پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۸۵۱۱
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۲
در شرایطی که باشگاه استقلال با بحران بی‌پولی و عدم وجود سرمربی روی نیمکت خود دست‌وپنجه نرم می‌کند، افشای روابطی نزدیک بین وزیر و رئیس هیئت‌مدیره این باشگاه انحرافات شائبه برانگیزی را ایجاد کرده‌است.
شعار سال : هفته گذشته برای هواداران استقلال با اخبار بازگشت قریب‌الوقوع آندره‌آ استراماچونی و شکست تلخ برابر تراکتور در دیدار نهایی جام حذفی همراه شد تا طعم گس سردرگمی در کام آبی‌ها بنشیند و عقربه‌های ساعت در انتظار روشن شدن تکلیف نیمکت داغ تیم استقلال به‌کندی سپری شود.

پس از افشای جزئیات نشست بین احمد سعادتمند با آندره‌آ استراماچونی در ایتالیا توسط رسانه‌های ایتالیایی و انتشار زمزمه‌های بازگشت این سرمربی تئوریسین به جمع آبی‌ها، ادعا‌ها ضدونقیضی از سمت مدیران و مسئولان باشگاه استقلال آن‌هم بلافاصله پس از برد آبی‌ها در شهرآورد نودوسوم و در آستانه فینال حذفی به‌گوش رسید که درنهایت به نایب‌قهرمانی شاگردان فرهاد مجیدی در جام حذفی و از دست دادن سهمیه مستقیم آسیایی منجر شد.

در این بین، اما دو مقام بلندپایه باشگاه استقلال با قاطعیت از بازگشت استراماچونی سخن می‌گویند که با توجه به قوانین جدید فدراسیون فوتبال و همچنین سابقه طولانی یکی از آن‌ها، کامبک سرمربی ایتالیایی کمی بعید به‌نظر می‌رسد. اسماعیل خلیل‌زاده، رئیس هیئت‌مدیره باشگاه استقلال که پس از شکست آبی‌ها در دیدار نهایی جام حذفی دست به انتشار یک بیانیه در صفحه اینستاگرامش زد، نسبت به ادعای مخالفت وی با بازگشت استراماچونی نوشت: از شب گذشته برخی صفحات مجازی از نام من به عنوان مخالف بازگشت آندره آ استراماچونی نام برده شده است که در شرایط فعلی تعجب برانگیز است. بنده به عنوان رئیس هیئت‌مدیره باشگاه از مذاکره برای بازگشت اطلاعی ندارم و شاید مدیریت باشگاه بهتر بتواند در این زمینه اطلاع‌رسانی کند. من حرف‌های زیادی دارم که به قول برخی‌ها، جعبه سیاه استقلال در ماجرای استراماچونی هستم! حرف‌هایی که اگر بخواهد روال کار به این صورت پیش برود، با سند و مدرک رو خواهم کرد. همچنین اگر مدیرعامل و هیئت‌مدیره واقعا دنبال بازگشت استراماچونی باشد، مانند سنوات گذشته که کمک کردم، برای حضور این مربی کمک مالی خواهم کرد.
 
از مشکلات مالی تیم استقلال تا باخت!

اسماعیل خلیل‌زاده در شرایطی این صحبت‌ها را با هواداران درمیان گذاشت و استعاره «بگم بگم»‌های معروف را برای ماجرای استراماچونی منتشر کرد که در کارنامه کاری او جای دفاعی دیده نمی‌شود و این مدیر به‌اصطلاح اقتصادی، همواره یک مصرف‌کننده صرف بوده تا مولد مالی.

خلیل‌زاده در شرایطی به‌عنوان نایب‌رئیس هیئت‌مدیره باشگاه استقلال و به‌نام عضوی اقتصادی توسط شخص مسعود سلطانی‌فر وارد کادر مدیریتی این باشگاه پرهوادار شد که پیش از این تنها برخی از ساکنین استان گیلان و کارگران شرکت «صنایع ابریشم گیلان» نام او را شنیده بودند. انتصاب اسماعیل خلیل‌زاده توسط وزیر ورزش اتفاقاً از توجیه کاری و دلایل اقتصادی برخوردار نبوده و به‌نظر می‌رسد که سابقه دوستی وی با سلطانی‌فر باعث شده تا سمت‌های مهمی در باشگاه استقلال به خلیل‌زاده تقدیم شود.

سابقه دوستی اسماعیل خلیل‌زاده و مسعود سلطانی‌فر به زمان استانداری وزیر فعلی ورزش در استان گیلان باز می‌گردد. سلطانی‌فر که پس از کسب تجربه در استان‌های مرکزی و زنجان در دولت دوم سیدمحمد خاتمی به صدارت در استانداری گیلان منصوب شده بود، تصمیم به مزایده و فروش شرکت صنایع ابریشم گیلان گرفت. این شرکت موفق و پول‌ساز که قدرت تامین ابریشم داخلی و صادرکردن ابریشم به کشور‌های خارجی را به‌طرز موفقی در دست داشت و یکی از معتبرترین قطب‌های نوغان‌داری در کشور محسوب می‌شد، تحت نظارت مسعود سلطانی‌فر به تنها خریدار آن، یعنی اسماعیل خلیل‌زاده فروخته شد.
 
از مشکلات مالی تیم استقلال تا باخت!

پس از فروش شبهه‌دار و مشکوک این شرکت موفق به خلیل‌زاده در زمان استانداری سلطانی‌فر، کارخانه و شرکت صنایع ابریشم گیلان به قضایای سفته‌بازی و اخذ وام‌های میلیاردی توسط مدیر جدیدش یعنی اسماعیل خلیل‌زاده وارد شد تا ظرف مدت کوتاهی به‌علت عدم توانایی مدیرعامل این مجموعه در بازپرداخت وام‌ها، کل شرکت و کارخانه ورشکسته اعلام شود و دارایی‌های آن توسط دولت و بانک‌ها توقیف شود تا علاوه بر بیکاری صد‌ها کارگر، بخش عظیمی از صنعت نساجی و نخ‌ریسی خاورمیانه با اقدامات دوست وزیر فعلی ورزش از بین برود.

نبی هادی‌درو، رئیس اداره توسعه نوغان‌داری استان گیلان پس از انحلال این مجموعه در شکایت از عملکرد ضعیف اسماعیل خلیل‌زاده اظهار داشت: واگذاری غیراصولی این کارخانه به فرد بی‌توجه به صنعت نوغان‌داری (در زمان استانداری مسعود سلطانی‌فر) موجب شد که این کارخانه عظیم که می‌توانست رونق اقتصادی بسیاری خوبی را برای نوغان‌داران ایجاد کند، به تعطیلی کشانده شود. از ابتدا فردی که برای خرید این کارخانه اقدام کرد، هدفش رسیدن به مقاصد شخصی بود که به راحتی به آن‌ها دست یافت و توانست از کنار این کارخانه وام میلیاردی بگیرد و املاک مورد نظرش را خریداری کند.

پس از ضرر‌های میلیاردی اقتصاد و کشاورزی مملکت از اقدامات مفسده برانگیز رئیس فعلی هیئت‌مدیره باشگاه استقلال در استان گیلان، فعالیت‌های خلیل‌زاده در این استان که اتفاقاً مالکیت یکی از هتل‌های بسیار معروف شهر رشت را نیز در اختیار دارد به این مورد ختم نشد. پس از برگزاری چند جشن هتل تحت تملک او (هتل کادوس) با برند سپیدرود و کمک‌های چند ده میلیونی، چندین بار شائبه حضور او در تیم سپیدرود مطرح شد و او هر بار از تلاش برای حضور این تیم در دسته دوم و اول کشور صحبت می‌کرد، اما هیچ‌گاه این حرف‌ها جنبه عملیاتی به خود نگرفت. هرچند در این مدت مشکلات عدیده‌ای توسط اسماعیل خلیل‌زاده که عنوان‌دار پست دبیری در اتاق تعاون تهران بوده ایجاد می‌شود که ماجرا به شکایت اعضای تعاونی مسکن فرهنگیان از وی به مجلس شورای اسلامی و کمیسیون اصل نود هم کشیده شد.
 
از مشکلات مالی تیم استقلال تا باخت!

با شروع بحران در باشگاه استقلال و ورود وزارت ورزش و جوانان به امور مدیریتی این باشگاه، اسماعیل خلیل‌زاده توسط مسعود سلطانی‌فر به‌عنوان یک عضو اقتصادی به هیئت‌مدیره باشگاه تحمیل شد و در همان ابتدا و در کوران بی‌بازیکنی تیم استقلال، الله‌یار صیادمنش به فنرباغچه ترکیه فروخته شد. خلیل‌زاده صراحتاً اعلام کرد که کل ۸۵۰ هزار دلار او را از باشگاه ترکیه‌ای گرفته‌ایم، اما هادی مباشری ضمن تکذیب این خبر تصریح کرد که باشگاه به دنبال دریافت پول کامل انتقال صیادمنش است.

پس از استعفای امیرحسین فتحی از مدیرعاملی باشگاه استقلال در جریان افتضاح فسخ قرارداد آندره‌ا استراماچونی، اسماعیل خلیل‌زاده بازهم ارتقای شغلی گرفت و به‌عنوان سرپرست مدیرعاملی استقلال منصوب شد و در اولین اقدام با شرکت آریا برتر قرارداد همکاری امضا کرد. در زمان اسپانسری این شرکت، مبلغ ۹ میلیارد تومان به‌شکلی به باشگاه استقلال «قرض» داده می‌شود که هر روز تاخیر در بازپرداخت آن با ۴۰ میلیون تومان غرامت دیرکرد مواجه شد! جالب‌تر آن‌که با هویدا شدن افتضاح مدیریتی و مالی خلیل‌زاده، وی همچنان با حمایت وزارت ورزش و جوانان به صندلی ریاست هیئت‌مدیره باشگاه استقلال تکیه زده و هرگونه استعفا را به «جوک سال» تشبیه می‌کند.

احمد سعادتمند در جمع خبرنگاران درخصوص کشمکش‌های بین باشگاه استقلال و شرکت آریا برتر مدعی شد: در تاریخ ۲۸ خرداد سال ۹۸ با شرکت آریا برتر، قراردادی تنظیم کردیم که از آن تاریخ تاکنون، از این شرکت عایدی نصیب باشگاه استقلال نشده است. به عنوان نماینده باشگاه استقلال می‌گویم چرا شرکت آریا برتر در قالب دادخواست یا اظهارنامه، جلوی کمک شرکت فولاد متین را می‌گیرد که اجازه ندهد به استقلال مساعدت شود و باشگاه از پس هزینه‌های خود بربیاید؟ مگر آریا برتر سال گذشته چقدر به باشگاه کمک کرد؟ در قرارداد با این شرکت، دیناری به استقلال نرسیده است. در تاریخ ۱۲ بهمن ۹۸، الحاقیه‌ای در قالب قرارداد قرض‌الحسنه تضمین و قرار شد مبلغ ۹ میلیارد و ۶۷۴ میلیون تومان در یک ماه به استقلال پرداخت شود. در ادامه قرار شد که به‌صورت روزانه، استقلال مبلغ ۴۰ میلیون تومان خسارت پرداخت کند. کجای دنیا چنین چیزی وجود دارد؟

پس از نارضایتی اعضای هیئت‌مدیره و شخص مدیرعامل باشگاه استقلال، در جریان سفر سعادتمند به ایتالیا نیز گویا آتش اختلافات در بطن مدیریتی استقلال بیشتر گُر گرفته و یک سوی این آتش هم به خلیل‌زاده مربوط می‌شود. پس از انتقال پیام محرمانه مذاکره با استراماچونی توسط یکی از اعضای هیئت‌مدیره به وزارت ورزش و تخریب وجهه دو عضو مهم مدیریتی باشگاه استقلال، مهدی عبدیان جنگ را علنی کرد و به معاون مسعود سلطانی‌فر اطلاع داد: هیئت‌مدیره یا جای من است و یا جای خلیل‌زاده.
سناریویی که حتی اگر به استعفای خلیل‌زاده یا عبدیان هم ختم نشود، ماموریت اصلی‌اش را انجام داده و دست فرهاد و آبی‌پوشان را از رسیدن به جام حذفی کوتاه نگه داشته‌است.

با مرور مستندات تاریخی و سوابق افراد اکنون مسئول، طرح سوال اصلی به وزیر ورزش باز می‌گردد و ایراد نهایی به گردن شخص مسعود سلطانی‌فر است. جناب وزیر که سابقه گاف‌های اقتصادی و رفتار‌های ناهنجار مدیریتی از رفیق شفیقش را می‌دانست و از عملکرد شائبه برانگیز وی در استان گیلان هم خبر داشت، چگونه خلیل‌زاده را بالاجبار وارد هیئت‌مدیره باشگاه استقلال کرد و چگونه مسبب قدرت‌گیری وی در یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های هواداری فوتبال در ایران شد؟ این امر که اسماعیل خلیل‌زاده با حمایت قاطعانه مسعود سلطانی‌فر به سکان هیئت‌مدیره باشگاه استقلال رسیده که اصلاً شکی درش نیست، اما ادامه حضورش در راس ارکان مدیریتی باشگاه بیش از پیش به اتهام رنگی بودن وزیر و وجود تصمیمات علاقه‌گرایانه در بطن وزارت ورزش جامه عمل می‌پوشاند.

مشخص است که افرادی که حالا نقش دایه مهربان‌تر از مادر را به خود گرفته‌اند و کاراکتر یک حامی بی‌چشمداشت را بازی می‌کنند، پیش از هر کس دیگری در آزار هواداران نقش داشته‌اند و نبودن آن‌ها به تمدد اعصاب طرفداران باشگاه استقلال کمک بیشتری می‌کند تا بودن و کمک‌های مالی پر درصدشان!


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از راه دانا، تاریخ انتشار: ۱۶ شهریور ۱۳۹۹، کد خبر: dana.ir/۱۶۴۴۰۱۲
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین