پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۰۰۰۷۵
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۴
ماجرای بازگشت استراماچونی به باشگاه استقلال و در اختیار گرفتن هدایت این تیم برای فصل بعد، حالا تبدیل به یک بحران بزرگ برای بدنه فوتبال ایران شده و علاوه بر باشگاه استقلال، هواداران باشگاه، وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال نیز درگیر آن شده‌اند.
  شعار سال:تاکنون بیش از ۶ میلیون امضا و کامنت پای آخرین پست آندره استراماچونی در اینستاگرام ثبت شده تا معلوم شود کارزار «استراماچونی را برگردانید» در فضای مجازی مرز‌های جدیدی را جابجا کرده است.
 
از حدود ۱۰ روز قبل که مشخص شد مذاکرات احمد سعادتمند با استراماچونی به نتایج امیدوارکننده‌ای رسیده و هواداران استقلال تصور کردند که خواسته چند ماهه آن‌ها به زودی اجابت می‌شود، تصویب قانونی در سازمان لیگ با این مضمون که «تا اطلاع بعدی ورود بازیکن و مربی خارجی ممنوع است»، این پروژه را متوقف کرده و بحث و جدل مفصلی را میان مدیران استقلال و فدراسیون به راه انداخته است.
 
مدیران استقلال که وضعیت مالی بغرنجی دارند و از طرفی پرونده‌های مالی آن‌ها در فیفا نیز یکی یکی از راه می‌رسد، در مذاکره با استراماچونی سعی کردند نظر او را برای بازگشت به جایگاه قبلی خود و هدایت تیم در فصل آینده جلب کنند و از طریق این معامله برد- برد، چرخش بزرگی در شرایط خود ایجاد کنند. احمد سعادتمند که به خطر مذاکره با استراماچونی تبعات سخت و سنگینی مثل استعفای فرهاد مجیدی و از دست رفتن جام حذفی را نیز به جان خرید، انتظار نداشت که ناگهان با چنین دست‌انداز بزرگی مواجه شود.
 
جالب است که مصوبه سازمان لیگ در شرایطی اعلام شد که مدیران استقلال مذاکرات خود را با مربی ایتالیایی انجام داده بودند چه اینکه اگر پیش از مذاکره چنین تصمیمی اعلام می‌شد شاید سرنوشت استقلال به صورت دیگری رقم می‌خورد. با این احوال در حال حاضر جنگ اصلی در میدان داخلی است و سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال به تنهایی در برابر موج مخالفان مصوبه «ورود خارجی‌ها ممنوع» مقاومت می‌کنند. به هر حال تنها استقلال نیست که نسبت به این مصوبه اعتراض داشته و بقیه تیم‌ها نیز این قانون را «من‌درآوردی» و بی‌فایده می‌دانند. از قضا اولین تاثیر این مصوبه نیز افزایش قیمت بازیکنان داخلی بوده و به نظر می‌رسد هزینه باشگاه‌ها در فصل آینده برای استفاده از بازیکنان بومی هم به شدت افزایش می‌یابد.
 
این ماجرا البته برای استقلالی‌ها تفاوت روشنی با بقیه تیم‌ها دارد چرا که آن‌ها از توافق با استراماچونی منافع بسیاری به دست خواهد آورد. در وهله نخست به خواسته و آرزوی بسیاری از هواداران این تیم جامه عمل پوشانده می‌شود و در مرحله بعدی، خیال این تیم از نیمکت نیز راحت خواهد شد.
 
اما مسئله اینجاست که سازمان لیگ و خصوصا صادق درودگر در مقام معاون اقتصادی، با اشاره به اعداد و ارقامی که مربوط به استراماچونی است، سعی در منحرف کردن افکار عمومی دارند. درودگر در مصاحبه‌هایش از بدهی ۱.۶ میلیون یورویی استقلال به استرا صحبت می‌کند و اینکه با این رقم ۲ میلیون یورو دیگر نیز اضافه خواهد شد و همچنین با پیش کشیدن بحث بدهی استقلال به شفر، عددی غول‌آسا به عنوان بدهی استقلال می‌سازد.
 
اما جالب است که استقلالی‌ها این معادله را جور دیگری بیان می‌کنند. از نگاه آن ها، توافق با استراماچونی مزایای بیشتری دارد. در مرحله اول آن‌ها با عقد قرارداد تازه با مربی ایتالیایی، از پرداخت فصل دوم قرارداد قبلی معاف خواهند شد و این مبلغ از بدهی استقلال کسر می‌شود. از سوی دیگر اگر پرونده استراماچونی به فیفا کشیده نشود و مصالحه صورت بگیرد، طبیعتا بدهی افزوده که شامل جریمه‌های چندجانبه در قرارداد قبلی است نیز از گردن استقلال ساقط می‌شود؛ بنابراین قرارداد قبلی با پرداخت حدود ۳۰۰ هزار دلار فیصله می‌یابد.
 
از سوی دیگر قرارداد جدید پیشنهادی استقلال دو ساله است و البته مبلغ آن نیز افزایش یافته، اما مدیران استقلال از کمک مالی چند هوادار استقلال در خارج از کشور بهره خواهند برد که حدود نیمی از این مبلغ را پوشش خواهد داد. گفته شده که حتی این هواداران اعلام کرده‌اند که از طریق حساب‌هایی در خارج، ضمانت لازم برای پرداخت ماهیانه دستمزد استراماچونی را هم تقبل خواهند کرد. در واقع فاصله معنی‌داری میان بازگشت استراماچونی به ایران و نیامدن او و شکایت به فیفا وجود خواهد داشت و جذب کمک مالی هواداران ثروتمند آبی در خارج نیز فقط با حضور استراماچونی ممکن است.
 
با این وصف هنوز سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال که خود بزرگترین رسوایی تاریخ را در عقد قرارداد با یک مربی خارجی به ثبت رسانده‌اند، حاضر به ابطال تصمیم خلق‌الساعه خود نیستند و ممکن است با از دست رفتن زمان، خسارت بزرگی به استقلال زده شود. جالب است که مقام عالی وزارت ورزش نیز در این فقره از خود سلب مسئولیت کرده و ماجرا را به فدراسیون فوتبال واگذار کرده است. با این ترتیب هواداران باشگاه استقلال ممکن است با سرخوردگی مجددی در این زمینه مواجه شوند و عصبانی‌تر از قبل، وزیر ورزش و فدراسیون فوتبال را متهم به جانبداری از تیم‌های دیگر کنند و بلوای تازه‌ای به راه بیندازند. به هر حال قانون منع استفاده از خارجی‌ها در فوتبال ایران دستکم برای استقلال عواقب سخت و ضرر مالی بسیاری را در پی خواهد داشت و قطعا بحران بزرگتری را برای این تیم ایجاد خواهد کرد. 
 
 

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از  سایت خبری دیدارنیوز   ، تاریخ انتشار:  23 شهریور  1398، کدخبر : 71283، www.didarnews.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین