پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۲۸۵۷۱۳
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۶
در این گزارش با بررسی بازار سهام به ۶ مورد جالب توجه از هزاران مورد عجیب بازار سهام اشاره شده است. بازدهی ۱۵۷ درصدی بورس ایران در سال ۲۰۲۰ و رشد باورنکردنی در ارزش بازاری سهام‌هایی، چون فولاد و ایران‌خودرو از مواردی است که این روز‌ها ملموس‌تر شده است.
شعار سال: بورس تهران همچنان درحال خلق رکورد‌های عجیب و نکته‌های غریبی است که به‌هیچ‌وجه منطقی نبوده و به‌نظر می‌رسد این موارد تبدیل به مسائلی عادی برای سیاستگذاران و عموم سهاداران شده است. «فرهیختگان» در این گزارش با بررسی بازار سهام به ۶ مورد جالب توجه از هزاران مورد عجیب بازار سهام اشاره کرده است. لازم به‌ذکر است که یافتن مواردی از این دست در این روز‌های بازار به‌هیچ‌وجه کار سختی نبوده، اما کنترل ادامه روند شکل‌گیری چنین مواردی قطعا مشکل خواهد بود.

بورس ایران پرسودترین بورس جهان!

گزارش فدراسیون جهانی بورس‌ها با تاکید این نکته، نشان می‌دهد بورس تهران با ۶۶ درصد بازدهی در ژوئن ۲۰۲۰ پربازده‌ترین بورس دنیا در این ماه بوده است. از طرفی اختلاف عمیق در بازدهی بورس تهران با دیگر بورس‌های دنیا تنها در بازده ماهانه خلاصه نمی‌شود، بلکه بازار سهام کشور با ثبت بازده ۱۵۷ درصدی از ابتدای سال ۲۰۲۰ میلادی تنها بورس ونزوئلا را با ۲۴۹ درصد بالای‌سر خود می‌بیند.

سهام ایران‌خودرو هم‌تراز رنو تولیدش ۹.۵ برابر کمتر!

سهام ایران‌خودرو ۲۷ اردیبهشت ۹۹ با قیمت ۵۸ تومان بازگشایی و در همان روز رشد صددرصدی قیمت را تجربه کرد. پس از آن نیز تا آخرین روز معاملاتی، این شرکت تنها سه‌روز کاری را بدون صف خرید بودن به‌پایان رسانده است. رکورد عجیب این شرکت ارزش بازاری شرکت است که این روز‌ها به ۱۳۱ هزار میلیارد تومان یا با احتساب دلار ۱۹ هزار تومانی، به حدود ۷ میلیارد دلار رسیده است. این مقدار از ارزش بازاری کمپانی بزرگ رنو که حدود ۶.۵ میلیارد دلار است، بیشتر بوده است.

داستان عجیب بازار ۱۸ میلیارد دلاری فولاد

درکنار وضعیت عجیب ارزش بازاری شرکت ایران‌خودرو، ارزش بازاری شرکت فولاد نیز شرایط مشابهی را رقم زده است، به‌طوری‌که فولاد مبارکه اصفهان با نماد «فولاد» که آخرین روز معاملاتی خود را با قیمت ۱۱۶۵ تومان به‌پایان رسانده دیگر سهم بزرگ و شاخص‌ساز بازار محسوب شده است که به‌تن‌هایی ۶ درصد از کل ارزش بازار را تشکیل می‌دهد. این شرکت که تنها از اولین روز معاملاتی ۹۹ تا به حال حدود ۲۶۰ درصد رشد کرده، ارزش بازاری خود را به ۳۷۱ هزار میلیارد تومان یا ۱۸ میلیارد دلار رسانده است.

فوکا در سیطره ۷ حقیقی

ترکیب سهامداران عمده فولاد کاویان نشان می‌دهد که نه‌تن‌ها هیچ‌شرکت حقوقی‌ای در سهامداران عمده این شرکت حضور ندارد، بلکه از مجموع ۵ میلیارد و ۹۷۰ میلیون برگه سهام این شرکت، بیش از ۵ میلیارد و ۲۰۰ میلیون برگه سهام تحت مالکیت ۷ سهامدار حقیقی است. به عبارت دیگر بیش از ۸۶ درصد از سهام آن در اختیار اشخاص حقیقی و تنها ۷۷۰ میلیون سهام آن یا ۱۴ درصد در اختیار دیگر سرمایه‌گذاران است. شرکت در سه ماهه نخست سال ۹۹ مقدار ۱۵۷ درصد رشد را تجربه کرده است.

رشد ۴۷۷ درصدی کدما در ۳ ماه!

مورد عجیب دیگر در بازار سهام، گران‌ترین سهم این بازار؛ «معدنی دماوند با نماد کدما» است. این سهام که در آخرین روز کاری بازار، کار خود را با ثبت قیمت ۵۱ هزار تومان به پایان رسانده است. تنها در طول سه‌ماه این سهم رشد قیمتی ۴۲ هزار تومانی را تجربه کرده است. این شرکت در اولین روز معاملاتی سال ۹۹ کار خود را با قیمت ۸۹۰۰ تومان به‌ازای هر برگ سهم به پایان رسانده، اما در مدت اخیر با رشد ۴۷۷ درصدی به قیمت ۵۱ هزار تومان رسیده است.

۵۸ درصد از سهام «های‌وب» در اختیار یک نفر!

در بررسی ترکیب سهامداران عمده شرکت داده‌گستر عصر نوین های‌وب با نماد معاملاتی «های‌وب» متوجه حضور یک سهامدار حقیقی می‌شویم که ازمجموع چهار میلیارد برگه سهام این شرکت در حدود دو میلیارد و ۳۴۸ میلیون برگه سهام و یا ۵۸ درصد از سهام های‌وب را در تملک خود دارد و چهار شرکت حقوقی به‌عنوان سهامداران عمده های‌وب ۱۰ درصد از سهام را در اختیار خود دارند و درحدود ۳۰ درصد دیگر سهام نیز به‌عنوان سهام شناور شناخته می‌شود، بنابراین نمی‌توان نقش این سرمایه‌گذار در رشد و بازدهی سهام های‌وب را به‌راحتی کتمان کرد و نادیده گرفت.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از روزنامه فرهیختگان ، تاریخ انتشار: 14 تیر 1399 ، شماره: 42761 ، www. farhikhtegandaily.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین