پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۵ تير ۱۴۰۴ - 2025 June 26
کد خبر: ۲۹۰۰۷۲
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۴
نکاتی برای آن‌که یک برند جذاب و ماندگار در ذهن مخاطب داشته باشید و به کسب‌وکارتان رونق دهید
شعار سال: کسب و کار مجازی و غیرمجازی فرقی ندارد، یک گام مهم و ضروری در شروع هر کاری این است که برای فعالیت‌تان یک اسم جذاب و گیرا که در ذهن مخاطب بماند انتخاب کنید. از یک استارت آپ کوچک تا یک فعالیت بزرگ، از یک کسب و کار خانگی ساده تا یک فعالیت فراگیر اقتصادی، اسم خوب نقش زیادی در جذب و ماندگاری مخاطب دارد و می‌تواند به کسب و کار شما رونق بدهد. چند اصل کلی در این باره وجود دارد که با رعایت آن‌ها و کمی خلاقیت می‌توانید یک عنوان مناسب برای کسب وکارتان انتخاب کنید. با ما باشید...

۱-کوتاه باشد

اسم باید کوتاه باشد، راحت روی زبان بنشیند، به‌سادگی ادا شود، راحت در حافظه مخاطب ثبت شود تا اگر خواست فعالیت شما را در شبکه‌های اجتماعی هم رصد کند سریع بتواند با اتکا به حافظه‌اش شما را پیدا کند. اگر به جای یک کلمه ناچار به استفاده از دو کلمه بودید سعی کنید ترکیب خوبی بسازید که روان، جذاب و کوتاه باشد و از عبارت‌های کلیشه‌ای مثل گستر و ... در آن استفاده نشده باشد.
۲- املای ساده

اسم غیر از این‌که هنگام شنیدن باید ساده و کوتاه باشد باید املای ساده‌ای هم داشته باشد. فرض کنید مخاطب اسم محصول یا خدمات شما را به‌راحتی حفظ کند، اما املای انگلیسی یا فارسی آن دشوار باشد امکان جست‌وجو در اینترنت یا شبکه‌های اجتماعی را از مخاطب خواهد گرفت. آن‌وقت در دسترس اش نیستید.
۳- تک باشد

اسم باید به‌یاد ماندنی و خاص باشد و محصول دیگری را به‌ذهن مخاطب متبادر نکند. اسم برخی محصولات که با جابه‌جا کردن یک حرف از کلمه برند‌های معروف تولید می‌شوند این پیام را به مخاطب می‌دهند که این محصول قصد فریب دارد و خودش جریان‌ساز نیست و تلاش می‌کند روی موج موفقیت محصولات قبلی حرکت کند؛ بنابراین مشتری به چنین محصول یا خدماتی اعتماد نمی‌کند.
۴- تلفظ راحت

تصور کنید مشتری اسم محصول شما را به‌خاطر بسپارد و بخواهد به دیگران معرفی کند، اما نتواند آن‌را راحت تلفظ و هجی کند. شاید هم تصور کند که اسم را یاد گرفته، اما اشتباه تلفظ کند و کلمه دیگری را بگوید. شما باید هنگام انتخاب اسم دقت کنید که شکل تلفظ برند شما هیچ کلمه دیگری را به گوش دیگران نرساند.
۵-مرتبط با حوزه فعالیت

بهتر است اسمی که انتخاب می‌کنید با حوزه فعالیت و خدماتی که ارائه می‌دهید تناسب داشته باشد. مثال معروف اپل را فراموش کنید. شما این‌جا با یک استثنا سروکار ندارید، باید برمبنای قواعد حرکت کنید.
۶- لوگوخور باشد

با یک گرافیست درباره اسم‌های احتمالی مشورت کنید. اسم نهایی باید لوگوخور باشد یعنی هنگام طراحی لوگو، یک نتیجه جذاب پیش روی شما باشد، چون تصاویر ماندگارتر از اسامی هستند و سریع‌تر هم در ذهن پردازش می‌شوند؛ بنابراین اولین مواجهه خیلی‌ها با محصول لوگوی روی برچسب یا پروفایل شبکه‌های اجتماعی است.
۷- حس خوب یا نوستالژیک

از ذخیره ذهنی مخاطب و حس خوبی که به اسامی محبوب، شخصیت‌های تاریخی، مکان‌ها، مناسبت‌ها، محیط زیست، حتی میوه‌ها و گیاهان و ... دارد برای ایجاد ارتباط و اعتماد استفاده کنید. برای همین است بیشتر کافی‌شاپ‌ها اسم دمنوش‌های سنتی مثل بهارنارنج را انتخاب می‌کنند. البته بازهم فراموش نکنید این انتخاب باید درراستای حیطه فعالیت شما باشد.
۸-نیم نگاهی به رقبا

همان‌طور که گفتیم نباید اسامی رقبا و محصولات مشابه را تکرار یا دستکاری کرد، اما می‌توان با کمک آن‌ها ایده‌ها را گسترش داد و حال‌وهوای کلی یک برند را درک کرد. فایده دیگر مرور اسامی رقبا این است که بتوانید اسمی متمایز و جذاب در مارکت خود پیدا کنید.
۹- بازی با کلمات

بازی با کلمات آشنا و استفاده خلاقانه از آن‌ها به دو شرط خوب است؛ اول این‌که جنبه طنز آن اسم غالب نشود. دوم این‌که همان بحث خدشه‌وارد شدن به اعتماد مخاطب پیش نیاید.
۱۰-اسامی مخفف

این نوع اسامی گویای حوزه فعالیت شما نیستند. نمی‌شود با نوشتن دال و چ به دیگران بگویید در حوزه دست‌سازه چوبی فعال هستید.
۱۱- اسم شخصی

بدترین انتخاب این است که اسم یا فامیل خود را روی کسب و کارتان بگذارید. این کار برای کسب‌وکار‌های قدیمی که چند نسل بین یک خانواده در جریان بود و اعتباری کسب شده بود انتخاب خوبی بود، اما برای امروز نه.
۱۲- تقارن حروف

تقارن حروف فارسی کلمه یا انگلیسی اسم می‌تواند هم در به‌خاطر سپردن برند موثر باشد هم در جذاب شدن لوگویی که طراحی می‌کنید. تقارن یعنی اسم را با حرفی تمام کنید که شروع کرده‌اید.
۱۳- محتوای شفاف

بهتر است محتوای اسم شفاف باشد و هیچ توضیح اضافه‌ای نخواهد. شاید شما با مراجعه به فرهنگ لغت به یک اسم پرمفهوم برسید که فقط خودتان معنایش را بدانید و دیگران نفهمند این کلمه درباره چیست. آدم‌ها با اسامی که معنایش را نمی‌دانند حس غریبگی می‌کنند.


۱+۱۳- دامنه‌ها
حتماً دوست دارید در آینده فعالیت‌تان را توسعه دهید پس مطمئن شوید اسمی که انتخاب می‌کنید در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی اشغال نشده باشد تا بتوانید سایت و انواع پروفایل‌ها را داشته باشید.


۲+۱۳ - قوانین را مطالعه کنید

اگر روزی بخواهید کسب و کارتان را توسعه دهید نیاز است اسم انتخابی شما واجد شرایط خاصی باشد. آن وقت حیف است اسم تازه‌ای روی محصولی بگذارید که مدت‌ها جاافتاده بوده. غیر از مطالعه قوانین، بازخورد‌های قشر‌های مختلف را هم بگیرید و در ضمن به یاد داشته باشید غیر از یک اسم جذاب، به یک شعار خوب و کوتاه، با کلمات آهنگین نیاز دارید. شعار جمله‌ای است که زیر لوگوی اصلی می‌آید و ایده‌ها و باور‌های شما و ویژگی محصول‌تان را بیان می‌کند.

با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از سایت آخرین اخبار ، تاریخ انتشار: 1 مرداد 1399 ، کدخبر: _ ، www.akharinkhabar.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین