پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۹۳۴۸
تاریخ انتشار : ۱۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۰:۴۴
به نظر می ‎رسد پلی‎کلینیک ‎های توسعه کشاورزی و روستایی باید جایگزین مراکز خدمات غیردولتی کشاورزی شوند تا هم کارایی بخش آموزش ارتقا یابد و مهارتی شود و هم خدمات مورد نیز بخش کشاورزی و روستایی ارائه شود. در مطلب زیر وظایف کلینیک‎های مختلف این پلی‎کلینیک ‎ها ارائه شده است.

شعار سال: مفهوم توسعه کشاورزی و روستایی دیر زمانی است وارد ادبیات کشاورزی ایران شده، اما هنوز نتوانسته است در بافت کشاورزی و روستایی ایران برای ایجاد تحول و تغییرات موردنظر و دستیابی به اهداف ترسیم‌شده برای آن از بعد تأمین امنیت غذایی پایدار، ایجاد درآمد‌های پایدار، ماندگاری در روستا‌ها و فعال در عرصه تولید کشاورزی با دورنمای امیدوارکننده، افزایش دایره نفوذ دانش در کشاورزی، اقتصادی شدن تولید کشاورزی، نگاه به روستا به‌عنوان یک کسب‌وکار جمعی، ایجاد رفتار‌های جمعی برای چانه‎زنی‎های سیاسی در بازار تولیدات کشاورزی، تربیت کشاورزان آینده، حرکت به سمت کشاورزی پایدار و شکل‎گیری بافت مطلوب کسب‎وکار‌های جدید مبتنی بر ترجیحات مصرف‎کنندگان و بسیاری از مطلوب‎های جامعه کشاورزی و روستایی به‌صورت نهادینه‌شده نفوذ جدی قابل‌قبول و قابل‌اتکا برای برنامه‎ریزی‎های سیاستی داشته باشد. این در حالی است که بخش بهداشت و درمان رشد و توسعه قابل قبولی را در عرصه‎های مختلف تجربه کرده است که محصول وجود راهبرد‌های قوی در این بخش برای پویایی به‎زمان به‌منظور ارتقای خدمات پزشکی است و حتی فارغ‎التحصیلان این رشته‎ها در میدان عمل به لحاظ کارایی در درمان بیماری‎ها و نیز اقتصاد فعالیت‎ها و به بیانی کسب‌وکار‌های خود موفق بوده‎اند‎. این مسئله در ارتباط با فارغ‌التحصیلان و دانشجویان کشاورزی به‌گونه‌ای دیگر است.

شاید یکی از دلایل تفاوت جدی عملکرد در این دو حوزه این باشد که فارغ‎التحصیلان و دانشجویان رشته‌های مختلف کشاورزی با گروه‌های هدف خود در بازار ارتباطی ندارند به‌عنوان‌مثال، یک دانشجوی پزشکی در بیمارستان‌ها در دوران تحصیل و بعد آن در مطب یا کینیک‎ها و درمانگاه‎ها با گروه هدف نهایی (مشتری نهایی) خود ارتباط دارد و به‌طور مستقیم به جامعه هدف پیوند خورده است که خود می‎تواند ناشی از ارزش قائل شدن افراد برای سلامتی خود و نیز وجود کانونی به نام بیمارستان برای مهارت‌آموزی در دوران دانشجویی و کسب درآمد پس از فارغ‎التحصیلی در آن (و یا در مطب‎ها، کلینیک‎ها و درمانگاه‎ها) از محل درمان بیماران (که یک گروه از این بیماران همان کشاورزان و روستائیان هستند) باشد.

اما در بخش کشاورزی از یک‌سوی تاکنون وزارت علوم، وزارت جهاد کشاورزی و حتی نظام‌مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی نتوانسته‎اند ایده‌ای به نام کلینیک ‎های توسعه کشاورزی و روستایی را در محیط‎های روستایی و البته به‌منظور لحاظ اقتصاد در فعالیت در روستا‌های کانونی (روستا‌هایی که بتوانند نقش کانونی را به لحاظ جمعیت و نیز دسترسی روستا‌های اطراف داشته باشند) عملیاتی کنند. تا زمانی که این نهاد‌ها به‌طور مشترک نتوانند مانند دانشگاه‌های علوم پزشکی سرمایه‎گذاری مشترک و هدف‎گذاری مشترک در ایجاد کلینیک‎های توسعه کشاورزی و روستایی داشته باشند داستان توسعه کشاورزی و روستایی همین است و مطلوب‎های ترسیم‌شده در مقدمات به‌هیچ‌عنوان رخ نخواهد داد و یا با کندی بسیار پایینی رخ خواهد داد که عملاً امیدوارکننده نخواهد بود و صرفه اقتصادی برای برنامه‎ریزی و سیاست‎گذاری نخواهد داشت و عملاً گروه‌های آموزشی نیز نمی‌توانند در حوزه مهارت‌آموزی دانشجویان از یک‌سوی و اقدام برای توسعه روستایی و کشاورزی توفیق چندانی داشته باشند.

از سوی دیگر، بسیاری از کشاورزان برای بیماری‎ها و مشکلات مبتلابه کسب‌وکار‌های کشاورزی مانند بهره‌وری، کارایی، آفات و بیماری‎های گیاهی، تغذیه دام و .. ارزش چندانی قائل نیستند و حاضر به هزینه کردن نمی‎باشند و به‌نوعی به خوددرمانی روی آورده‎اند که شاید موقتاً مسئله را حل کند، اما به دلیل درمان غیر ریشه‌ای و بنیادین علمی منتج به اثربخشی بالا، نمی‎تواند کسب‌وکار‌های کشاورزی را به‌صورت قوی و پایدار برای مدت‌زمان طولانی به‌ویژه در شرایط رخداد شوک‎های مختلف پایدار نگه‌دارند و تاب‎آوری لازم را به لحاظ اقتصادی و اجتماعی ایجاد نماید و عملاً برای فعالان کشاورزی تنها هزینه خواهد بود که خود نیازمند راهنمایی، اطلاع‎رسانی، تبلیغات و مشاهده آثار درمانی متخصصین کشاورزی در ‎کلینیک‎ها می‎باشد. به همین دلیل لازم است تأسیس پلی‎کلینیک‎های توسعه کشاورزی و روستایی با مشارکت محوری اتحادیه دانشکده‌های کشاورزی، نظام‌مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی و وزارت جهاد کشاورزی در دستور کار قرار گیرد.

ساختار پلی‎کلینیک‎های ‎توسعه کشاورزی و روستایی

ساختار اداری
پلی‎کلینیک‎های توسعه کشاورزی و روستایی دارای ساختار اداری متناسب با فعالیت‎ها، اما در اقتصادی‎ترین حالت خواهد بود.

ساختار کمک مالی
حداقل به مدت ۱۰ سال علاوه بر بهره‎گیری کمک‎های مالی سه نهاد اصلی، از حمایت‎های مالی- پشتیبانی صندوق بیمه کشاورزی، اتحادیه‎های کشاورزی و سایر نهاد‌های مرتبط برخوردار شود تا بتواند ضمن نفوذ در ساختار‌های کشاورزی و روستایی در خط مقدم تولید و نهادینه شدن خدمات آن، از ثبات مالی برخوردار شود. پس از مرحله استقرار، نهادینه شدن و ثبات، پلی‎کلینیک‎ها از محل ۵۰ درصد کمک‎های مالی دولت برای توسعه کشاورزی و روستایی و ۵۰ درصد بهای خدمات اداره خواهد شد.

ساختار اجرایی (آموزشی- خدماتی)
به لحاظ ساختار اجرایی، دانشجویان کارشناسی موظف می‎باشند پس از سال سوم و دانشجویان ارشد پس از سال اول و دکتری پس از سال دوم در این پلی‎کلینیک‎ها تحت نظارت اعضای هیئت‌علمی‎ فعالیت نمایند تا علاوه بر حضور در بافت روستایی و ارتباط مستقیم با کشاورزان و روستائیان از یک‌سوی و درگیری با مشکلات و چالش‎های کسب‌وکار‌های کشاورزی، بر توان مهارتی خود در کنار اساتید بیفزایند. هر سه گروه موظف خواهند بود پایان‎نامه‎ها و رساله‎های خود را بر یک مشکل، چالش و بیماری کسب‎وکار‌های کشاورزی محیط کشاورزی و روستایی پیرامونی محل استقرار کلینیک متمرکز نمایند و دفاع منوط به حل مشکل چالش و بیماری کسب‎و‎کار‌های کشاورزی خواهد بود. اعضای هیئت‌علمی نیز موظف می‎باشند بخشی از ساعات موظفی خود را در این پلی‎کلینیک‎ها و در کنار دانشجویان بگذرانند تا فرایند انتقال دانش، تجربه و مهارت و نهادینه شدن آن‎ها در دانشجویان کامل شود و از سوی دیگر در ساختار پایان‎نامه و رساله مشکلات، چالش‎ها و بیماری‎های کسب‎وکار‌های کشاورزی حل شود.

پلی‎کلینیک‎های توسعه کشاورزی و روستایی دارای بخش‌‎های خدماتی مختلفی مانند مکانیزاسیون، بازاریابی و بازرگانی کشاورزی، بیمه کشاورزی، تأمین مالی کشاورزی، مدیریت کشاورزی، گیاه‌پزشکی، دامپزشکی، علوم دام و آبزی‎پروری، علوم خاک، بیوتکنولوژی کشاورزی، زراعت، باغبانی و بخش‎های دیگر با توجه به ویژگی‎های جغرافیا مانند جنگل و مرتع و ... خواهد بود. هر یک از این بخش‎ها در چارچوب دستورالعمل‎ها و پروتکل‎های خاص عمل خواهند کرد.

ارائه خدمات به کسب‌وکار‌های کشاورزی به‌صورت خدمات اورژانسی، خدمات آنلاین و خدمات در محل پلی‎کلینیک‎ها خواهد بود؛ زیرا بسیاری از بیماری‎ها و مشکلات کسب‌وکار‌های کشاورزی و به‌نوعی تولید محصولات کشاورزی نیازمند انجام آزمایش‎ها و بررسی‎های بیشتر در محل پلی‎کلینیک‎ها است. علاوه برآن، این پلی‎کلینیک‎ها دارای یک داروخانه برای ارائه داروها، کودها، ریزمغذی‎ها، هورمون‎ها و ... پس از تشخیص بیماری و مشکل در تولید کشاورزی است.

به نظر می‎رسد پلی‎کلینیک‎های توسعه کشاورزی و روستایی باید جایگزین مراکز خدمات غیردولتی کشاورزی شوند تا هم کارایی بخش آموزش ارتقا یابد و مهارتی شود و هم خدمات مورد نیز بخش کشاورزی و روستایی ارائه شود. در ادامه وظایف کینیک‎های مختلف این پلی‎کلینیک‎ها ارائه شده است.

وظایف کلینیک آب و خاک
۱. ارائه خدمات مشاوره‎ای – آموزشی خاک‎شناسی به بهره‎برداران کشاورزی
۲. انجام عملیات مربوط به آزمایش‎های آب و گیاه مزارع بهره‎برداران کشاورزی
۳. ارائه توصیه‎های تغذیه‎ای خاک به بهره‎برداران کشاورزی
۴. گردآوری اطلاعات خاکشناسی محدوده عمل پلی‎کلینیک‎
۵. ارائه گواهی‎های سلامت برای خاک‎های مزارع در محدوده (حد استاندارد C.O.D و B.O.D ماکرو ومیکرو المنت ها، فلزات سنگین، پاتوژن‌ها و بقایای آفت کش ها)
۶. ارائه خدمات مشاوره‌ای در زمینه سیستم‌های نوین آبیاری
۷. انجام امور خدمات اعلامی از سوی سازمان جهاد کشاورزی

وظایف کلینیک گیاه‎پزشکی
۱. ارائه خدمات مشاوره‎ای- آموزشی در ارتباط با آفات، بیماری‎های گیاهی و علف‌های هرز به بهره‎برداران کشاورزی
۲. انجام عملیات مربوط به آزمایش‎های تشخیصی آفات و بیماری‎های گیاهی و علف‌های هرز
۳. ارائه توصیه‎های مدیریتی لازم برای کنترل بیماری‎ها و مبارزه با آفات گیاهی و علف‌های هرز
۴. گردآوری اطلاعات آفات و بیماری‎های و علف‌های هرز رایج در محدوده عمل پلی‎کلینیک‎
۵. اراه خدمات مشاوره‌ای در رابطه یا تولید محصولات گاهی شده و ارگانیک
۶. ارائه خدمات مشاوره‌ای برای معرفی بذور و نهال‌های تایید شده از سازمان جهاد کشاورزی
۸. انجام امور خدمات اعلامی از سوی سازمان جهاد کشاورزی

وظایف کلینیک مدیریت و بازاریابی کسب و کار‌های کشاورزی
۱. ارائه خدمات مشاوره- آموزشی مدیریتی در ارتباط با فعالیت‎های مختلف کشاورزی
۲. ارائه خدمات با بازاریابی و صادرات محصولات کشاورزی (مشاوره، کارگزاری، بورس و.)
۳. ارائه خدمات مدیریتی در ارتباط با ایجاد و توسعه زنجیره‌های تامین محصولات کشاورزی
۴. گردآوری کلیه داده‎ها و اطلاعات کلیه فعالیت‎های کشاورزی در محدوده در قالب طرح‌های ارائه شده از سوی دولت
۵. ارائه برنامه مدیریت اقتصادی واحد‌های تولیدی
۶. ارائه خدمات مربوط به بیمه کشاورزی
۷. ارائه خدمات مربوط به کشاورزی قراردادی
۸. ارائه خدمات مشاوره مربوط به الگوی کشت
۹. انجام امور خدمات اعلامی از سوی سازمان جهاد کشاورزی
۱۰. ارائه خدمات مدیریتی در خصوص افزایش بهره وری از منابع (آب و خاک و.)
۱۱. استقرار یک کارشناس حقوقی و ارائه خدمات برای هر منطقه
۱۲. استقرار یک کارشناس مالی برای هر منطقه و تشکیل یک قالب فرمی برای امور مرتبط با فین تک

وظایف کلینیک دام، طیور و آبزیان
۱. ارائه خدمات مشاوره آموزشی- فنی و فناورانه برای راه‎اندازی، فعالیت و توسعه واحد‌های پرورش دام و طیور، آبزیان و زنبورعسل و کرم ابریشم
۲. ارائه خدمات مشاوره ‎ای به واحد‌های پرورش دام و طیور، آبزیان و زنبورعسل
۳. ارائه خدمات ژنتیکی به واحد‌های پرورش دام و طیور و سایر فعالیت‎های مرتبط
۴. انجام بازدید‌های دوره‎ای در واحد‌های پرورش دام و طیور آبزیان در محدوده
۱۳. انجام امور خدمات اعلامی از سوی سازمان جهاد کشاورزی

وظایف کلینیک باغبانی
۱. ارائه خدمات فنی-آموزشی مرتبط با ازدیاد نهال‎ها در واحد‌های سنتی و صنعتی تولید نهال، گل وگیاه
۲. ارائه توصیه‎های فنی در ارتباط با کشت و مدیریت گیاهان دارویی
۳. ارائه خدمات تغذیه‎ای
۴. ارائه خدمات ویژه فنی به گلخانه‎ها (سازه، تجهیزات و.)
۱۴. انجام امور خدمات اعلامی از سوی سازمان جهاد کشاورزی
۵. ارائه خدمات فنی آموزشی در ارتباط با تولیدات استراتژیک استان (زعفران، پسته، کشمش و...)

وظایف کلینیک مکانیزاسیون کشاورزی
۱. ارائه خدمات مشاوره فنی در ارتباط با خا‎ک‎ورزی
۲. ارائه خدمات مشاوره‎ای در ارتباط با تامین ماشین‎های کشاورزی متناسب با شرایط منطقه
۳. ارائه خدمات فنی- آموزشی در ارتباط با کالبره کردن ماشین‎های کشاورزی به ویژه سمپاش‎ها، بذرپاش‎ها و دستگاه‎های برداشت‎کننده
۴. ارائه خدمات مشاوره فنی در ارتباط با صنایع تبدیلی و تکمیلی
۵. ارائه خدمات مشاوره‌ای در زمینه تعمیر و نگهداری ماشین آلات کشاورزی
۶. انجام امور خدمات جدید تکلیفی از سوی وزارت جهاد کشاورزی

وظایف کلینیک زراعت
۱. ارائه خدمات مشاوره فنی- آموزشی در ارتباط با کاشت محصولات زراعی
۲. ارائه خدمات تغذیه‌ای
۳. انجام امور خدمات اعلامی از سوی سازمان جهاد کشاورزی
تبصره: نمایندگی‌های سازمان نظام مهندسی در شهرستان‌ها جهت انجام فرآیند صدور مجوز‌ها موظف به دریافت مجوز پلی‎کلینیک‎ها می‌باشند.
 
برگرفته از فضای مجازی
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین