پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۵۳۵۲
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۳:۳۰
احداث موزه منطقه‌ای خلیج فارس که عملیات ساخت آن از سال ۸۷ در بوشهر آغاز شده بود پس از گذشت ۱۰ سال و با صرف ۳۸ میلیارد تومان اعتبار به اتمام رسیده و قرار بود این موزه تا قبل از پایان سال و جهت بازدید از گردشگران نوروزی مورد بهره برداری قرار گیرد که به دلیل شیوع کرونا و نیز قطع سفر‌های نوروزی این امر به تعویق افتاد.

شعار سال: محمد حسین ارسطو‌زاده اظهار داشت: ساخت موزه منطقه‌ای خلیج فارس به عنوان یکی از مهمترین پروژه‌های ملی و در راستای حفظ و صیانت بیش از پیش از سیادت تاریخی خلیج فارس در منطقه، از ابتدای سال ۸۷ در شهرستان بوشهر آغاز شد.

وی ادامه داد: به منظور ساخت این موزه منطقه‌ای ملی در بوشهر، از ابتدای پروژه تا کنون که تقریباً کار به اتمام رسیده است، مبلغ ۳۸ میلیارد تومان اعتبار ملی هزینه شده است.

وی با اشاره به اینکه بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته قرار بود این موزه تا قبل از پایان سال و جهت بازدید از گردشگران نوروزی مورد بهره برداری قرار گیرد، بیان داشت: از آنجا که افتتاح این موزه منطقه‌ای نیازمند برگزاری مراسم ویژه با حضور مسئولان و مقامات بلند پایه کشوری است، متأسفانه به دلیل شیوع کرونا و نیز قطع سفر‌های نوروزی به تعویق افتاد.

به گفتۀ این مقام مسئول در استان بوشهر، امیدواریم موزۀ منطقه‌ای خلیج فارس در اولین فرصت بعد از برگشت سلامت کشور به وضعیت قبلی در اردیبهشت ماه سال ۹۹ همزمان با روز ملی خلیج فارس به بهره برداری رسد.

نمایش هزار اثر تاریخی در موزه منطقه‌ای خلیج فارس

ارسطو‌زاده در ادامه با اشاره به ۵۳۰ مترمربع ویترین جانمایی شده در موزه تصریح کرد: حدود ۱۰۰۰ اثر و اشیا تاریخی منقول در این موزه ساماندهی شده که این امر در نوع خود کم نظیر است و  این موزه با داشتن ۱۵ گالری مختلف با ۳۳۰۰ متر مربع ساختمان اصلی در دو طبقه از نظر معماری و مرمت یکی از جاذبه‌های فاخر استان خواهد بود.

این مقام مسئول در استان بوشهر با اشاره به اینکه ساختمان این موزه یک بنای تاریخی است که جهت تبدیل شدن به موزه چندین سال است که مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است، بیان داشت: در این موزه تاریخ، اقلیم و مردم شناسی خلیج فارس به نمایش گذاشته شده است.

مدیر کل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر عنوان کرد: تاریخ، اقلیم و مردم شناسی منطقه خلیج فارس از پیش از تاریخ تا دوران متأخر شامل دوران پارینه سنگی، پیش از تاریخ، دوره ایلامی، هخامنشی، اشکانی، ساسانی، دوران اسلام و معاصر بوده که در دو بخش تاریخی و محتوایی در قالب گالری‌های مختلف چیدمان شده است.

وی خاطر نشان کرد: درب‌های موزه بر اساس طرح قدیم و اولیه ساختمان با جنس مرغوب چوب ساج کار شده است و برای  حفاظت موزه از به‌روزترین سیستم‌های حفاظت الکترونیک  نمایشی و تعاملی  استفاده شده و کاملاً پیشرفته است.

به گفته ارسطو‌زاده، بخشی از قسمت‌های تاریخی ساختمان موزه حفظ شده و بعضی نیز مورد بهسازی قرار گرفته که می‌توان به راه پله چوبی ۱۴۰ ساله این موزه اشاره کرد که به زیبایی‌های موزه کمک کرده است.

موزه منطقه‌ای خلیج فارس مفهوم گراست

مدیر کل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر، با اشاره به اینکه موزه منطقه‌ای خلیج فارس، موزه‌ای مفهوم گرا محسوب می‌شود، تأکید کرد: این موزه مختص بوشهر نیست و کل منطقه خلیج فارس را در‌بر می‌گیرد.

جمع آوری تمام اشیای متعلق به خلیج فارس از سراسر کشور

وی با بیان اینکه موزه منطقه‌ای خلیج فارس تاریخ تمام منطقه را به نمایش می‌گذارد، اذعان داشت: به همین منظور تمام اشیای متعلق به تاریخ خلیج فارس اعم از کرانه و پس کرانه‌های آن از تمام موزه‌های استان‌های همجوار کشور به ویژه استان‌های قرار گرفته در کرانه خلیج فارس جهت نمایش در این موزه جمع آوری شده است.

ارسطو زاده در ادامه گفته‌های خود تأکید کرد: روند شناسایی آثار تاریخی متعلق به خلیج فارس در تمام موزه‌های کشور جهت انتقال به موزه منطقه‌ای خلیج فارس همچنان ادامه دارد.

وی یادآور شد: تا شش ماه گذشته بیش از هزار و ۲۰۰ شی تاریخی در استان موجود بود که این اشیا به دلیل نبود مکان مناسب جهت نمایش در انبار‌ها نگهداری می‌شد و یا برخی از آن‌ها در محوطه‌های تاریخی رها شده بودند.

مدیر کل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر، تصریح کرد: هم اکنون با ساخت موزه منطقه‌ای خلیج فارس تمام اشیای مذکور پس از طی کردن مراحل مرمت و حفاظت به این موزه منتقل شده‌اند.

ارسطو‌زاده اعلام کرد: جابه‌جایی اشیا بر اساس چهارچوب حفاظتی با نظر کارشناسان و قوانین حافظتی با حضور پرسنل یگان حفاظت انجام شده است که به بهترین نحو ممکن این اشیا انتقال و در معرض دید علاقمندان قرار گیرند.

وی یادآور شد: از سوی دیگر تمام اشیای تاریخی به نمایش درآمده در موزه منطقه‌ای خلیج فارس طبقه‌بندی، شناسایی، دارای شناسنامه و شماره ثبت خواهند شد.

 این مقام مسئول در استان بوشهر همچنین از ساخت مخزن امن و استاندارد جهت نگهداری اشیای موزه منطقه‌ای خلیج فارس خبر داد.

محوطه‌سازی ۱۳ هکتاری موزه منطقه‌ای خلیج فار

وی همچنین در خصوص محوطه‌سازی موزه منطقه‌ای خلیج فارس گفت: محوطه‌سازی بیرونی موزه نیز در قالب ۱۳ هکتار به طور شکیل و در شأن موزه انجام شده است و فضای مناسب و جذابی برای ورودی موزه در نظر گرفته شده است.

موزه منطقه‌ای خلیج فارس به عنوان مهمترین جاذبه توریستی جنوب کشور مطرح می‌شود

مدیر کل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر، تاکید کرد: انتظار می‌رود، موزه منطقه‌ای خلیج فارس به عنوان یکی از مهمترین جاذبه‌های توریستی استان بوشهر و جنوب کشور در میان گردشگران داخلی و خارجی مطرح شود.

وی اظهار امیدواری کرد: با راه اندازی این موزه بیش از گذشته با معرفی آثار به جا مانده از خلیج فارس، این موهبت الهی را حفظ و حراست کنیم و برسندیت همیشه فارس بودن آن بیفزاییم.

گفتنی است، پیش از این قرار بود، موزه منطقه‌ای خلیج فارس در ایام دهه فجر مورد بهره برداری قرار گیرد که بنا به دلایلی افتتاح آن به اواخر سال و جهت بازدید گردشگران نوروزی موکول شد، اما پس از شیوع کرونا و مشکلات به وجود آمده در کشور ناشی از شیوع این بیماری، افتتاح موزه به سال آینده و احتمال زیاد در صورت برطرف شدن شیوع کرونا در روز ملی خلیج فارس در اردیبهشت ماه سال آینده موکول شده است.

شعار سال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت مانا، تاریخ انتشار: 20اسفند1398 ، کدخبر: 86216: mana.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین