پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۲۶۹۹۰۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۲
دولت باید به جای آن که تسهیلات را به سمت تولید کننده روانه کند آن را به مصرف کننده برساند؛ در این شرایط با توجه به نیاز مصرف کننده این تسهیلات به همه اجزای زنجیره تولید خواهد رسید و تولید در شرایط کرونایی رونق خواهد یافت.
شعار سال: دولت روحانی با برداشت یک میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی قرار است به جنگ کرونا برود. کمک مورد نیاز بخش بهداشت و درمان و کمک ۵ هزار میلیارد تومانی به صندوق بیمه قرار است از همین محل تامین شود. همچنین دولت ایران اعلام کرده برای کمک به کسب و کار‌های آسیب دیده از شیوع کرونا ۷۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات اختصاص داده است.

به گفته بسیاری از کارشناسان، دولت باید به جای آن که تسهیلات را به سمت تولید کننده روانه کند آن را به مصرف کننده برساند و با توجه به نیاز مصرف کننده، بخش تولید خود به خود رونق می‌یابد.

بر اساس آمار‌ها ۳۴ درصد مردم دارای درآمد ثابت در ماه هستند، ۱۷ درصد دارای شغل آزاد و ۴۹ درصد مابقی درآمد‌های متفرقه دارند، بنابراین بخش اعظمی از اقتصاد کشور با شیوع بیماری کرونا، ضربه مهلکی خورده است. از طرفی با توجه به نبود سیستم نظارتی قوی در بانک مرکزی، این تضمین وجود ندارد که اعتبارات در نظر گرفته شده به کسب و کار‌های آسیب دیده اختصاص پیدا کند و ممکن است این تسهیلات انحرافاتی داشته باشد.

دولت قرار است ۲۳ هزار میلیارد تومان تسهیلات به حساب ۲۳ میلیون خانوار در غالب وام ۱ میلیون تومانی واریز کند. این مبلغ تقریبا یک سوم تسهیلات اعطای به تولید کنندگان است. رئیس کل بانک مرکزی نیز با تشریح جزئیات وام ۱ میلیونی به خانوار‌های ایرانی اعلام کرد: پیشنهاد بانک مرکزی مبنی بر اعطای وام یک میلیون تومانی اعتبار خرید به ۲۳میلیون خانوار یارانه‌بگیر با نرخ ۱۲ درصد و بازپرداخت ۲۴ ماهه با تنفس ۴ ماهه به‌تصویب ستاد اقتصادی دولت رسید که در اسرع وقت اجرایی خواهد شد. به گفته رئیس جمهور زمان پرداخت این وام هفته پایانی فروردین یا ابتدای اردیبهشت خواهد بود و زمان دقیق نیز بستگی به فرایند اجرایی دستگاه‌های مسئول دارد.

تسهیلات به جای تولید کننده به مصرف کننده داده شود

البته بعد از آنکه رئیس کل بانک مرکزی از سود ۱۲ درصدی وام ۱ میلیونی خانوار خبر داد واکنش‌های متعددی را به همراه داشت؛ یکی از نمایندگان مجلس در همین خصوص گفت: اگر وام یک میلیونی را به بچه رئیس کل بانک مرکزی بدهند، قهر می‌کند!

موسوی‌فرد کارشناس اقتصادی نیز در رابطه با تسهیلات اعطایی از سوی دولت گفت: در زنجیره تولید، اصلی‌ترین حلقه‌ای که لطمه خورده است، فروش به مصرف کننده می‌باشد، این مسائل زنجیره‌وار به یکدیگر وصل است، بنابراین اگر تسهیلات به مصرف کننده پرداخت شود خود به خود این پول به همه اجزای زنجیره تولید خواهد رسید.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری آنا ، تاریخ انتشار: 21 فروردین 1399 ، کدخبر:  481959 ، www.ana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
France
۲۱:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۳
0
0
وضعیت جوری شده که همه پول لازمن کسی هم نمی تونه پس بده
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین