پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۲۶۹۷۴۹
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۷
ابراهیم رزاقی با اشاره به اینکه در سال گذشته کشور 40 میلیارد دلار واردات داشته است، اظهار داشت: از این رقم فقط 14 میلیارد دلار به کالاهای اساسی و 25 میلیارد دلار به کالاهای دیگر اختصاص داشت که در شرایط فعلی ما می توانیم واردات این کالاها را متوقف کنیم.
شعارسال: ابراهیم رزاقی با اشاره به اینکه در سال گذشته کشور 40 میلیارد دلار واردات داشته است، اظهار داشت: از این رقم فقط 14 میلیارد دلار به کالاهای اساسی و 25 میلیارد دلار به کالاهای دیگر اختصاص داشت که در شرایط فعلی ما می توانیم واردات این کالاها را متوقف کنیم.
 
وی با اعلام اینکه چه لزومی دارد در شرایط فعلی همچنان نقدینگی خود را صرف واردات کالاهای لوکس کنیم، افزود: به نظر می رسد در شرایط فعلی که شیوع بیماری کرونا در کشور افزایش پیدا کرده، باید بعضی صنایع تعطیل و برخی دیگر به فعالیت خود ادامه دهند اما سوال اینجاست ما در حال حاضر به کدام کالاها برای واردات نیاز داریم و آنها را از کدام کشورها و با کدام پول می خواهیم وارد کنیم.
 
*جلوگیری از خام فروشی محصولات کشاورزی و توسعه صنایع تبدیلی در اولویت قرار گیرد
 
این کارشناس اقتصادی افزود: متاسفانه در سالهای گذشته مسئولین کشور توجه ویژه ای به برقراری ارتباط با دشمنان کشور داشتند اما در نهایت آنها به جای همکاری فقط به اقتصاد کشور ضربه وارد کرده اند ما باید در شرایط فعلی به همکاری با سایر کشورها تمرکز کنیم و نیاز واردات خود را از آنها انجام دهیم.
 
رزاقی با اشاره به اینکه داخلی سازی کالاها باید در شرایط فعلی با توجه ویژه ای دنبال شود، تصریح کرد: نباید به خام فروشی محصولات کشاورزی تمرکز کنیم و روند توسعه صنایع تبدیلی را افزایش دهیم اما باید به این سوال پاسخ داد ایا وضعیت شیوع کرونا در کشور حاد است یا هنوز به مرحله حاد نرسیده است. برخی می گویند هنوز حاد نیست اما عده ای دیگر از جمله وزارت بهداشت معتقد است شرایط حاد بوده و باید تصمیمات جهادی در این رابطه گرفته شود. به اعتقاد بنده در شرایط فعلی اگر قرار بر تعطیلی برخی از واحدهای تولیدی باشد باید از پتانسیل آنها برای کالاهایی که امکان تولیدشان در شرایط شیوع کرونا هست، استفاده کرد.
 
*از ظرفیت صنایع تعطیل شده برای تولیدکالاهای مورد نیاز استفاده کنیم
 
وی با اشاره به اینکه می توانیم در کارخانه های بزرگ کشور که تولید در انها متوقف شده روند تولید سایر کالاهایی که امروز به انها نیازمند هستیم را انجام دهیم، تصریح کرد: علاوه براین در سایر صنایع نیز که همچنان فعالیت خود را ادامه می دهند باید نکات بهداشتی رعایت و حفظ سلامت کارگران مورد توجه قرار گیرد ما باید در شرایط فعلی به جای واردات متمرکز به داخلی سازی کالاهای مورد نیاز در داخل کشور شویم.
 
*دولت به جای چاپ کاغذ از محتکران و غارت گران منابع بانک ها مالیات بگیرد
 
این کارشناس اقتصادی در ادامه صحبتهای خود با اعلام اینکه نباید با بیان صحبتها و تصمیمات غیرکارشناسی بحث ناامیدی را در حوزه اقتصادی به وجود آوریم، گفت: دولت باید این احساس را به مردم القا کند که ما می توانیم در شرایط فعلی با تصمیمات مناسب مشکلات اقتصادی را برطرف کرده و به سمت بهبود اوضاع حرکت کنیم. دولت نباید فقط به چاپ کاغذ بسنده کند و باید به سمت اخذ مالیات برود. تا کی می خواهند از بانک مرکزی وام بگیرند. چرا از محتکران و غارت کنندگان منابع مالی کشور مالیات دریافت نمی شود.
 
رزاقی با تاکید براینکه اخذ مالیات یک مدیریت جهادی را از سوی دولت می طلبد، افزود: امروز ما در شرایط عادی نیستیم اما دولت همچنان شرایط را عادی تصور کرده و خبری از تصمیمات جهادی نیست. چرا اراده ای به تغییر سیاستها نداریم و همچنان روند تسلیم شدن را پی می گیریم؟
 
*چگونه به واحدهای تولیدی کوچک کمک کنیم ؟
 
وی با اعلام اینکه می توان از بانکهای دولتی به صورت جهادی خواست تا به واحدهای بزرگ تولیدی منابع مالی را در قالب وام اختصاص دهد، گفت: در بخش واحدهای تولیدی کوچک نیز می توان با فعال سازی تعاونی ها دست واسطه گران را کوتاه و سود عاید واحدهای تولیدی کنیم. به نظر من ما امروز اصلا با کمبود نقدینگی روبرو نیستیم بلکه می توانیم با مدیریت واردات و کمک از بانک مرکزی جهت حمایت از واحدهای تولیدی به همراه اخذ مالیات نقدینگی لازم را تامین کرده و مشکلی در حال حاضر نداشته باشیم.
 
به اعتقاد رزاقی اگر مالیات به نحو مناسب از افراد گرفته شود به طور حتم ما تورم و افزایش قیمتها را در سطح جامعه شاهد نخواهیم بود البته در این رابطه باید تصمیمات لازم برای جلوگیری از فساد نیز انجام شود.
 

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از  خبرگزاری  تسنیم ،تاریخ انتشار:   20 فروردین    1399،کدخبر  : 2238627 ،www.tasnimnews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین