پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۶۶۶۱
تاریخ انتشار : ۰۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۵
در آغازین روز‌های سال ۹۸ که مردم خود را برای سفر و دید و بازدید نوروزی آماده می‌کردند، سیل بهاری در گلستان، شیراز و خوزستان دار و ندار مردم را با خود برد. سیل ناگهانی در ورودی شهر شیراز (دروازه قرآن) بی رحمانه هر آنچه در مسیر بود
شعار سال: در آغازین روز‌های سال ۹۸ که مردم خود را برای سفر و دید و بازدید نوروزی آماده می‌کردند، سیل بهاری در گلستان، شیراز و خوزستان دار و ندار مردم را با خود برد. سیل ناگهانی در ورودی شهر شیراز (دروازه قرآن) بی رحمانه هر آنچه در مسیر بود، از جا کند که دلخراش‌ترین و غمگین‌ترین حادثه آن وقتی بود که پدری برای نجات خود و فرزندش، به تیر برق آویزان شد که سیل فرزند را از پای پدر جدا کرد و با خود برد که اشک همه ایرانیان را در آورد. در گلستان، لرستان و خوزستان نیز زیان‌های مالی و جانی زیادی ببار آورد که برای مردم درد آور و تحمل ناشدنی بود.

تداوم فعالیت سامانه بارشی در کشور به هفتهٔ اول فروردین ۱۳۹۸ هم کشیده شده و در پی وجود این سامانهٔ بارشی در ۵ فروردین‌ماه، موجب ایجاد سیلاب و خسارت‌های جانی و مالی در ۲۵ استان ایران شد. این سیلاب‌ها در روز نخست، حداقل ۱۹ کشته در استان‌های مختلف کشور برجای گذاشت.

سیل فروردین ۹۸ شهر‌ها و استان‌های همچون شیراز، کرمانشاه، خوزستان و لرستان را تحت تاثیر قرار داد.

۵ فرودین ۹۸ بارندگی‌های شدید در شهر شیراز، باعث جاری شدن سیل مرگباری و ناگهانی شد. این واقعه در ۶ فروردین برای بار دوم هم در این شهر تکرار شد.

در این حادثه ناباورانه حدود ۲۰۰ خودرو در ابتدای جاده شیراز- تهران کنار دروازه قرآن شیراز واژگون و ۲۲ کشته و بیش از ۱۹۰ مصدوم برجای گذاشت.

در کرمانشاه داغداری که هنوز زخم‌های زلزله بر تن و روح‌شان مانده بود طغیان رودخانه الوند در سرپل ذهاب زندگی ساکنان این منطقه بار دیگر به ورطه نابودی کشاند. چادر و اتاقک‌های پیش‌ساخته‌ای که هنوز بسیاری از مردم این دیار در آن ساکن بودند این بار زیر آب رفت؛ و زندگی آنان را با دشواری‌هایی رو به رو کرد.

فرماندار سرپل ذهاب در استان کرمانشاه از جان باختن یک نفر در یکی از روستا‌های منطقه در اثر سیلاب خبر داد و همچنین در ۱۵ فروردین جسد یک نفر دیگر نیز در کنار هرسین و به علت طغیان رودخانه با غرق شده بود کشف شد.

سیل دست‌بردار ایران نبود که در خوزستان، سیل‌بند‌های روستا‌های اروندکنار را شکست همچنین در این روستا‌ها دو کودک سه و شش ساله در نهر قصر، در مرکز اروندکنار جان باختند.

هفته دوم فرودین؛ موج دوم سیل

موج دوم بارش‌ها در ۱۱ فروردین ۱۳۹۸ آغاز شد و شهر‌های غربی و جنوبی کشور را در برگرفت. پس از این بارش‌ها، هشدار سیل و آماده‌باش در ۲۳ استان ایران اعلام شد.

در این ماه از سال ۹۸ با شروع موج دوم بارش‌ها در ۱۲ فروردین، از استان لرستان خسارات سنگینی همچون رانش زمین و به زیر آب رفتن بخش‌هایی از خرم‌آباد، معمولان و پلدختر و … گزارش شد. در پی وقوع سیل در برخی مناطق استان لرستان، ارتش امکانات لجستیکی خود را از کرمانشاه به لرستان اعزام کرد. چند روز پس از موج دوم، سیل شهرک‌ها و روستا‌های اطراف پلدختر را نیز دربر گرفت و تعداد کشته شدگان سیل در این استان به ۱۵ نفر رسید. (در موج اول ۵ کشته+۱۰ کشته در موج دوم) استان لرستان بیشترین آمار مصدومین را با حدود ۲۵۶ مصدوم در بین استان‌های کشور داشت.

استان ایلام در هفتهٔ دوم فروردین بیشتر دچار خسارت شد و در دوازدهم فروردین برای ساعتی راه‌های ارتباطی تلفنی به این استان قطع شد.

همچنین بارش باران شدید باعث جاری شدن سیلاب و آب‌گرفتگی در برخی از محله‌های شهر بندرعباس هم شد؛ براساس گزارش‌ها در پی این بارش‌ها در مناطق حاشیه‌ای این شهر آب به داخل خانه‌ها نیز نفوذ کرد.

بارش باران از عصر روز ۱۰ فروردین تا شب ۱۲ فروردین باعث طغیان خشکه رود اراک شد که باعث گرفتار شدن چندین روستای حاشیه تالاب میقان شد. همچنین جاری شدن سیلاب در اراک باعث تخلیه چندین روستا و خسارت‌های شدید مالی به ساکنین شهرستانی اراک و کمیجان شده بود.

به دستور استاندار استان مرکزی تمامی خانه‌های نزدیک به سد کرهرود تخلیه و عملیات تخلیه آب با پمپ با کمک مردم آغاز شد.
 
 


تلفات سیل فروردین ۹۸

آمار کشته‌شدگان این حادثه به درستی مشخص نیست. اما براساس اعلام سازمان صدا و سیما در ۱۶ فروردین ۱۳۹۸، ۵۰ نفر در استان‌های جنوب و غرب کشور در مدت سیل‌های فروردین ۱۳۹۸ جان خود را از دست داده‌اند. از این تعداد ۲۱ نفر در شیراز، ۳ نفر در خراسان شمالی، ۲ نفر در کهگیلویه و بویراحمد، ۱۵ نفر در لرستان، ۵ نفر در استان همدان، دو نفر در کرمانشاه، یک نفر در خوزستان، یک نفر در استان سمنان و یک نفر هم در خراسان رضوی بودند. همچنین افزون بر این افراد در جریان سیل گلستان و مازندران را نیز به ترتیب در این استان‌ها ۸ و ۵ نفر کشته شدند. اما این فقط آمار کشته شدگان نیست! بلکه شاید آمار تعداد خانوار‌های که داغدار از دست دادن عزیزان‌شان و فراوانی استان‌های درگیر این بلای اقلیمی هم هست.

خسارت‌ها

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور، خسارت سیل اخیر در ایران را بین ۳۰ تا ۳۵ هزار میلیارد تومان اعلام کرد.

او افزود: ۲۵ استان و بیش از چهار هزار و ۴۰۰ روستا در کشور درگیر سیل شدند.

این سیل نه تنها بسیاری را بی خانمان و بسیاری را داغدار و آرزو‌های بسیار دیگر را بر آب داد بلکه می‌تواند درسی بزرگ با هزینه‌ای گزاف برای پیشگیری از تکرار این گونه اتفاق‌های ناگوار برای سال ۹۹ و بهبود روز افزون وضعیت مدیریت بحران کشور باشد تا دیگر مردمان بی پناه سرزمین‌مان شاهد از دست دادن جان و مال و امید و آرزوهایشان نباشند.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری برنا، تاریخ انتشار: 1 فروردین 1399، کدخبر: 967915 ، www.borna.news
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین