پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۱۵۵۷
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۳
رئیس جمهور روز گذشته در نشستی با خبرنگاران رسانه های ‏همگانی داخلی و بین المللی، ضمن طرح مهم ترین مسائل کشور، مواضع جمهوری اسلامی ایران را ‏درباره مسائل منطقه ای وبین المللی تشریح و تبیین کرد و به سوالات آنان پاسخ داد.

شعار سال: یکی از مهم ترین و پرتکرار‌ترین سوالاتی که از روحانی شد اظهارات و انتقادهای وی درباره موضوع بررسی صلاحیت‌ها بود. روحانی روز گذشته با تعدیل مواضع قبلی اش درباره بررسی صلاحیت ها با تاکید بر این که انتخابات در اکثر حوزه‌ها رقابتی است و مردم حضور پیدا می‌کنند برای من خوشحال کننده بود، گفت: صحبت‌های من و نقد من تأثیر داشت. وی همچنین نکاتی درباره ماجرای هواپیمای اوکراینی و شایعاتی که درباره استعفای او مطرح شده است و موضوعات دیگر مطالبی مطرح کرد که خلاصه آن را به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری در ادامه می خوانید:

* خوشبختانه فضای انتخابات یک مقداری نسبت به گذشته فرق کرده است و امروز یک شور و نشاط نسبی را برای انتخابات در کشور می‌بینیم و دلمان می‌خواهد این شور و نشاط در روزهای آینده به حداکثر برسد و انتخابات به بهترین شکل برگزار شود.

* گزارشی که وزارت کشور قبلاً به من داده بود و در دولت مطرح کرد این بود که 70 حوزه (از بیش از 200 حوزه انتخابیه) انتخابات غیررقابتی است و این من را نگران کرد و همه تلاش من این بود که یک کاری کنیم که این رقابت بیشتر شود و تا حد امکان آن‌هایی که می‌شود طبق قانون تأیید شوند، تأیید شوند و به صحنه بیایند و رقابت پرشور شود. امروز ظهر (روز گذشته) من از وزارت کشور پرسیدم که وضع آن 70 حوزه‌ای که گفتید رقابتی نیست بهتر شده یا نه؟ براساس آخرین گزارشی که به من دادند فقط 44 حوزه رقابتی نیست و بقیه حوزه‌ها رقابتی است. این که انتخابات در اکثر حوزه‌ها رقابتی است و مردم حضور   می‌یابند برای من خوشحال کننده بود.

* در جاهایی هم که وزارت کشور اعلام می‌کند رقابتی نیست باز هم  مردم باید حضور پیدا کنند، ممکن است از حزب آن ها کسی نباشد، اما به هر حال همه ما ایرانی هستیم، علاقه مند به انقلاب و کشور هستیم، در حزب رقیب هم می‌شود  افرادی را انتخاب کرد که به نظر مردم اصلح و بهتر هستند و می‌توانند بهتر برای کشور در پارلمان و مجلس‌شان مفید باشند.

* (در پاسخ به این که برخی لیست های انتخاباتی منتسب به دولت است): دولت در انتخابات هیچ دخالتی ندارد . هیچ لیستی به نام دولت در انتخابات نداریم. روحانی هم هیچ لیستی ندارد.

* (درپاسخ به سوالی درباره شایعاتی که هر از گاهی راجع به استعفای رئیس جمهور مطرح می شود): استعفا به نظر من خیلی معنا ندارد؛ از آغاز انتخابات آمدیم و به مردم وعده‌ای دادیم و قولی به مردم دادیم؛ پای وعده و قول‌مان تا پایان، تا ساعت آخر ان‌شاء ا... خواهیم ماند و تلاش می‌کنیم. البته این را بگویم ماه‌های اولیه‌ای که انتخابات برگزار شد (سال 92)، یک چیزی به دلایلی در ذهن من بود و من خدمت رهبری مطرح کردم و گفتم دولت آمده است و هنوز مراسم به اصطلاح تنفیذ و تحلیف انجام نشده بود. دولت آمده و می‌خواهد کار کند و شما اگر به هر دلیلی فکر می‌کنید دولت یا فرد دیگری بهتر می‌تواند خدمت کند، آماده‌ام به راحتی کنار روم و ایشان به شدت این را رد کرد و فرمود به هیچ‌ عنوان؛ دلم می‌خواهد تا روز و ساعت آخر شما به خدمت‌تان ادامه دهید و من هم حمایت می‌کنم. یک بار دیگر در سال 97 به دلایلی که الان نمی‌خواهم بگویم در دولت مباحثی مطرح شد؛ دو مرتبه خدمت ایشان مطرح کردم، ایشان فرمودند من حتی اجازه نمی‌دهم دولت یک ساعت زودتر مسئولیت را؛ بحث ماه و هفته نیست؛ یک ساعت هم اجازه نمی‌دهم؛ دولت تا ساعت آخر باید کار خود را انجام دهد و من هم از اول نظرم همین بوده، الان هم نظرم همین است و دولت تا ساعت آخر کار خودش را انجام می‌دهد و به وظیفه خودش عمل می‌کند.

* (در پاسخ به سوال خبرگزاری فارس مبنی بر این که شما در سخنرانی مدتی پیش خود از انتصاب به جای انتخاب سخن گفتید. همچنین همین تعبیرات را درباره شورای نگهبان هم به کار بردید اما با توجه به این که خودتان در 2 انتخابات 92 و 96 طبق همین پروسه به ریاست جمهوری رسیدید به نظر شما این سخن قابل پذیرش است؟): اگر رئیس جمهوری این طوری حرف بزند که شما حرف زدید، خیلی بد است و حتماً اثر بد می‌گذارد. هیچ موقع من انتخابات را زیر سوال نبردم و نخواهم برد. انتخابات مسئله بسیار مهمی در کشور ما است و یک رکن رکین است و همان طور که رهبری هم فرمودند، همه ارکان کشور با انتخابات و به طور مستقیم یا غیرمستقیم روی کار آمدند و مشروعیت خود‌شان از لحاظ حقوقی و اجتماعی با رأی مردم است. همه حرف من از روز اول که ممکن است بعضی‌ها برداشت‌شان دقیق نباشد، این بود که نگذاریم انتخابات تبدیل به انتصابات شود و نه این که الان انتصابات است و انتخابات نیست.  اگر انتخابات نیست پس چرا خود من اصرار می‌کنم بیایید شرکت و حضور پیدا کنید، اگر انتخابات واقعی نیست چرا این همه خواهش می‌کنم از نظارت شورای محترم نگهبان که یک مقدار از سختگیری کم کنید که رقابت بیشتر شود و اگر انتصابات است، اصرار و التماس نمی‌خواهد و همه بحث‌ها برای این است که ما انتخابات داریم و همه انتصابات نیست. آن انتخاباتی که انتصابات بود، برای قبل از انقلاب و رژیم گذشته بود. من هم در آن سخنرانی گفتم که در زمان رژیم گذشته همه در تهران انتخاب می‌شدند و بی‌جهت در حوزه‌های مختلف مردم را پای صندوق رأی می‌کشاندند و نباید یک روزی آن چنان اتفاقی در تاریخ ما بیفتد و حتماً امروز انتخابات داریم و حتماً هم همه مردم باید تلاش کنند. الان در انتخابات مثل همه امور ممکن است از فرایندها به طور کامل راضی نباشیم. اشکال ندارد، انتقاد داشته باشیم اما نباید به خاطر انتقاد به فرایندها انتخابات را ترک و قهر کنیم و کنار برویم و باید همه پای صندوق انتخابات برویم و انتخابات بسیار مهم است.

* در موضوع هواپیمای اوکراینی، حادثه صبح چهارشنبه (18 دی) اتفاق افتاد و ما هم صبح چهارشنبه و در واقع بعد از آن حادثه در دولت بودیم؛ آن چه در دولت مطرح شد، یک سانحه بود؛ یعنی آن که وزیر راه آمد موضوع را مطرح کرد که یک سانحه بود. بعدازظهر آن روز شورای عالی امنیت ملی داشتیم، البته نه برای هواپیمای  اوکراینی، برای مسئله عین الاسد و عکس العمل های احتمالی آمریکا و این گونه مسائل. بعدازظهر چهارشنبه ساعت 3 تا حدود 5 و ربع تا 5 و نیم شورای عالی امنیت ملی داشتیم؛ در آن جلسه هم گرچه بحث هواپیما بحث اصلی ما نبود ولی آخر جلسه که مطرح شد باز هم مسئله سانحه مطرح بود نه چیز دیگر... پنج شنبه (19 دی) یک مقدار شبهات بیشتر شد؛ باز با مسئولان امر صحبت کردم، غروب پنج شنبه که با رئیس ستاد کل صحبت می کردم تقریبا این احتمال دیگر قوی بود؛ البته تیم بازرسی آن ها هنوز گزارش نداده بود...به هر حال مقامات مسئول باید به ما گزارش رسمی بدهند؛ آن ها قبل از ظهر (جمعه) در شورای عالی امنیت ملی جلسه ای داشتند و بعدازظهر سوال کردم و تقریبا دیگر پاسخ آن ها روشن بود که جمع بندی این است که یک خطای انسانی صورت گرفته، و این در بعدازظهر روز جمعه بود. من گفتم اگر این چنین است اعلام کنید و گفتند ما داریم بیانیه آن را می نویسیم؛ ساعت 4 و نیم بعدازظهر رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با من تماس گرفت و آن جا رسما به من اعلام کرد که این خطا صورت گرفته است؛ یعنی اولین لحظه ای که به طور رسمی به من اعلام شد سقوط هواپیمای اوکراینی ناشی از خطای انسانی بوده ، ساعت 4 و نیم بعدازظهر جمعه بود و من همان لحظه هم گفتم که پس همین الان اعلام شود؛ گفتند باشد؛ بعد که دیدم اعلام نشد پرسیدم و دیدم در نهایت تصمیمی گرفته شده که جلسه شورای عالی امنیت ملی تشکیل شود...به هر حال صبح شنبه اعلام شد. می شد چند ساعتی یا لااقل مثلا شب جمعه این اعلام شود و یک مقدار این پروسه ها را تسهیل کنیم.

* (در پاسخ به سوالی درباره این که چرا آسمان ایران کلییر نشده بود): مسئول کلییر کردن آسمان، معمولا دو   مقام بیشتر نیست؛ یا هواشناسی کشور است که ممکن است یک شرایط فوق العاده جوی پیش بینی کند و بگوید این روت به این دلیل مثلا از این ساعت تا آن ساعت بسته شود یا نیروهای مسلح هستند؛ یعنی ستاد کل نیروهای مسلح اعلام کند و بگوید این فضا به دلیل مانور، عملیات یا احتمال خطر جنگ یا هر چه هست بسته شود. دولت در این زمینه اصلا مسئولیتی برای کلییر کردن به عهده ندارد.

*(در پاسخ به سوالی درباره تعداد کشته های آبان ماه): در این حادثه البته رسانه های خارجی اغراق و مبالغه عجیب و غریب کردند و عددهای عجیب و غریبی اعلام کردند. البته یک عددی را اول اعلام کردند بعد به آن ها چیزی گفته نشد و همین طور بالا بردند و  روزانه 100 نفر 100 نفر بالا بردند تا از هزار هم  عبور کرد.  این‌ها  کاملا نادرست و ناصحیح است و  این ارقام از ابتدا هم گفته بودم آن هایی که از نیروهای خودی بودند در این زمینه کاملا مشخص شود چراکه عده ای از این ها که کشته شدند از نیروهای خودی ، بسیج، نیروهای انتظامی ، مردم عادی و مردم عابر بودندکه هدف اصابت قرار گرفته اند و آن هایی که به هر حال جزو معترضان بودند و تخلف کردند یعنی  به یک مرکز نظامی تهاجم کردند و مرکز نظامی از خود دفاع کرد که این ها تفکیک شود و به مردم اعلام می شود. آمار این که چند نفر کشته شدند در اختیار پزشکی قانونی کشور است و اگر برای پزشکی قانونی همه ابعاد روشن است که قاعدتا در این مدت باید روشن باشد، می توانند این مسئله را اعلام کنند و مشکلی نیست ولی آمار واقعی آن چه تاکنون ما اطلاع داریم و به ما اعلام شده با آماری که در رسانه ها اعلام می شود خیلی خیلی فاصله زیادی دارد.

  *  وقتی در یک سخنرانی عمومی می‌آیم حرف می‌زنم مردم باید بدانند که اقدامات قبلی من مؤثر واقع نشده است و اگر مؤثر واقع می‌شد نیازی نبود که در سخنرانی چیزی بگویم؛ هر وقت مردم دیدند من در سخنرانی به یک مسئله مهم اشاره کردم، پیشاپیش بدانند من اقداماتی  راکه لازم بوده انجام دادم و به ثمر نرسیده است؛ با هر که لازم بوده صحبت کنم؛ با هر جا که لازم بوده بنویسم من نوشته‌ام و پیام فرستادم و حرف زدم؛ وقتی دیدم به نتیجه نرسیدم، ناچارم به مردم بگویم که همچون نقدی را دارم و اگر نگویم به مردم خیانت کردم؛ حاضر نیستم به ملت خودم خیانت کنم. این که هر جا صحبت می‌کنم، سوابق قبلی را به چه کسی نامه نوشتم و به کجا صحبت کردم و در چه جلسه‌ای بحث کردم، مثلاً‌در شورای عالی امنیت ملی چقدر بحث کردیم؛ بعد شورای عالی امنیت ملی یک نماینده‌ای را فرستاد پیش شورای نگهبان، بیایم همه این ها را یکی یکی توضیح دهم؛ نامه کی نوشتم به شورای نگهبان، آن ها کی به من جواب دادند؛ نیازی نیست؛ همگی اقدامات معمولی و قانونی و دایمی من است؛ باید اقدام بکنم و می‌کنم و جایی لازم می‌دانم حرفم و نظرم را خدمت مردم بگویم و فکر می‌کنم وقتی اعلام عمومی می‌کنم تأثیر دارد می گویم؛ کما این که تأثیرداشت؛ صحبت‌های من و نقد من تأثیر داشت؛ حالا ممکن است ما در آن نقطه مطلوب نباشیم ولی به هر حال شرایط بهتر شد.

* سوال روزنامه خراسان: طبق آخرین آماری که بانک مرکزی و رئیس بانک مرکزی اعلام کردند امسال 28 درصد افزایش نقدینگی داشتیم و ایشان گفتند که از میانگین 50 ساله کشور نقدینگی بیشتر شده است سال گذشته مقام معظم رهبری دستور دادند کمیته‌ای برای مدیریت نقدینگی در کشور تشکیل شود حضرت عالی و دولت‌تان چه اقدامی کردند برای این که نقدینگی کنترل شود و برای آینده چه برنامه‌ای دارید؟

رئیس جمهور: البته این که شما می گویید نقدینگی 25 درصد بوده این متوسط 50 ساله است در سال هایی هم نقدینگی 27 و 28 درصد بوده است و در دولت قبل هم این رقم ها را داشتیم و این به طور متوسط در 50 سال، 25 درصد است. نقدینگی همیشه خیلی بد نیست یعنی گاهی بدی های آن فرق می کند ممکن است نقدینگی مشکلاتی را درست کند. بانک مرکزی اعلام کرده که نقدینگی 28 درصد از متوسط بالاتر است یعنی سه واحد درصد بیشتر است و این بر مبنای افزایش خالص ذخایر بانک مرکزی است. اگر علتش را ضمیمه کنیم آن وقت این نقدینگی ، نقدینگی بدی نیست یعنی اگر بانک مرکزی می خواهد ذخایر خود را بالا ببرد ناچار است ریال بدهد .به هر حال هر چه آن جا دلار اضافه کند باید این دلار را از دولت یا هر کس دیگر بخرد و آن جا اضافه کند.بنابراین می گوید بر مبنای افزایش ذخایر خالص بانک مرکزی، نقدینگی بالا رفته است و این نقدینگی بدی نیست...البته با متوسطی که داریم بله کمی نقدینگی بالا رفته است ولی دلیلش دلیل بدی نیست چون خالص نقدینگی بانک مرکزی بالا رفته است بنابراین اشکال آن چنانی وجود ندارد ولی اصل صحبت شما درست است که ما باید برای کنترل نقدینگی همیشه تلاش کنیم.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه خراسان نیوز، تاریخ انتشار -، شماره: 688836

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین