پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۲۸۵۶۳۲
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۶
طبق آمار‌های مستند، در طول ۱۰۰ روز سپری‌شده از سال‌جاری، به‌طور میانگین، در هر روز، ۸۲۰ هزار نفر در بورس و فرابورس به مبادله سهام پرداخته‌اند. رقمی که از عمق نفوذ بازارسهام در جامعه حکایت دارد.
شعار سال: روز چهارشنبه بالاترین رکورد حضور سرمایه‌گذاران در بورس به ثبت رسید. یافته‌های آماری «دنیای‌اقتصاد» نشان می‌دهد در روز چهارشنبه ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار سرمایه‌گذار در مبادلات بازار سهام مشارکت کرده‌اند. رقمی که در تاریخ فعالیت بازار سرمایه در ایران بی‌سابقه است. طبق آمار‌های مستند، در طول ۱۰۰ روز سپری‌شده از سال‌جاری، به‌طور میانگین، در هر روز، ۸۲۰ هزار نفر در بورس و فرابورس به مبادله سهام پرداخته‌اند. رقمی که از عمق نفوذ بازارسهام در جامعه حکایت دارد.

بالاترین رکورد حضور سرمایه‌گذاران در یک روز؛ این‌بار با یک حدنصاب جالب‌توجه در بازارسهام به ثبت رسید. به گزارش «دنیای اقتصاد» روزچهارشنبه ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در مبادلات بازارسهام مشارکت کردند. رقمی که در تاریخ فعالیت بازار سرمایه ایران بی‌سابقه است.

یافته‌های آماری نشان می‌دهد در طول سال‌جاری به‌طور میانگین در هر روز ۸۲۰ هزار نفر در بورس و فرابورس به مبادله سهام پرداخته‌اند. رشد عجیب و غریب آمار مشارکت‌کنندگان در بازار سهام، در روز چهارشنبه علاوه بر روند صعودی و پرشتاب بورس، عمدتا ناشی از انجام عرضه اولیه سهام یک شرکت سیمان، وابسته به تامین اجتماعی بود. پیش‌تر در جریان عرضه اولیه «وپویا» معامله‌گران زیادی به دلیل بروز اختلال در سامانه‌های مبادلات آنلاین از خرید سهام این شرکت جا ماندند و سامانه‌های معاملاتی اصلی نتوانستند حجم بالای تقاضا را هماهنگ کنند، اما به‌نظر می‌رسد در روز چهارشنبه با کاهش حجم این نوع اختلال‌ها بازار توانست حجم بالایی از تقاضا را پاسخ دهد؛ موضوعی که به ثبت رکورد‌های تازه و حضور دست‌کم ۸ درصد از کل جمعیت ایران در مبادلات دیروز بازار سهام کمک کرد.

البته در این بین گزارش‌هایی از بروز اختلال در سایت برخی کارگزاری‌های بورس از جمله کارگزاری‌های مفید و مبین در معاملات روز گذشته دریافت شد که نشان می‌داد این اختلال‌ها به صفر نرسیده و اگر بازار در یک شرایط عادی و نرمال کار می‌کرد چه بسا شاهد ثبت رکورد‌های بالاتری هم می‌بودیم. چنان که پیش‌تر بروز اختلال در سایت یک کارگزاری باعث کاهش یک میلیون نفری مشارکت‌کنندگان در عرضه اولیه «وپویا» شد.

به باور کارشناسان این اعداد و ارقام و رکورد‌شکنی‌ها نشان می‌دهد بورس ایران هرروز بیشتر از دیروز نیازمند توسعه زیرساخت‌های فنی، به‌ویژه در بخش سامانه‌های معاملاتی و همچنین هسته معاملات اصلی است. با این حال مشکلات سامانه‌های معاملات و همچنین هسته معاملات پابرجاست.

به گفته کارشناسان فنی، عمق بخشیدن به بازار سرمایه و تشویق صاحبان نقدینگی به حضور در بورس، با وضع فعلی و توسعه‌نیافته زیرساخت‌ها، تناقضی فاحش دارد که می‌تواند به زیان‌های برگشت‌ناپذیر سرمایه‌های مردمی منجر شود که به‌تازگی به این بازار تخصصی پا نهاده‌اند.

رکورد‌های دیگر
در اتفاق جالب‌توجه دیگر دیروز شاخص قیمت بورس برای نخستین‌بار از مرز ۳۰۰ هزار واحد گذشت. این شاخص در سال ۸۲ یعنی ۱۷ سال قبل در مدار ۱۰ هزار واحد قرار داشت. شاخص کل بورس تهران در این روز رکورد‌های دیگری را نیز به ثبت رساند. این نماگر در روز چهارشنبه توانست با رشد مقداری ۶۶ هزار و ۳۶ واحد در ایستگاه یک‌میلیون و ۶۱۲ هزار واحد بایستد. این جهش ناشی از دست‌به‌دست شدن ۹ میلیارد و ۳۰۴ میلیون سهم به ارزش ۱۳ هزار و ۹۴۰ میلیارد تومان بود، اما شاخص بازار فرابورس نیز در این روز به رشد ۴۳۲ واحدی بسنده کرد و در مدار ۱۷ هزار واحد متوقف شد.

در پایان مبادلات روز چهارشنبه ارزش کل بازار‌های سهام فعال در بورس و فرابورس از نظر ارزش دلاری نسبت به یک هفته قبل ۵۰ میلیارد دلار رشد کرد و به عدد ۳۵۰ میلیارد دلار رسید. ارزش ریالی بازارسهام ایران شامل بورس تهران و فرابورس هم در این روز برای نخستین بار از مرز ۷هزارهزار میلیارد تومان گذر کرد.

بورس تهران در این روز معاملاتی شاهد معاملات پرحجم بود. در این روز گروه پالایشی همچنان موردتوجه معامله‌گران قرار داشت و در حالی به‌کار خود پایان داد که لیدر‌های این گروه با صفوف خرید همراه بودند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تجارت نیوز، تاریخ انتشار: 13 تیر 1399،  www.tejaratnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین