پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۷۹۴۳
تاریخ انتشار : ۱۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۶
حجت الاسلام والمسلمین ابوالفضل موسویان گفت: مهمترین درس زندگی امام حسین(ع) را صبر در برابر مصیبت ها دانست و گفت: امام حسین با همه مصیبت هایی که بر ایشان وارد شد، فرمودند: «الهی رضاً برضائک» یعنی با ما تسلیم فرمان خداوند هستیم و هرگز از مصیبت هایی که برای ما پیش آمده اظهار ناراحتی نمی کنیم چون اینگونه برای ما مقدّر کردی.

شعار سال:حجت الاسلام والمسلمین ابوالفضل موسویان گفت: مهمترین درس زندگی امام حسین(ع) را صبر در برابر مصیبت ها دانست و گفت: امام حسین با همه مصیبت هایی که بر ایشان وارد شد، فرمودند: «الهی رضاً برضائک» یعنی با ما تسلیم فرمان خداوند هستیم و هرگز از مصیبت هایی که برای ما پیش آمده اظهار ناراحتی نمی کنیم چون اینگونه برای ما مقدّر کردی.

نگاه امام حسین(ع) به بلایا و مشکلات، ابتلا و امتحان الهی است

او با بیان اینکه نگاه امام حسین(ع) و اهل بیت به بلایا و مشکلات، ابتلا و امتحان الهی است، گفت: ائمه معصومین(ع) مشکلات و بلاها را برای تنبه و هشداردادن به انسان ها می دانند آنگونه که اگر عاشورا اتفاق نمی افتاد، سرنوشت اسلام طور دیگری رقم می خورد و از اسلام، چیزی باقی نمی ماند.

عضو هیئت علمی دانشگاه مفید ابراز داشت: امیرالمومنین(ع) از زیر دیواری که در حال فروریختن بود، بلند شد و فرمودند: من باید به وظیفه خود عمل کنم، هرچه تقدیر الهی است. بنابراین وظیفه ما این است که هرآنچه بزرگان بهداشت می گویند عمل کنیم و ایستادن مقابل دستورات پزشکی مقاومت محسوب نمی شود.

او با بیان اینکه امام حسین(ع) درسهای زیادی به شیعیان دادند که مورد توجه ما قرار نگرفته است، گفت: امام حسین(ع) در زندگی خود برخوردهای زیادی داشتند حتی در عاشورا گذشت ایشان را می بینیم که چگونه به اولین گروهی که مانع رفتن ایشان به کوفه شدند اما به آنها آب دادند؛ این نوع برخوردها در زندگی مان متاسفانه کمتر دیده می شود.

موسویان ابراز داشت: ما از امام حسین فقط گریه و اشک ریختن را گرفتیم درحالیکه امام حسین در طول زندگی خود اهل صبر، مقاومت، تسلیم برابر اوامر الهی و گذشت بودند.

کمک به مستمندان باید سرلوحه رفتار امروز ما قرار گیرد

حجت الاسلام محمد ملک زاده  با بیان اینکه در روایات از امام حسین(ع) به عنوان الگو و اسوه یاد شده است، بیان داشت: یکی از ویژگی های شخصیتی امام حسین(ع) که می تواند در این روزها مورد توجه و الگو برای ما باشد، صبر و استقامت در برابر مشکلات است.

او ادامه داد: آنچه در روایات اشاره شده است، صبر و استقامت در برابر مشکلات پایه و اساس هرکمال و درحقیقت شالوده هز پیشرفت و تکاملی است؛ در روایتی از امیرالمومنین(ع) داریم که ایمان بدون صبر مانند جسد بی سر است.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه امام حسین الگوی بارز صبر برابر مشکلات است، گفت: فجایع بزرگی که بر خاندان اهل بیت وارد شد چیزی نبود که هرکسی بتواند آن را تحمل کند به گونه ای که در آخرین لحظات زندگی ایشان داریم که می فرماید: «صَبراً عَلی قَضائِکَ یا رَبِّ، لا إلهَ سِواکَ یا غِیاثَ المُستَغیثین، ما لی رَبُّ سِواکَ وَ لا مَعبُودُ غَیرَکَ». این اوج ویژگی شخصیتی این امام همام است.

او کمک به مستمندان را ویژگی شخصیتی دیگر امام حسین(ع) برشمرد و گفت: اتفاقاتی که امروز با آن مواجه هستیم نمونه و نظیری در گذشته ندارد، لذا افرادی را داریم که به خیل مستمندان پیوسته اند بنابراین جا دارد که آن حضرت را در این زمینه الگوی خود قرار دهیم.

ملک زاده گفت: در روایت است که بعد از شهادت آن حضرت، جای زخم کهنه ای بر پشت آن حضرت دیدند، از امام سجاد(ع) در مورد این زخم سئوال کردند؛ آن حضرت فرمود: پدرم عادت داشت مخفیانه هرشب انبانی از مواد غذایی را بر پشت خود گذاشته و حمل می کردند و به درب خانه افراد نیازمند و آبرودار که فقر خود را ابراز نمی کردند، می بردند.

او قاطعیت در مسیر حق را ویژگی دیگر امام حسین(ع) برشمرد و عنوان کرد: ایشان در اوج سختی ها و مشکلات، در برابر فرمان الهی تسلیم بودند و در برابر همه دشمنان الهی می ایستادند و در برابر فشارها تسلیم نمی شدند.

این پژوهشگر سیره ائمه(ع) شجاعت و دلاوری را ویژگی بارز دیگر امام حسین(ع) دانست و تاکید کرد: این ویژگی از همان ابتدای زندگی ایشان حتی در دوران امامت پدر بزرگوارشان و حتی جنگ هایی که بودند دیده می شود، لذا این ویژگی را باید همواره چه برابر بلایای طبیعی، بیماری ها و گرفتاری ها داشته باشیم و دچار وحشت نشده و ایمان خود را داشته باشیم.

مهربانی و رافت ویژگی مهم امام حسین(ع) است

دکتر محمدزاده از پژوهشگران شیعی هم در گفت وگویی بیان می کند: اگر به خطبه‌های امام (ع) از مدینه به سوی مکه و از مکه تا کربلا توجه کنیم این‌ها بیش از آن‌که نشان‌دهنده‌ رشادت، شجاعت و جنگاوری امام حسین (ع) باشند، نمایانگر رحمت، شفقت و مهربانی ایشان است. امام در تمام این خطبه‌ها با لحنی مهربانانه و بشارت بخش سخن می‌گوید. تمام این موارد از ابعاد زندگی امام حسین (ع) می‌توانند الگو و چراغ راه زندگی امروزی باشند.

او افزود: مثلا ملاحظه کنید که در جامعه امروزی ممکن است به افرادی که با اندیشه و طرز فکر ما همخوان نباشند برچسب‌هایی بزنیم و افراد را از خود و دین دور کنیم، در حالی که در منش امام حسین (ع) این گونه نیست. ممکن است ظاهر کسی از این فضا دور باشد اما شاید این شخص از نظر امام حسین (ع) بیش از هر کسی ارزشمندتر و عزیزتر باشد.

این پژوهشگر شیعی مهربانی و رافت را ویژگی دیگر امام حسین (ع) دانست و گفت: ما وظیفه داریم ابعاد گوناگون زندگی امام حسین (ع) را نشان دهیم. اگر بخواهیم امام حسین (ع) را به شکلی صحیح معرفی کنیم اتفاقا باید ایشان را صلح‌طلب نشان دهیم تا جنگ‌طلب. امام حسین (ع) برای اصلاح به قصد هدایت بشریت آمده بودند و می‌خواستند انسانیت را به انسان‌ها بازگردانند که به زعم من کاملا موفق هم بودند.

شعار سال،با اندکی تخلیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری شفقنا، تاریخ 9 فروردین 1399، کد خبر:914552، www.media.shafaqna.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین