پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۰۳۴۵۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۶
محال است کسی در این مرز و بوم نامی از پایتخت کشور کهن ایران زمین نشنیده باشد و یا گذرش به این شهر نیافتاده باشد. شهری به بزرگی تاریخ ایران زمین که همواره بزرگی‌ها دیده و تاریخ‌ها در نوردیده است.

شعارسال: ۱۲ تا ۱۸ مهرماه هفته تهران نام دارد و ۱۴ مهر هم روز تهران نامگذاری شده اما هر چه قدر تقویم را بالا و پایین کنید در صفحه ۱۴ مهر از روزی به نام تهران خبری نیست. نبود نام و نشانی از روز تهران در تقویم رسمی کشور نشان از آن دارد که هنوز این روز به دلیل یک اشکال قانونی به شکل رسمی به ثبت نرسیده است.

محال است کسی در این مرز و بوم نامی از پایتخت کشور کهن ایران زمین نشنیده باشد و یا گذرش به این شهر نیافتاده باشد. شهری به بزرگی تاریخ ایران زمین که همواره بزرگی‌ها دیده و تاریخ ها در نوردیده است. در این گزارش نگاهی می‌کنیم به دیدنی‌ترین مکان‌های شهر تهران که آن را تبدیل به یک شهر زیبا و دوست داشتنی کرده است، می کنیم.

کاخ گلستان

کاخ گلستان

کاخ موزه گلستان

کاخ گلستان از کاخ‌های دوره زندیه و قاجار است که در مرکز شهر تهران واقع شده‌است. کاخ گلستان با قدمتی بالغ بر ۴۴۰ سال یکی از منحصر به فردترین مجموعه‌های تاریخی ایران است. اطلاق نام گلستان به این مجموعه ریشه در بنیان تالاری به نام «گلستان» که از ابنیه عهد آقا محمد خان قاجار بوده و در سال ۱۲۱۶ ه. ق و در عهد فتحعلی شاه قاجار به پایان می‌رسد دارد.

بناهای مختلفی درون این کاخ وجود دارند که از آنها می‌توان به تخت مرمر، شمس العماره، تالار سلام، تالار آینه، حوضخانه، ایوان تخت مرمر و کاخ ابیض اشاره کرد.

کاخ گلستان در خیابان پانزده خرداد، میدان ارگ قرار دارد.

7ec31431219702e81d1dc83be3914b52

سعدآباد

کاخ سعدآباد

مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد به مجموعه عمارت‌ها و کاخ‌هایی گفته می‌شود که در دره دربند، شمالی‌ترین و خوش آب و هواترین منطقه تهران در زمینی به مساحت ۱۱۰ هکتار بنا شده‌است. این مجموعه دارای حدود ۱۸۰ هکتار جنگل طبیعی، چشمه‌سارها، قنات‌ها، باغستان‌ها، گلخانه‌ها و خیابان است. این عمارت از شمال با کوه‌های البرز، از شرق با گلاب‌دره، از غرب با ولنجک و از جنوب با تجریش همسایگی دارد. رودخانه جعفرآباد، از وسط محوطه کاخ می‌گذرد. میانگین دمای سالانه این منطقه ۱۲٫۹ درجه سانتیگراد برآورد شده‌است؛ و در ارتفاع ۱۶۵۰ تا ۱۸۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد. در دوران پهلوی اول، سراسر باغ سعدآباد از رودخانه دربند سیراب می‌شد؛ ولی در دوران پهلوی دوم، به دلیل بخشیدن آب رودخانه در نیمی از شبانه‌روز به رعایا و کافی نبودن این میزان آب رودخانه برای آبیاری سراسر مجموعه، از دوازده رشته قنات قدیمی و جدیدالاحداث استفاده شد.

پس از پیروزی انقلاب ۵۷ این مجموعه به شکل موزه درآمد ولیکن کاخ فعلی ریاست جمهوری در جوار این مجموعه قرار دارد. از کاخ ملکه مادر نیز که متعلق به ارگان ریاست جمهوری است برای پذیرایی از مهمانان خارجی استفاده می‌شود.

4432887

789bea07-a6b0-42b2-a781-63b83a4f2fd5

کاخ نیاوران

کاخ نیاوران، واقع در گوشه شمال شرقی باغ نیاوران قرار دارد. این کاخ در مجموعه باغ نیاوران در میدان شهید باهنر (میدان نیاوران) تهران واقع شده است. مجموعه فرهنگی-تاریخی نیاوران در باغ بزرگی به مساحت حدود 11 هکتار در شمال تهران قرار دارد که از زیبایی و جذابیت طبیعی و تاریخی فراوانی برخوردار است. بناهای این مجموعه متعلق به دوره های قاجار و پهلوی است.

ابتدا شاهان قاجار این مکان خوش آب و هوا را جهت اقامت ییلاقی خویش برگزیدند. فتحعلی شاه قاجار برای تفریحات تابستانی خود دستور می دهد تا در منطقه ای خوش آب و هوا خارج از شهر تهران که وسعتی بسیار کمتر از امروز داشت باغی مصفا بسازند. درکنار روستایی که «گُرده وی» یا «گُرده به» خوانده می شد و در نیاوران امروز قرار داشت به جای نیزاری که در همسایگی روستا واقع بود باغ را ساختند.باغ ییلاقی فتحعلی شاه که در جای نیزار ایجاد شد را «نی آوران» نامیدند که بعدا به نام «نیاوران» مشهور شد. محمد شاه نیز در همین باغ بنای کوچک و ساده ای بنا کرد و به دنبال او ناصرالدین شاه« کاخ صاحبقرانیه» را در این باغ ساخت. آخرین بنایی که در دوران قاجار در این باغ ساخته شد مشهور به کوشک احمدشاهی است. این مجموعه بخش های متنوعی برای بازدید دارد که از آنها می توان به کتابخانه اختصاصی کاخ نیاوران، کوشک احمد شاهی، کاخ صاحبقرانیه، موزه جهان نما و ... اشاره کرد.

Národní_muzeum_Íránu

big.gvswp130.vyp

موزه ملی ایران

موزه ملی ایران مجموعه‌ای از گنجینه آثار تاریخی و پیش از تاریخی ایران است که در تهران قرار دارد. این موزه شامل دو ساختمان مجزا به نام‌های موزه ایران باستان با تاریخ گشایش ۱۳۱۶ و موزه دوران اسلامی با تاریخ گشایش ۱۳۷۵ است.

موزه ملی ایران مهم‌ترین موزه کشور درخصوص نگهداری، نمایش و پژوهش مجموعه‌های باستان‌شناختی ایران است. گستردگی و تنوع مجموعه اشیا موجود در موزه به گستردگی جغرافیایی کشور و دوران های متعدد پیش از تاریخی، تاریخی و اسلامی است که انسان در این سرزمین زیسته و آثاری از خود به جای نهاده است. در حال حاضر موزه ملی به نمایش آثاری پرداخته که بیانگر غنای فرهنگ و تمدن، هنر، رشد اقتصادی و دستاوردهای فناوری ایرانیان است.

Museum-of-the-Qasr-Prison

Národní_muzeum_Íránu

باغ موزه قصر

برای ساکنان خیابان پلیس، موزه قصر با دیدن منظره ناخوشایند همراهان اعدامی‌های زندان قصر شروع می شد. حالا بوی تعفن و فاضلاب زندان به کنار اما حدود چند سال است که این زندان تبدیل به مکانی زیبا و دیدنی شده است.

کتابخانه و مرکز اسناد، فضاهای نمایشگاهی، مراکز فروش محصولات فرهنگی و نمایشگاه خودرو و موتورسیکلت های کلاسیک و گالری های مختلف از بخش های دیدنی این باغ موزه است. همچنین در مناسبت های مختلف، نمایشگاه صنایع دستی و سوغات و عرضه محصولات فرهنگی و جشن ها و برنامه های مختلف در این مجموعه بر پا می شود.

7ffc928a-3028-4af9-8db0-7c0fb4fae209

 

72223657-talab-org

موزه مقدم

موزه مقدم یکی از بناهای تاریخی به جا مانده از زمان قاجار است که از نظر تاریخچه، معماری و اشیایی که در آن نگهداری میشوند، ارزش بسیار بالایی دارد.

استاد مقدم از بنیان‌گذاران دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران و استاد ممتاز این دانشگاه بود. نشان دانشگاه تهران را که با الهام از تاریخ و فرهنگ کهن ایران طراحی کرده‌ است. او اولین ایرانی است که به دریافت نشان لژیون دو نور با درجه «اوفیسیه» از طرف شارل دو گل رئیس‌جمهور فرانسه مفتخر شده‌ است. در سال ۱۳۵۱ ه.ش، زنده یاد استاد مقدم با توجه به علاقه وافرش به علم، تاریخ و هنر، خانه پدری خود را به همراه آثار نفیس گردآوری شده وقف دانشگاه تهران کرد. استاد محسن مقدم در سال ۱۳۶۶ ه.ش دارفانی را وداع گفت و پس از مرگ همسر ایشان در سال ۱۳۶۹ ه.ش، تولیت موزه مقدم در اختیار مستقیم دانشگاه تهران قرار گرفت.

7-4

باغ-موزه-نگارستان-650x409

باغ موزه نگارستان

باغ نگارستان یکی از بناهای قدیمی و ارزشمند تهران است که به دستور فتحعلی‌ شاه‌ قاجار ساخته شد. این بنا از نظر معماری، ارزش تاریخی و هنری آن و هم از نظر موقعیت کنونی و آثاری که در موزه‌های آن به نمایش در آمده است، دارای اهمیت بسیار زیادی است. علت نام‌گذاری این مجموعه به باغ نگارستان به دلیل وجود نقاشی‌های متعدد از فتحعلی شاه و همراهان او در ساختمان‌های مختلف بوده است. اگرچه امروز اثری از بناهای آن قصر برجای نمانده است؛ اما هنوز بدین نام شهره است.

این باغ موزه در بهارستان قرار دارد.

IMG636982298159822817

n00086828-r-b-000

برج میلاد

برج میلاد نام برج مخابراتی چندمنظوره است که در شمال غربی تهران، پایتخت ایران قرار دارد. این برج با ارتفاع ۴۳۵ متر، بلندترین برج ایران، ششمین برج بلند مخابراتی جهان و نوزدهمین سازه بلند جهان است. این برج با ۱۳ هزار متر زیربنا از نظر وسعت کاربری سازه رأس برج در میان تمامی برج‌های مخابراتی دنیا مقام نخست را دارد. برج میلاد به دلیل بلندی بسیار و شکل ظاهری متفاوتش، تقریباً از همه جای تهران نمایان است و از این رو، یکی از نمادهای پایتخت ایران به شمار می‌آید.

57cc3161d6a49e704433955f1c636e64

برج آزادی

برج آزادی اولین نماد تهران است که سال‌ها پیش از برج میلاد ساخته شد و همچنان بسیاری آن را نماد اصلی پایتخت ایران می‌دانند. این بنای زیبا که از شاهکارهای معماری معاصر ایران به شمار می‌رود، در فاصله سال‌های ۱۳۴۸ تا ۱۳۵۰ توسط حسین امانت برای یادبود جشن‌های ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی ساخته شد.

برج آزادی تلفیقی از معماری هخامنشی، ساسانی و اسلامی است؛ به‌طوری که قوس بیضی‌شکل برج نمادی از طاق کسری است و کاشی‌کاری فیروزه‌ای‌ از دوره صفوی و شیارهای بالای برج از بادگیرهای یزد اقتباس شده‌اند که در کنار نمادهای معماری مدرن و ساختار بتنی، جذابیتی دوچندان به برج آزادی بخشیده‌اند.

تئاتر+شهر

چند+خبر+از+مجموعه+تئاتر+شهر

تئاترشهر

اگر از علاقه‌مندان به تئاتر و ادبیات نمایشی باشید، حتما تابه‌حال به ساختمان تئاتر شهر تهران رفته‌اید. این ساختمان فرهنگی محل برگزاری رویدادهای مهم سال در حوزه تئاتر ایران است. در طول سالیان اخیر بخش‌های مختلف تئاتر شهر گسترش یافته‌اند و امکان استفاده عموم مردم از این امکانات ایجاد شده است. در کنار کاربرد فرهنگی و هنری تئاتر شهر، می‌توان به اهمیت معماری و شکل ساختمان تئاتر شهر نیز اشاره کرد.

ساختمان تئاتر شهر در چهار راه ولیعصر در منطقه ۱۱ و مرکز شهر تهران قرار دارد. چهار راه ولیعصر تقاطع بین خیابان‌های انقلاب و ولیعصر است. در ضلع جنوب شرقی چهارراه ولیعصر در میان پارک دانشجو ساختمان تئاتر شهر به چشم می‌خورد. این بنای چهار طبقه با معماری زیبا در منتهی الیه شمال غربی پارک دانشجو قرار گرفته است و به همین دلیل از خیابان‌های اطرافش به‌خوبی دیده می‌شود.

1513028_963

3abad73f-158a-4208-9de7-8feadfcc73ea

 

پل طبیعت

امروزه شهر تهران نمادی جدید پیدا کرده است. نمادی که همواره توانسته است به سرعت هر چه تمامتر پله های ترقی و شناخته شدن را طی کند و به یکی از جاذبه های جدید این شهر بدل شود و در لیست سایت معتبر تریپ ادوایزر به رتبه دوم صعود کند. پل طبیعت تهران یک پل سه طبقه پیاده‌رو و غیرخودرویی است که در عباس‌آباد تهران قرار دارد. این پل که از نمادهای شهر تهران است از عرض بزرگراه مدرس می‌گذرد و بوستان‌های طالقانی در شرق و آب و آتش در غرب را به هم متصل می‌کند.

این پل باعث شناخته شدن معمارش، لیلا عراقیان، در سطح بین‌المللی شد. پل طبیعت انتخاب اول مردم و جزو ۵ انتخاب برتر ۳۰۰ معمار برجسته جهان در مسابقه معمار شهری (A+ (architizer awards در سال ۲۰۱۵ شد. همچنین پل طبیعت در سال ۱۳۹۲ به‌عنوان سازه برتر فولادی ایران شناخته شد. در ادامه و درسال ۱۳۹۳ جایزه بین‌المللی خشت طلایی به پل طبیعت داده شد. سال ۱۳۹۳ پل طبیعت در زمره ۶ پل برتر ایران قرار گرفت.

156520401

 

6768037a-9984-4b17-9196-e3838e4eff21

برج طغرل

«برج طغرل»، یکی از زیباترین آثار تاریخی با پیشینه‌ای برابر با ۹ قرن است که در شهرستان ری قرار دارد. این بنای باشکوه و آجری از عمارات عهد سلجوقیان است که در منطقه‌ی ابن بابویه‌ و در فضای باغی زیبا و بهره‌مند از گل‌ها و درختانی رنگارنگ و سرسبز، قرار دارد. مورخان و کارشناسان بر این باور هستند که «طغرل بیک سلجوقی»، موسس و نخستین پادشاه سلسله‌ی سلجوقیان در این برج باشکوه و زیبا آرمیده است و همین امر سبب شده است تا این اثر ملی به نام «برج طغرل»، شهرت پیدا کند. ناگفته نماند که برخی اظهار نظرهای دیگری در مورد شخصیت مدفون در این برج نیز وجود دارد.

برج طغرل در استان تهران، شهر ری، خیابان ابن بابویه و در مقابل سردر شرقی یکی دیگر از آثار ملی و جاذبه‌های تاریخی کشور، آرامگاه ابن بابویه قرار دارد.

 

IMG_20190531_173921195_HDR-2-780x463

باغ فردوس

عمارت باغ فردوس در دوران قاجار در ابتدا برای سکونت طراحی شده است، به همین دلیل مانند بسیاری از ساختمان‌های مسکونی دوران قاجار شامل بخش‌های مختلفی است. باغ فردوس یک عمارت ییلاقی است که در سال ۱۲۶۴ در شمیرانات تهران توسط حسینعلی خان معیرالممالک که یکی از درباریان محمدشاه قاجار بود،ساخته شد. این عمارت در دو طبقه معروف به گوش فیل طراحی شده است و یکی از نمونه‌های آشنا در طراحی‌های عمارت در دوران قاجار محسوب می‌شود.  

آدرس دقیق این عمارت؛ شمیرانات، خیابان ولیعصر، واقع در کوچه بخشایش است. برای رفتن به این باغ ابتدا باید به خیابان ولیعصر بروید.

عمارت-مسعودیه-800x600

Masoodieh

 

عمارت مسعودیه

در میان شهر تهران عمارتی 140 ساله همچنان سرپا ایستاده و گذر تاریخ سخت و دشوار این سرزمین را به نظاره نشسته است. معماری این ساختمان شگفت انگیز سالیانه هزاران گردشگر را برای بازدید از اقصی نقاط کشور فرا می‌خواند. 
عمارت مسعودیه که در سال 1377 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده، بنای مربوط به دوره قاجاریان در تهران است و در سال 1295 هجری قمری به دستور مسعود میرزا ظل سلطان در محدوده باغ‌های لاله زار، نگارستان و باغ ایروان در مساحت تقریبی 4000 مترمربع ساخته شده است. 
 

001-376

1_980814124620919

بازار تهران

بازار تهران بازاری قدیمی واقع در مرکز شهر تهران در منطقه ۱۲ شهرداری تهران است. این بازار در میان خیابان‌های مولوی در جنوب، سیروس (مصطفی خمینی) در شرق، بوذرجمهری (پانزده خرداد) در شمال و خیام در غرب قرار گرفته‌است. در تقاطع این خیابان‌ها میدان محمدیه، چهارراه مولوی و چهارراه سیروس قرار گرفته‌اند. میدان پانزده خرداد در بیرون از محدوده بازار و سبزه‌میدان در محدوده بازار قرار گرفته‌است. از گذرهای اصلی درون بازار می‌توان از گذر لوطی‌صالح نام برد. این بازار، بسیار وسیع بوده و دارای بازارچه ها و پاساژ های فراوانی می باشد و بازدید از آن برای گردشگران توصیه می شود.

123

 

darband 1

دربند

دَربَند، یکی از محله‌های تهران، پایتخت ایران و از دهکده‌های قدیمی شمیران و در شمال باغ سعدآباد است. محله دربند از مناطق خنک و گردشگری تهران است. بر پایه نظرسنجی‌های انجام شده دربند نخستین گزینه شهروندان تهرانی برای پذیرایی از میهمان خارجی و شهرستانی است و پس از آن فشم، لواسان، درکه و فرحزاد قرار دارند.

دربند در ارتفاع ۱۷۰۰ متری از سطح دریا قرار گرفته و آغاز یکی از راه‌های اصلی صعود کوهنوردان به البرز مرکزی است. کوره‌راهی از دربند آغاز می‌شود و به آبشار دوقلو و پناهگاه شیرپلا ختم می‌شود. محله‌های قدیمی دربند عبارت‌اند از: مرغ‌محله (مغ‌محله)، کنارمحله، کلاغ‌پر و سربند. رودی به نام رودخانه دربند از میان دهکده دربند می‌گذرد. در سال ۱۹۸۷ سیلی در این رودخانه ایجاد شد که بازار تجریش را نابود کرد. دره‌های اصلی رودخانه دربند عبارت‌اند از: دره اوسون، دره آبشار، دره امامزاده ابراهیم، دره کاک، آب شیردره و دره زون. خیابان دربند از ارتفاع ۱۶۰۰ متری در میدان قدس آغاز و در ارتفاع ۱۸۰۰ متری میدان سربند (تندیس کوهنورد) به پایان می‌رسد.

1007553_184

12046663_716

خیابان ولیعصر

خیابان ولی‌عصر، بلندترین خیابانِ تهران و هم‌چنین بلندترین خیابان خاورمیانه با درازای ۱۷٫۹ کیلومتر است که از میدان راه‌آهن در میانه جنوبی تهران آغاز شده و به میدان تجریش در منطقه شمیرانات در شمال تهران می‌رسد.

بسیاری از مراکز خرید بزرگ، پارک‌های عمومی، رستوران‌ها، موزه‌ها، مراکز فرهنگی و دفاتر ملی و بین‌المللی در این خیابان قرار دارند. این خیابان هم‌چنین از کانون‌های سنتی خرید تهران است و بوستان‌های بزرگ ملت و ساعی در کناره این خیابان جای دارند. بخش بزرگی از خط سه متروی تهران از زیر خیابان ولی‌عصر می‌گذرد.

hasan-abad-square-800x600

حسن-600x400

میدان حسن آباد

به جرات می توان گفت میدان حسن آباد یکی از نمادهای تهران قدیم در دوره معاصر محسوب می شود. میدانی که حتما بارها و بارهای نام آن را شنیده اید و گذرتان به سمت آن افتاده است. میدان حسن آباد در تهران واقع در جنوب غرب پایتخت است و با داشتن ساختمان های زیبا و دلفریبی که دارد مخاطبان خاص خودش را دارد.

یکی از دلایلی که اهمیت میدان حسن آباد را در بین گردشگران بالا می برد، سبک معماری است که در این میدان به کار رفته! با قدم گذاشتن در این میدان کاملا می توانید احساس کنید که میدان حسن آباد تهران دارای یک معماری اروپایی است که در گرداگر آن ۴ ساختمان وجود دارد. بر روی تمام این ساختمان ها هشت گنبد خودنمایی می کند که چهره ی متفاوت و منحصر به فردی را به میدان بخشیده اند به خصوص در شب ها که نورپردازی های مناسبی هم برای آن در نظر گرفته شده است و فضای بسیار عالی برای عکاسان فراهم می آورد.

b90e37c3-247e-4f93-b5e2-d939f75434b1

20160118140023611-1_980925174842738

پارک ملت

پارکت ملت علاوه بر طبیعت و طراحی فضای سبز عالی که دارد، تفریحات و جاهای دیدنی‌ بسیاری هم دارد که هر گردشگری را ساعت‌ها مشغول خود می‌کند! حیوانات را دوست دارید؟ می‌خواهید چند لحظه‌ای کنار دریاچه‌ای زیبا باشید؟ مکانی برای دوچرخه سواری و پیاده روی می‌خواهید؟ یا حتی دوست دارید در مجموعه‌ای شیک و آرام غذایی بخورید و فیلمی ببینید! اگر به دنبال این تفریحات هستید پارک ملت بهترین گزینه شماست!

با وجود فضای سبز بسیار زیبا و آبنماهای متعدد، محلی برای نگهداری حیوانات و وجود زمین های متعدد ورزشی و بازی و البته سینما و ... دیگر هیچ بهانه ای برای نرفتن به این پارک وجود ندارد . این پارک خیلی قدیمی و در طول زمان هم با تغییرات زیاد توانسته هنوز هم یکی از بهترین پارک های تهران باشد. پردیس گالری ملت که در این پارک قرار دارد، خود یکی از پردیس های برتر کشور برای تماشای فیلم ها و گالری های روز به شمار می رود.

15851459472283

4376711

پارک چیتگر

پارک جنگلی چیتگر سال‌هاست که میزبان اهالی غرب تهران و افرادی است که برای استراحت و ورزش این محل را انتخاب می‌کنند. این محوطه سرسبز و جنگلی امکانات خوبی هم دارد از قبیل پست اسکیت و دوچرخه‌سواری ویژه خانم‌ها و آقایان به صورت مجزا، زمین بازی کودکان، آلاچیق، محل نصب چادر و ... . این پارک جنگلی تازگی‌ها با یک دریاچه مصنوعی، محوطه بازی‌های آبی را هم به امکانات دیگر خودش اضافه کرده است. این پارک پیشنهاد بسیار خوبی برای روزهای تعطیل خانواده‌ها و دوستانی است که می خواهند ساعتی در فضای باز استراحت کنند و اگر دوست داشته باشند غذای خود را در طبیعت و روی آتش تهیه کنند.

جمشیدیه-2-min

6cac6a65543284805cae09669d2e63c2

پارک جمشیدیه

اگر شما در شهر تهران زندگی می‌کنید و یکی از دوستداران طبیعت زیبای ایران هستید ولی فرصت کافی برای گشت و گذار و خارج شدن از شهر را ندارید اما دلتان می خواهد اندکی از شلوغی های شهر تهران رها شوید، بهترین پیشنهاد ما به شما پارک جمشیدیه تهران است. این پارک بی نظیر علاوه بر اینکه زیباست و از پارک های پر طرفدار در تهران است، یکی از قدیمی ترین و سرسبزترین پارک های تهران محسوب می شود. 

بوستان جمشیدیه به علت نزدیکی به کوه های شمال تهران، یکی از سرسبز ترین و خوش آب و هواترین مناطق تهران است. ناگفته نماند که در بوستان جمشیدیه گاهی اولین بارش های برف مشاهده می شود. همچنین معماری بوستان جمشیدیه با دیگر پارک های موجود در شهر تهران تفاوت زیادی دارد که همین موضوع باعث محبوبیت این پارک شده است.

بوستان جمشیدیه در منطقه نیاوران شهر تهران قرار دارد. آدرس دقیق تر این بوستان خیابان شهید باهنر (خیابان نیاوران)، خیابان شهید امیدوار است.

 

Tochal_Telecabin_2014-03-12_14

tochal-tehran3

توچال

در منطقه توچال ، منظره های بسیار زیبا، هوای دلنشین کوهستانی و چشمه سارهای متعدد و زلال آب، فضای دلپذیر و آرام بخشی را ایجاد کرده و این یکی از دلایل تبدیل شدن این منطقه به نقاط گردشگری و ورزشی شده است.

منطقه تفریحی توچال به خاطر شرایط خوب آب و هوایی ، یکی از پاتوق های مردم شهر تهران محسوب می شود. از انتهای خیابان ولنجک تا آغاز ایستگاه یک تله کابین توچال ، مسیر آسفالته ای وجود دارد که به بام تهران شهرت پیدا کرده است. ولنجک یکی از محلات شمال شهر تهران بوده که مرتفع ترین منطقه مسکونی تهران به شمار می آید. دمای هوا در این منطقه نسبت به مناطق جنوبی ۵ تا ۷ درجه سردتر می باشد. ولنجک از جنوب به بزرگراه چمران مشرف بوده و از شمال نیز به دامنه های کوههای شمالی شهر به خصوص قله توچال محدود می شود.

2007_Sai_Park_Tehran_495226240

 

1401574

پارک ساعی

 شهر تهران به شهر ترافیک و آلودگی و شلوغی معروف است اما هنوز هم‌ می توان جاهای دنجیپیدا کرد که برای ساعاتی هم که شده آرامش داشت. جایی که بتوان به‌طور رایگان تفریح کرد، این مکان جایی نیست جز پارک ساعی تهران که جزو مهم‌ترین پارک‌های شهر تهران به‌حساب می‌آید.

در قسمت حیات‌وحش پارک نیز حیوانات دیگری مانند خرگوش، غاز، قو، مرغابی، سنجاب و طاووس نگهداری می‌شوند. در جای‌جای پارک قفس‌های سربسته خواهید دید که مخصوص نگهداری حیوانات است. لاک‌پشت، قوچ‌، غاز، قو و … هم در قسمت فضای باز نگهداری می‌شوند اما بازهم جای محصوری است تا نتوانند پارک را ترک کنند. همچنین دارای پوشش گیاهی بسیار متنوعی مانند چنار، کاج تهران، سرو شیرازی، سرو نقره‌ای، سرو بادبزنی، افرا، نارون، یاس وحشی، زالزالک، گردو سیب است.

 

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از برنانیوز، تاریخ انتشار:  10 مهر  1399  ، کدخبر:-، borna.news

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
0
0
واقعا اين مطلبتون براي كسي كه ميخواد تهران گردي رو اغاز كنه خيلي مفيد به فايده بود..دمتون گرم هم سيوش ميكنم هم براي دوستان ميفرستم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین