شعار سال:«امسال سال آخر قرن نیست؛ در آخرین پاییز و یلدا و زمستان قرن به سر نمیبریم؛ مراسم چهارشنبه سوری امسال، آخرین مراسم قرن محسوب نمیشود» جملاتی که آرش نورآقایی بارها و بارها به عنوان مدرس و فعال گردشگری در رسانههای مختلف، برنامه ها، سمینارها، وبینارها و فضای مجازی و حقیقی تاکید کرده و به مسوولان و مردم یادآوری کرده که باید برای ورود به قرن جدید نگاه نو و تخصصی داشت.
اما گویی مسوولان و آحاد مردم چندان به این موضوع توجهی ندارند و بدون نگاه علمی و دقیقی به آن مینگرند. برداشت آنان این است که امسال، سال آخر قرن شمسی است و به همین جهت هر مراسم و برنامهای که در طول سال وجود دارد را به آخرین مراسم قرن نسبت میدهند. به گفته پژوهشگر گردشگری آیا قرن و سال نو نمیارزد به اینکه فکر کنیم قرار است در سده نو چه کاری انجام دهیم؟
دبیر فدراسیون جهانی راهنمایان گردشگری میگوید: امسال نود و نهمین سال قرن است و سال ۱۴۰۰ آخرین سال قرن ۱۴ محسوب میشود؛ بنابراین سده نو از سال ۱۴۰۰ شروع نمیشود بلکه از سال ۱۴۰۱ آغاز خواهد شد. این تاریخ گذاری به صورت قراردادی است و با توجه به اینکه سال صفر نداریم، تقویمها مخصوصا هجری شمسی از ۱/۱/۱ شروع میشوند. اما بسیاری این موضوع را به اشتباه بیان میکنند. به عبارتی ما یک سال و ۹۰ روز تا پایان قرن ۱۴ زمان داریم.
مثل این است که برای سالروز تولدمان خواب بمانیم
نورآقایی گلهمند است که موضوع به این مهمی، کم اهمیت جلوه داده میشود: مثل این است که برای سالروز تولدمان خواب بمانیم و هیچ تدارکی برای یک زادروز انجام ندهیم؛ بنابراین برای اینکه حس خوبی داشته باشیم، از بهترین شیوهها برای برنامه ریزی استفاده میکنیم تا در کنار دوستانمان خوشحال باشیم. وی معتقد است که گویی ۸۵ میلیون ایرانی که نه برای سالروز، بلکه برای سده و قرن جدید به خاطر مشکلات زیاد آن را فراموش کرده اند.
وی به تلاشهای صورت گرفته برای قرن جدید اشاره میکند و ادامه میدهد: ما نباید فرصتهای ارائه مانیفست برای قرن آتی را از دست بدهیم. زیرا، وقتی ما رویدادی به نام نوروز داریم که تنها سنت نوگرای دنیاست چرا برای قرن نو به دنبال تعریف پروژههایی با تم «نو سده» نباشیم؟! برای همین موضوع در مرداد سال ۹۷ طرحی به نام سده نو ارائه دادم تا برای ورود به قرن جدید آماده شویم.
با وجود اینکه جلسات زیادی با برخی وزارتخانهها برگزار کردیم که برنامه ریزیهایی مبتنی بر آداب و رسوم نوروزی به بهانه سده نو انجام دهیم و از تاریخ ۱/۱/۴۰۰ تا ۱/۱/۴۰۱ را زمان پایلوت در نظر بگیریم؛ اما تا این ساعت هیچ کاری صورت نگرفته است.
او در این پروژه پیشنهادی با محوریت گردشگری، برنامههای خاصی طراحی کرده است: ما ایرانیها برای شب سال نو، لباس نو میخریم، غذای خوب میخوریم، با خانواده دور هم جمع میشویم، برای سرگرمی از بازیهای متنوع ایرانی استفاده میکنیم، به موسیقی خوب گوش میدهیم و به دید و بازدید نوروزی آشنایان و اقوام میرویم؛ بنابراین به این بهانه بهتر است پوشاک، مد ایرانی و لباس اقوام ایرانی، خوراک و غذای ایرانی، ورزشهای ایرانی، رسم و رسوم ایرانی و موسیقی مرتبط با نوروز را در جهان معرفی کنیم.
نورآقایی در ادامه از پیشنهادش به وزارت خارجه میگوید و میافزاید: من به وزارت خارجه پیشنهاد کرده ام همانگونه که ما ایرانیان در سال نو به دید و بازدید و انجام صله رحم میپردازیم و به خویشاوندان خود سر میزنیم؛ میتوان در مدت کوتاهی با همکاری کشورهای همسایه در سده نو ویزای کشورهای حوزه ایران فرهنگی را برداشت و در مدت محدودی رابطه گردشگری دیگری را ایجاد کرد تا بتوانیم با مردم این کشورها بیشتر آشنا شویم.
ما یک بهانه بزرگ برای دیده شدن بیشتر و بهتر در دنیا داریم
به گفته این پژوهشگر حوزه گردشگری؛ ما یک بهانه بزرگ برای دیده شدن بیشتر و بهتر در دنیا داریم؛ چرا از آن استفاده نکنیم؟ ما تنها کشوری هستیم که وارد قرن نو میشویم، اما کشورهای بی شماری به سال نو میلادی وارد میشوند. این موضوع یک فرصت بسیار مناسب و موقعیت خاص برای ماست. زیرا تنها کشوری هستیم که در هجری شمسی این تاریخ را داریم و همین عامل موجب ایرانیک بودن و منحصر بودن ما میشود، بنابراین خیلی میتوان در این زمینه مانور داد.
نورآقایی که خود یک فعال رسانهای و گردشگری است و مجله گیلگمش با موضوعات گردشگری و میراث فرهنگی را منتشر میکند؛ در پاسخ به اینکه؛ با وجود اطلاع رسانیهایی که صورت میگیرد، اما باز هم بسیاری از مردم و حتی مسوولان امسال را آخرین سال قرن میدانند و این اشتباه رایج همچنان دیده و شنیده میشود؛ میگوید: این موضوع در ابتدا به کم کاری رسانه ملی برمی گردد، زیرا باید در این زمینه از نهادهای علمی و دانشگاهی برای اطلاع رسانی کمک بگیرد. در مرحله بعد هم به دلیل جذابیت عدد ۱۴۰۰ به واسطه داشتن دو صفر است که عامه را مردم دچار این اشتباه میکند.
این فعال و پژوهشگر گردشگری این طرح را فرصت مناسبی برای انگیزه بخشیدن و روحیه دادن به مردم جامعه میداند که در شرایط بد اقتصادی و بیماری هستند. به اعتقاد نورآقایی در فرصت زمان باقی مانده، باید در این زمینه بیش از پیش تلاش کرد تا این فرصت استثنایی را از دست ندهیم.
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سینا پرس، تاریخ انتشار:۲۶ آذر۱۳۹۹، کدخبر sinapress.ir، ۱۱۰۸۵۱