‌اش به ۲۰ میلیارد تومان برسد.

معاملات اولیه حق‌تقدم شرکت بازارپایه‌ای «عمران و سازندگی قزوین» (ثقزوی) روز شنبه درحالی‌که صف خرید برای آن تشکیل شده بود و با تفاوت قیمتی بیش از ۳۰۰ تومانی (با در نظر گرفتن صد تومان واریزی) نسبت به قیمت سهم، به پایان رسید. ثقزوی برای یک بازه ۳۰ روزه مهلت پذیره‌نویسی را تمدید کرد. طی این ۹۰ روز معاملات، حق‌تقدم محدوده قیمتی ۲۲۰ تا ۶۵۰ تومان را به خود دید. مجمع سالانه نوبت دوم ثقزوی پس از به حدنصاب نرسیدن جلسه اول، شنبه آینده در قزوین برگزار می‌شود تا در مورد تصویب صورت‌های مالی باز زیان قابل توجه بیش از ۵۰ تومانی به ازای هر سهم تصمیم‌گیری شود. ثقزوی در شفاف‌سازی خود که شنبه هفته قبل منتشر شد، توضیحاتی درباره وضعیت پروژه نیروگاه بادی که از چند سال پیش شروع کرده و مدت‌ها است در مراحل ابتدایی متوقف مانده، توضیح داد که البته تاثیر چندانی در کاهش استقبال از خرید سهم نداشت. درباره این نماد در گزارش بازارپایه خواهم گفت.

حراج حق‌تقدم «تامین سرمایه لوتوس پارسیان» (لوتوس) یکشنبه هفته قبل به پایان رسید، درحالی‌که خریداران حقیقی چندان استقبالی از آن نکردند و بیش از ۸۰ درصد از ۱۶ میلیون استفاده نشده را حقوقی‌ها از روی میز فروش جمع‌آوری کردند. معاملات اولیه حق‌تقدم «هلدینگ توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه» (میدکو) سه‌شنبه به پایان رسید. سه‌شنبه گذشته حراج حق‌تقدم «سرمایه‌گذاری توسعه آذربایجان» (وآذر) هم به پایان رسید، درحالی‌که حق‌تقدم بیش از ۴۰۰ تومان ارزان‌تر از خود سهم معامله می‌شد. در دو روز آخر حدود ۳۰ میلیون از بیش از ۵۰ میلیون حق‌تقدم استفاده نشده توسط سه شخصیت حقوقی که احتمالا در بین آن‌ها متعهد پذیره‌نویسی هم بود، خریداری شد.

حق‌تقدم «سیمان خزر» (سخزر) که به‌خاطر دوبرابر بودن دامنه نوسان حق‌تقدم نسبت به خود سهم در تابلو‌های بورس چند هفته‌ای بود گران‌تر از خود سهم معامله می‌شد، بالاخره به تعادل رسید و با در نظر گرفتن صد تومان واریزی، هم‌قیمت سهم شد.
 
آمار امیدوارکننده از مجوز افزایش سرمایه‌ها
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه دنیای اقتصاد، تاریخ انتشار: 20 بهمن 1398، کدخبر: 3624149 ، www.donya-e-eqtesad.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۲۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۰
0
0
همین افزایش سرمایه ها دلیل اصلی افزایش ورود نقدینگی به بورس شده
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین