پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۲۷۷۸۵۶
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۹
یکی از شرط هایی که برای ثبت نام خرید خودرو در طرح جدید پیش فروش اعلام شده، چک صیاد است که باید از سوی متقاضی ارائه شود.
شعار سال: پیش فروش فوق العاده سایپا و ایران خودرو از امروز به مناسبت عید فطر آغاز شد.
علاوه بر شرط‌های اعلام شده برای خرید خودرو در طرح فروش فوق العاده سایپا و ایران خودرو، اکنون در جدول قیمتی ارائه شده برای خودرو‌های عرضه شده در این طرح، شرط ارائه چک صیاد به نام فرد متقاضی خودرو نیز اضافه شده است. براین اساس برای خرید از هردو گروه خودروساز ارائه چک به مبلغ سه میلیون و ۹۰۰ هزار تومان با موعد بازپرداخت ۱۴۰۰/۰۴/۱۵ توسط فرد ثبت نام کننده الزامی است.
ارائه این چک به این دلیل است که طبق یکی از شروط ۱۰ گانه خرید خودرو در این طرح، سند خودرو به مدت یک سال در رهن شرکت می‌ماند تا فرد متقاضی امکان فروش خودرو را نداشته باشد و به گونه‌ای از خرید خودرو از شرکت و فروش آن در بازار آزاد و در حقیقت دلالی‌ها جلوگیری شود.
اضافه شدن این شرط یک مشکل جدی برای بسیاری از افرادی است که دارای دسته چک شخصی نیستند و عملا با این قاعده امکان ثبت نام خودرو در طرح پیش فروش فوق العاده سایپا و ایران خودرو را از دست می دهند.خودروسازان اعلام کردند به دنبال اصلاح این قانون هستند اما احتمالاً به این پیش فروش نخواهد رسید و در دوره‌های بعدی لحاظ خواهد شد.
در هر صورت در این دوره از فروش فوق العاده اگر فردی چک صیاد نداشته باشد، امکان ثبت نام خودرو نخواهد داشت. پیش از این این امکان وجود داشت که از چک صیادی به نام یکی از اقوام درجه یک برای ثبت نام در طرح فروش فوری اعتباری استفاده شود، اما در طرح جدید فروش فوق‌العاده دیگر چنین امکانی نیست. چک صیاد حتما باید به نام خود شخص باشد.

سامانه صیاد چیست؟
طبق اعلام بانک مرکزی از شهریور سال ۹۸ دسته‌چک تمامی بانک‌ها باید از طریق سامانه صیاد (صدور یکپارچه دسته‌چک) برای متقاضیان صادر شود. در این شیوه ، دسته‌چک‌های تمامی بانک‌ها کاملاً یک‌شکل و یک‌رنگ صادر می‌شوند که باهدف یکپارچه‌سازی و استانداردسازی طراحی‌شده و هویت اوراق بهادار را پیدا خواهد کرد. طبق روال جدید، دیگر شعب بانکی مرجع صدور دسته‌چک نیستند و متقاضی دسته‌چک از طریق سامانه بانک مرکزی اعتبارسنجی شده و دسته‌چک برایش صادر می‌شود.

دسته‌چک صیاد راهکاری برای کاهش چک برگشتی
در این سامانه امکان استعلام از پیشینه صادرکننده چک برای دریافت‌کننده وجود دارد که بزرگ‌ترین مزیت برای کاهش آمار چک‌های برگشتی خواهد بود. با اجرایی شدن صدور دسته‌چک‌های جدید که علاوه بر متحدالشکل بودن، در نحوه صدور نیز از روش یکسانی پیروی می‌کنند، ارتباط متقاضی دسته‌چک با شعبه به ارتباط متقاضی با سامانه صیاد تغییر می‌کند.
بنابراین با کنار رفتن شعبه و عوامل انسانی، فرآیند اعتبارسنجی، صدور و رصد استفاده از چک کاملاً مکانیزه می‌شود و امکان اینکه صدور دسته‌چک بر اساس روابط شعب و مشتریان شکل بگیرد، دیگر وجود نخواهد داشت.
با راه‌اندازی این سیستم یک‌پارچه صدور چک، اطلاعات چک به‌صورت آنلاین در دسترس متقاضیان است که امکان شناسایی و اعتبارسنجی را فراهم می‌کند. این سیستم باعث منحصربه‌فرد بودن چک و آنلاین بودن آن بدون در نظر گرفتن بانک صادرکننده می‌شود.

مزایای چک صیاد
خدمت غیرحضوری دریافت چک
رفع مشکل چک‌های جعلی و کاهش مخاطرات جعل برگه چک
استعلام اعتبار صاحبان حساب و صاحبان امضاء
عدم ارائه دسته‌چک به افراد دارای سوء عملکرد
افزایش اعتبار دسته‌چک با بررسی کامل و دقیق سوابق درخواست‌کننده
حذف قدرت شعب در صدور دسته‌چک

امنیت بالای چک های صیاد
دسته‌چک‌های صیاد که از طریق سامانه صیاد صادر می‌شوند دارای سه نوع ویژگی امنیتی هستند. اولین ویژگی امنیتی این است که سری و سریال‌های چک به‌صورت برجسته چاپ‌شده که کاملاً قابل‌لمس هستند. در سطح دوم ویژگی‌های امنیتی دیداری مانند واتر مارک و طرح مخفی در برگه چک وجود دارد که این دو سطح به‌راحتی توسط عموم مردم قابل‌تشخیص است. در سطح سوم نیز ویژگی‌های امنیتی حرفه‌ای به چک‌ها افزوده‌شده که قابل‌تشخیص توسط ابزارها است و برای بانکداران و اشخاصی که استفاده مستمر و مکرری از چک‌ها دارند قابل‌استفاده خواهد بود.

شرایط دریافت دسته چک صیادی
فرد متقاضی دریافت دسته‌چک جدید با مراجعه به شعبه، ثبت اولیه درخواست صدور دسته‌چک را انجام می‌دهد و در صورت تأیید از سوی رئیس شعبه، درخواست او به‌منظور استعلام، به سامانه صیاد بانک مرکزی ارسال می‌شود. چنانچه فرد متقاضی دسته‌چک صیاد ازنظر بانک مرکزی، واجد شرایط دریافت دسته‌چک باشد، درخواست او از سامانه صیاد به گروه صدور دسته‌چک به‌منظور شخصی‌سازی و چاپ چک ارسال و دسته‌چک جدید صادر خواهد شد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از باشگاه خبرنگاران جوان، کد خبر: ۷۳۶۶۴۶۰، تاریخ انتشار: 4 خرداد ۱۳۹۹، www.yjc.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین