پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۳۰۰۰۷۹
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۶
تراز تجاری کشور منفی ۵ میلیارد دلار گزارش شد.

شعار سال: براساس آمارهای رسمی گمرک از وضعیت تجارت خارجی، از شهریور ۹۸ تا مرداد ماه ۹۹ بالغ بر ۳۳.۳ میلیارد دلار صادرات و ۳۸.۳ میلیارد دلار واردات به کشور ثبت شده است. تراز تجاری کشور منفی ۵ میلیارد دلار گزارش شد.

هزینه+صادرات

این ارقام در حالی رقم خورده که وضعیت بهتری در مدت مشابه قبل آن وجود داشته و تراز تجاری کشور مثبت بوده است. افت صادرات کشور به دلیل مشکلات ارزی و پس از آن شیوع ویروس کرونا محسوس است.

کاهش صادرات باعث شده بازار داخلی ارز با نوسان قیمتی همراه باشد و این نوسان اثر مستقیم خود را روی قیمت کالا و خدمات می گذارد.

در بخش دیگر شاخص های عملکرد امور گمرکی در تجارت فرامرزی یکی از مولفه های هموار سازی کسب و کار و تجارت است.

طبق جدول ذیل حداقل هزینه تجارت فرامرزی در سال ۲۰۱۸ بیش از ۲۲۱ ساعت یعنی بیش از ۹ روز به طور متوسط به طول می انجامد که هزینه آن ۶۹۰ دلار است. این رقم و زمان برای سال ۲۰۱۹ به ۱۳۴ ساعت و ۴۷۵ دلار کاهش یافته است.

هزینه+صادرات۱

برای سال ۲۰۲۰ نیز زمان انجام صادرات و هزینه آن ۴۷۵ دلار که اگر با دلار صرافی ملی ۲۳۰۰۰ تومان حدود ۱۱ میلیون تومان (بازار آزاد با رقم ۲۶۳۷۰ تومان معادل ۱۲.۵ میلیون تومان) متوسط هزینه و ۵.۵ روز معطلی به همراه دارد.

در واردات موضوع کمی متفاوت است و متوسط هزینه زمان و فرایندهایی که طی می کند ۱۸۱ ساعت و ۷۵۰ دلار است.

این اتفاق در حالی است که مسئولان گمرک مدعی هستند ۸۵ درصد کالاهای وارداتی، از جنس کالاهای سرمایه ای، مواد اولیه و واسطه ای بوده و مابقی آن مصرفی محسوب می شوند.

قطعا هزینه های سربار توقف و معطلی ناشی از دریافت مجوزها و استعلامات و ناهماهنگی میان دستگاه ها در کالاهای وارداتی به جامعه منتقل می شود و در کالاهای صادراتی نیز رقابت را با مشکل مواجه می کند.

 

 

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از گسترش نیوز، تاریخ انتشار: ۲4 شهریور ۱۳۹۹، کد خبر: -،gostaresh.news

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین