پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۹۳۷۵
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۴
کارشناس صنعت خودرو معتقد است؛ اگر تدبیری برای سیاست‌های ارزی و تولیدی صورت نگیرد، شوک بزرگ قیمت خودرو در بازار اتفاق می‌افتد که گستره این بحران با توجه به وضعیت کرونایی خیلی سخت‌تر و خطرناک‌تر از مشکلات سال ۹۸ خواهد بود.

شعار سال: بازار خودرو مدت هاست دستخوش تلاطم‌ است. آخرین ماه سال ۹۸ و با شیوع بیماری کرونا ویروس محاسبات بازار این محصولات برهم خورد. متقاضایان خودرو انتظار داشتند با پایان سال و آغاز سال جدید شاید تحولی در این بازار اتفاق بیفتد، اما قضیه برخلاف انتظار پیش رفت.


حالا بازار خودرو پس از ماه‌ها تلاطم، کمی آرام شده؛ اما معاملات تعطیل است و نمایشگاه داران طبق دستورالعمل دولت فعلا اجازه فعالیت در واحد‌های صنفی خود را ندارند؛ از این رو کرونا، آتش قیمت را به زیر خاکستر برده است.


از سوی دیگر شیوع ویروس کرونا، تعطیلی موقت بیشتر واحد‌های صنعتی را به دنبال داشت. از این رو در پی درخواست و پیگیری هر دو انجمن قطعه‌سازان مبنی بر تعطیلی این صنایع و خطوط تولید قطعه‌سازی و خودروسازی، به منظور جلوگیری از شیوع بیشتر کروناویروس، در نهایت با تعطیلی تا ۲۲ فروردین‌ ماه به منظور پیاده سازی پروتکل‌های بهداشتی موافقت شد.


با تعطیلی قطعه سازان، گمانه زنی‌ها برای گرانی خودرو این روز‌ها شدت گرفته است. پس از نوسانات نرخ ارز و کاهش تولید و همچنین افت تقاضا به دنبال گرانی‌ها حالا نوبت ضربه زدن گرونا به این صنعت رسیده است.

صنعت خودرو آبستن اتفاقات ناگوار

البته گرانی بی دلیل دلار نیز این روز‌ها مزید بر علت شده و کارشناسان را بر آن داشت که بر احتمال افزایش نرخ خودرو طی ماه‌های آینده تاکید داشته باشند.


امیرحسین کاکایی، کارشناس صنعت خودرو با توجه به شرایط سخت صنعت خودرو و اعمال دستورات اجباری به این صنعت از سوی دولت در گفتگو با خبرنگار اقتصاد ۲۴ پیش بینی کرد که این صنعت آبستن اتفاقات ناگوار و سخت مانند گرانی خودرو است.


کارشناس صنعت خودرو با تاکید بر اینکه اجرای صحیح سیاست‌های ارزی و تولیدی دو راهکار اساسی برای تقویت صنعت خودروسازی کشور است، گفت: امروز با توجه به کاهش تولید و تقاضا و همچنین شیوع بیماری کرونا ویروس نسخه درمان این صنعت بیمار باید پیچیده شود به طوری که گذر از پساکرونا باید با روش‌هایی صورت بگیرد که بنای صنعت خودرو را ویران نکند.


کاکایی با اشاره به اینکه صنعت خودرو طی دو سال گذشته با توجه به کمبود نقدینگی به واسطه سیاست زدگی‌ها با نوسانات تولید و همچنین هجمه‌های مختلف دست به گریبان بوده است گفت: حالا اگر سیاست ارزی و تولیدی کشور با همان شرایط و موضع گیری‌های سال ۹۸ اجرا شود قطعا شرایط صنعت خودرو بر این روال باقی نخواهند ماند.

 

وی تصریح کرد: حفظ تولید از الزامات توسعه و حیات صنعت خودروسازی محسوب می‌شود از این رو باید تلاش شود که در سال ۹۹ باتوجه به شیوع بیماری کرونا ویروس و ادامه مشکلات در این صنعت، سیاست‌های اجرایی دولت با رویکرد حمایتی وارد میدان شود در غیر این صورت هیچ تضمینی برای ادامه فعالیت این صنعت وجود ندارد.


کاکایی در پاسخ به این سوال مبنی بر تبعات تعطیلی یک هفته‌ای خط تولید دو خودروساز بزرگ کشور، گفت: قطعا این اتفاق یک تصمیم صحیح برای قطع زنجیره شیوع کروناست و باید به نظر اجماعی احترام گذاشت.


این کارشناس صنعت خودرو تصریح کرد: این مدت زمان تعطیلی نمی‌تواند تبعات اقتصادی بر صنعت خودرو داشته باشد، اما در نظر داشته باشید که مسائل و سیاست‌های اشتباه قبل و بعد از کرونا بیشترین ضربه را به این صنعت وارد می‌سازد و ساخته است.


کاکایی یادآور شد: امروز زمانی برای آزمون و خطا در صنعت خودرو کشور نیست، چرا که طی دو سه سال گذشته این صنعت به اندازه کافی با فرصت سوزی‌هایی که صورت گرفته تاوان سختی را پرداخته است.


وی با بیان اینکه سیاست‌های اشتباه و تحمیلی از سوی دولت زیان‌های فراوانی را به صنعت خودرو سازی کشور و به تبع آن مشتریان این محصولات وارد ساخته است، گفت: باید در شرایط کنونی علاوه بر حمایت از خودروسازان، نیاز متقاضیان این محصولات نیز مورد توجه قرار گیرد. اگر به واسطه سیاست‌ها، ارز روند صعودی را پیش بگیرد و هیچ ابزاری برای کنترل آن نباشد قطعا باید در انتظار بازگشت پراید ۷۰ میلیونی به بازار باشیم.


کاکایی در پایان گفت: روند سال‌های گذشته نشان می‌دهد که زیان برخی سیاست‌ها تنها به چشم صنعت و مردم رفته در حالی که هر دو این بخش‌ها دیگر تاب اجرای این سیاست های اشتباه را ندارند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت اقتصاد24، تاریخ 18 فروردین 99، کد مطلب: 62015: www.ghtesaad24.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین