پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 18
کد خبر: ۲۶۱۱۵۸
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۴
اوج‌گیری ارزش معاملات قالب جدیدی را برای بورس تهران زده و این شکل تازه، پیش‌بینی رفتار آتی را برای بازیگران دشوارتر می‌سازد. از جمله ویژگی‌های دادوستدهای اخیر بازار سهام، جابه‌جایی درصدی سهام شرکت‌ها در دست سهامداران است. در دادوستدهای روز دوشنبه بیش از یک درصد سهام 140 شرکت دست به دست شد و در آخرین جلسه معاملاتی این هفته 90 شرکت شاهد چنین حجم از جابجایی سهام بودند. این شرکت‌ها کدام‌اند و چه مسیر قیمتی را طی می‌کنند؟

شعار سال: دادوستدهای سهام در ماه‌های اخیر شباهتی به جریان معاملات در سال‌های گذشته ندارد. همین مساله است که سبب می‌شود پیش‌بینی‌ و تحلیل‌ها از سطوح آتی در بازار سهام اعتبار چندانی نداشته باشد. یکی از نشانه‌ها و در عین حال ریشه‌های چنین تفاوتی به ارزش معاملات بورس باز می‌گردد. ارزش دادوستدهای خرد بورس که در سال گذشته بعضا به دشواری به 100 میلیارد تومان در روز می‌رسید، این روزها سطوح کمتر از 3 هزار میلیارد تومان را به ندرت تجربه می‌کند. حجم بالای نقدینگی سبب می‌شود تا سهام برخی شرکت‌ها به صورت درصدی بین معامله‌گران دست‌به‌دست شود؛ دادوستدهایی که عمدتا در سقف‌ها یا کف‌های مجاز روزانه دنبال می‌شود.

در گزارش هجوم نقدینگی به شالوده سهام، 90 نمادی را مشاهده می‌کنید که در دادوستدهای روز چهارشنبه با جابجایی بیش از یک درصد سهام شرکت مواجه بودند. تمرکز بر این نمادها از این لحاظ حائز اهمیت است که می‌تواند مسیر نقدینگی برای کسب سود را مشخص کند.

در بازار این روزهای سهام به سختی می‌توان نمادی را مشخص کرد که هم از لحاظ ارزندگی در موقعیت مطلوبی باشد و هم از لحاظ ریسک‌های محاط بر بازار جایگاه مناسبی داشته باشد. به این ترتیب مناسب‌ترین راه برای کسب سود به تعیین جریان‌های نقدینگی و استفاده مناسب از آن باز می‌گردد.

از این رو فصل مشترک دو گزارش فوق می‌تواند اهمیت فوق‌العاده‌ای داشته باشد. به عبارتی نمادهایی که در دو جلسه معاملاتی اخیر (به صورت متوالی) شاهد جابجایی بیشتر از یک درصد سهام شرکت بوده‌اند موقعیت حساسی در معاملات سهام دارند. بعضی از این نمادها به علت شتاب نقدینگی برای خروج، در کف‌های قیمتی دست‌به دست شده‌اند و اکنون عده‌ای سهامدار در انتظار کسب سود منتظر تغییر روند هستند.

برخی دیگر در پی عزم شدید تقاضا، در سقف‌های قیمتی خریداری شده‌اند؛ چرا که تصور عمده بازیگران وارد شده به سهم ادامه این روند است و ورود زودتر به سهام به معنای کسب سود بیشتر خواهد بود.

باید تاکید کرد که این حجم از معاملات سهام در یک نماد است که سبب می‌شود چنین دادوستدهایی جدی گرفته شود. در جدول بالا و همین طور جدول زیر نمادهایی را می‌بینید که هم در معاملات دوشنبه و هم در معاملات چهارشنبه بیش از یک درصد سهام آن‌ها بین معامله‌گران دست‌به‌دست شده و به نوعی آرایش سهامداران آن تغییر کرده است. سهامداران جدید همیشه انتظار کسب سود از نماد تازه‌خریداری شده را دارند و هنگامی که تعداد و قدرت نقدینگی آن‌ها بالاست رفتار ایشان اهمیت پیدا می‌کند.

به عنوان مثال همان‌گونه که در جدول فوق ملاحظه می‌شود نزدیک به 14 درصد سهام «وآوا» در دو جلسه معاملاتی اخیر دست به دست شده است. به این ترتیب می‌توان گفت ترکیب سهامداری این شرکت به شکل قابل‌توجهی عوض شده است و این موضوع می‌تواند در روند مقطعی سهم تاثیرگذار باشد. کما این که «وآوا» بعد از چندین جلسه متوالی که با صف فروش همراه بود، طی دو روز معاملاتی اخیر رشد 7 درصدی را تجربه کرده است.

شعار سال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت دنیای بورس، تاریخ انتشار: 24بهمن 1398 ، کدخبر: 60914: donyayebourse.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین