پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۴۹۳۸
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۸
رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی نسبت به اظهارات مدیر کل تعزیرات استان تهران که اجرای سیاست قیمت‌گذاری خودرو ۵% زیر قیمت بازار را غیرعملی خوانده بود، واکنش نشان داد.

شعار سال: بدنبال افزایش قیمت افسارگسیخته قیمت خودروهای داخلی در بازار، نجفی منش که در حال حاضر رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازی می باشد در گفت‌وگویی اختصاصی با خبرنگار این خبرگزاری، اجرای سیاست فروش کارخانه‌ها ۵% زیر قیمت بازار را بهترین راه برای جلوگیری از افزایش بی‌رویه قیمت خودرو و همچنین کم کردن اختلاف قیمت میان کارخانه و بازار عنوان کرد.

رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی در این گفتگو تاکید کرد، با اجرای این سیاست، قیمت خودرو ظرف یک هفته پایین می‌آید و این حرکت باید آن‌قدر ادامه پیدا کند تا قیمت خودرو در بازار پایین بیاید و قیمت کارخانه با سودی معقول با قیمت بازار یکی شود.

 

*** واکنش رئیس سازمان تعزیرات حکومتی به رئیس انجمن قطعه سازی

 بلافاصله بعد از انتشار اظهارات نجفی‌منش، مدیر کل تعزیرات استان تهران به آن واکنش نشان داد و فروش ۵ درصد زیر قیمت بازار را رویکردی نادرست و غیرحقوقی دانست و اظهار کرد:مگر قیمت بازار را می‌توان مبنای بهای خودرو دانست، ممکن است در روزهای آینده قیمت این کالا در بازار ۱۰ برابر بهای فعلی شود.

فروش خودرو ۵ درصد زیر قیمت بازار پذیرفتنی نیست زیرا قیمت‌ها در بازار توسط دلالان تعیین می‌شود، مادامی‌که این مبنا اصلاح نشود سازمان تعزیرات نمی‌تواند به موضوع گرانی بهای خودرو در بازار ورود کند.

 

*** واکنش رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی به مدیرکل تعزیرات

 از همین رو خبرنگار خبرگزاری صنایع مجددا با رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی به گفت‌وگو پرداخت و نظر وی را پیرامون این سیاست و موضع رئیس سازمان تعزیرات کشور، جویا شد.

محمدرضا نجفی‌منش در این گفت‌و‌گو با اشاره به اینکه ما در اوایل دهه هفتاد وضعیتی مشابه وضعیت کنونی بازار خودرو را داشتیم، تصریح کرد:

در آن زمان قیمت کارخانه را سازمان حمایت تعیین می‌کرد و با قیمت‌گذاری دستوری که این سازمان انجام می‌داد قیمت خودرو در کارخانه پایین و خودرو در حاشیه بازار با قیمتی گزاف به فروش می‌رفت.

در آن‌زمان شورای اقتصاد وقت، سیاست ۵% زیر قیمت بازار را مشخص کرد که این امر موجب شد که قیمت خودرو در بازار به قیمت خودرو در کارخانه نزدیک شود و طی سیزده سال نیز قیمت خودرو تنها سیزده درصد افزایش یافت و این درصورتی است که در این بازه زمانی تمام شاخص‌های تولید، افزایش سیصد درصدی داشتند.

 

*** پیامد اجرای سیاست فروش ۵ درصد زیر قیمت بازار

 وی در ادامه عنوان کرد: وقتی که خودروساز قیمت خودرو را پنج درصد زیر قیمت حاشیه بازار به فروش برساند؛ خریدار خودرو، دیگر سمت دلالان این بازار نخواهد رفت و خودرو را از خودروساز خریداری خواهد کرد که این امر موجب خواهد شد که قیمت حاشیه بازار نیز با کاهش روبرو شود و به هر میزان که قیمت حاشیه بازار با کاهش رو برو شود به همان میزان قیمت فروش خودرو در کارخانه نیز کاهش خواهد یافت.

این راهکاری است که امتحان خود را سال ها است پس داده است.

نجفی‌منش در ادامه با بیان اینکه ما هر روز شاهد افزایش قیمت در بازار خودرو هستیم، خاطرنشان کرد:زمانی که اختلاف قیمت میان کارخانه و حاشیه بازار زیاد نبود ما اعلام کردیم که از سیاست پنج درصد زیر قیمت حاشیه بازار برای قیمت‌گذاری خودرو استفاده شود که اگر آن زمان این اتفاق می‌افتاد، شاید امروز این افزایش قیمت در بازار خودرو و اختلاف شدید میان قیمت کارخانه و بازار را شاهد نبودیم.

 

*** پیشنهاد رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی به مدیرکل تعزیرات

 رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی در پایان با اشاره به اینکه دلال و واسطه در بازار خودرو با رصد قیمت و عرضه خودرو به بازار اقدام به دلالی می‌کند، اظهار داشت:تجربه چند ساله ما نشان می‌دهد که سیاست قیمت‌گذاری پنج درصد زیر حاشیه بازار بهترین راه برای بستن دست دلالان و سودجویان در این بازار است.

حال اگر مسئولین ذی‌ربط برای کاهش اختلاف قیمت میان کارخانه و بازار و همچنین کاهش قیمت خودرو در بازار پیشنهادات بهتری دارند ما آمادگی داریم تا در جلسات کارشناسی نسبت به این پیشنهادات به بحث و بررسی بپردازیم.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری صنایع، تاریخ 17 اسفند  98، کد مطلب: 163166: www.sanayepress.com

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین