پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۰۷۰۶
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۴
روز بازار شهر فاروج کمتر از دو ماه است که دایر شده بود و استقبال چشمگیری نیز داشت اما تعطیلی زودهنگام آن نارضایتی شهروندان، دوره گرد ها، دست فروشان را به دنبال داشت.
شعارسال: بازار روزی که به سرعت جای خودش را درمیان شهروندان باز کرد، در روز سه شنبه این روز بازار حسابی شلوغ می شد و مشتریان خاص خود را در این مدت پیدا کرد چرا که در این بازار قدرت خرید برای دهک های مختلف فراهم شده بود.

در جوامع شهری امروزی بیشتر شهروندان تجربه خرید بخشی ازمایحتاج روزانه خود از بازارهای روز دارند، بازارهای که نه تنها در شهرهای کوچک بلکه در کلان شهرها نیز مشتریان خاص خودشان را یافته و امروزه برخی از این بازارها شهرتی بیش از مغازه ها و فروشگاه های بزرگ شهر دارند.

در واقع بازارهای روز حلقه اتصال مستقیم تولید کنندگان و مصرف کنندگان هستند که با تعدیل قیمت ها و حذف واسطه های غیرضروری فرصت مناسبی را برای خرید مردم فراهم می آورند.

اما به دلیل اینکه برخی از غرفه داران در روز بازار فاروج بخصوص در زمینه میوه و تربار غیر بومی بودند نارضایتی برخی از کسبه ها را موجب شد که خواستار تعطیلی نیز شدند و کم کم شکایاتی را از سوی اصناف شهر ایجاد کرد.

شماری از کسبه های این شهر خطاب به فرماندار، امام جمعه، شهردار و رئیس اتاق اصناف نامه ای نوشتند و خواستار تعطیلی این روز بازار شدند.

در بخشی از این نامه آمده است: اصناف و کسبه شهرستان حق مشارکت در این روز بازار را دارند ولی متاسفانه با توجه به اینکه این بازار در روز سه شنبه برگزار می شود نمی توانیم شرکت کنیم و این امر نیز باعث شده است که افرادی از شهرستان و استان های مجاور نسبت به حضور و فروش در این فضا اقدام می کنند.

در بخش دیگری از نامه آمده است: راه اندازی این بازار در وسط هفته و توسط افراد غیربومی باعث رکود شدید بازار شهرستان و کاهش فروش و ضایع شدن حقوق کسبه فاروجی شده است.

آنان در این نامه خواستار تغییر روز برگزاری به جمعه بازار شدند تا امکان مشارکت و فعالیت کسبه شهر را در این روز بازار فراهم شود.

فرماندار فاروج در آخرین جلسه شورای اداری در اسفندماه سال گذشته در این خصوص گفت: آنچه شورا و شهردار تصمیم بگیرند از آن حمایت می کنیم.

خدمتگزار بر اهمیت رعایت حق شهروندی تاکید کرد و افزود: هر اقدامی بخواهیم انجام بدهیم کسبه حضور پیدا می کنند.

وی با بیان اینکه اصراری بر ایجاد این بازار در روز خاصی نداریم گفت: با کسبه همیشه مدارا شده است در حالی که دادستان مجوز جمع کردن سد معبر واحدهای تجاری می دهد برای کمک به فعالیت اقتصادی آنان مدارا می شود امیدواریم کسبه هم به منافع شهروندان بیندیشند.

وی افزود: دستگاه های متولی از جمله صنعت، معدن و تجارت، شهردار و شورای شهر و با تعامل مناسب کسبه را در خصوص استمرار فعالیت بازار روز قانع کنند.

فرماندار فاروج گفت: بسیاری از اقشار کم درآمد شهر و روستاها بهره زیادی از این بازار می برند و نباید این افراد نادیده گرفته شوند.

امام جمعه فاروج نیز در این جلسه گفت: سه شنبه بازاری که در شهرستان ایجاد کردند برای خدمت به مردم است و باید از آن دفاع و جواب قانع کننده ای به بازارایان داده شود و همچنین آنان نیز شرکت داشته باشند.

حجت الاسلام عباسعلی قلی زاده با اشاره به اینکه این بازار روز تحرکی در شهرستان ایجاد کرده است افزود: بعضی ها بنیه مالی شان ضعیف و قدرت خرید کمی دارند و این بازار برای آنان ضروری است.

وی افزود: اگر بازار روز به جمعه انتقال داده شود، ما نماز جمعه را تعطیل می کنیم و نباید برای نماز جمعه رقیب ایجاد کنیم.

وی گفت: در صورت ایجاد بازار روز در روز جمعه با تمام قوا در مقابل این اقدام می ایستیم و این کار ظلم به حق نماز جمعه است.

وی تاکید کرد: حتی با برگزاری کلاس آزمون قرآن، دوره های ضمن خدومت و... در روز جمعه مخالفیم.

شماری از شهروندان در گفت و گو با ایرنا گفتند: ایجاد بازار روز اقدام شایسته ای بود که اجرایی شد.

شهربانو جهانی افزود: تفاوت قیمت ها در سه شنبه بازار با واحدهای تجاری سطح شهر در اقلام مختلف مشهود بود.

وی گفت: بازاریان به جای اقدام غیر منطقی و کتک کاری با صاحبان غرفه ها با به خرج دادن انصاف بیشتر می توانند مشتریان خود را داشته باشند.

این بانوی خانه دار افزود: به نظر می رسد متولیان این کار خوب، پیش از فکر، عمل کرده اند که به تعطیلی این روز بازار انجامید.

وی گفت: عقیم ماندن طرح های خوب به نظر می رسد در شهرستان سنت شده است و نباید یک کار خوب به سرانجام برسد.

شهروند دیگری گفت: مدت ها بود میوه از سبد خرید خانواده ام به دلیل گرانی حذف شده بود.

مسعود احمدی افزود: با ایجاد روز بازار و با توجه به قیمت های آن خرید میوه برای خانواده امکان پذیر شده بود اما بازاریان که نه حاضرند رعایت حال مشتری را داشته باشند و نه بازار روز، روند سابق را به خانواده ام برگردانده اند.

شهروند دیگری گفت: طیف متنوعی از مردم با قدرت خریدهای متفاوت در این بازار حضور یافته و به خرید اجناس می پرداختند، اجناسی که شاید از لحاظ کیفیت، در سطح بالایی قرار نداشته باشند، اما به طور قطع قیمت مناسبی دارند که مورد پسند عامه مردم است.

علی محمدی افزود: اگر تولید کنندگان روستاهای شهرستان هم جایی در این بازار می یافتند و از صنایع دستی تا تولیدات لبنی شان را به فروش می گذاشتند این بازار مزایایی دو طرفه برای شهرستان ایجاد می کرد.

وی گفت: هنرمندان شهرستان می توانند کار دست خود را عرضه کنند که به دلیل نزدیکی تولید به مصرف و نبود واسطه ها، قیمت ها نیز بسیار مناسب تر می شود وسود این دست ساخته ها به جیب هنرمندان می رفت.

*** پیش از راه اندازی روز بازار با اصناف نشست برگزار کرده ایم

رئیس شورای شهر فاروج گفت: بازار روز در 17 فروردین فعالیت خود را با تعداد محدودی از غرفه داران آغاز کرده است.

رجبعلی ایزدجو افزود: پیش از راه اندازی این بازار با کسبه جلسه گذاشتیم علاوه بر آن در جلسه فرمانداری که با همین محوریت بود حضور داشتند.

وی گفت: از غرفه های تعیین شده برای کاسبان شهرستان هم پیش بینی شد و محدودیت برای واگذاری به آنان نداریم اما کسبه شهرستان استقبال نکردند.

وی با اشاره به اینکه غرفه داران از شهرستان های اطراف هستند افزود: کاسبان برای تغییر روز از سه شنبه به جمعه جلسه ای هم با امام جمعه شهرستان داشتند که ایشان با این تغییر مخالفت کردند.

ایزدجو گفت: رونق بازار روز و استقبال مردم به مذاق کاسبان خوش نیامده است.

*** شهرداری خلف وعده کرد

رئیس اتاق اصناف شهرستان فاروج هم در این خصوص گفت: برای راه اندازی این بازار، هیچ نشست یا جلسه ای با اصناف برگزار نشده است.

هادی عصمتی اظهار داشت: تفاهم نامه از سوی شهرداری به محل کسب و کارم ارسال شد که بنده با توجه به تعین روز سه شنبه برای راه اندازی بازار آن را امضا نکردم.

وی افزود: تفاهم نامه جدید با تعیین روز پنجشنبه برای برگزاری روز بازار عودت داده شد که با توجه به تعیین روزی در آخر هفته، تفاهم نامه را امضا کردم.

وی با اشاره به اینکه در جلسه اصناف استان با استاندار، مقرر شد همه شهرستان های استان در یک روز، این روز بازار را داشته باشند تا 250 غرفه داری که قرار است در آن فعالیت کند از جمع کاسبان همان شهر باشد و به اقتصاد منطقه کمک شود اما این مهم در شهرستان فاروج محقق نشد.

عصمتی، پاسخ شهرداری به علت برگزار نشدن جلسه تبادل نظر با اصناف برای برنامه ریزی روزبازار را ایجاد مزاحمت نکردن برای اصناف عنوان کرد و افزود: شهرداری برغم همه این مسائل در روز برگزاری روز بازار هم خلف وعده کرد.

وی با اشاره به بی ثمر بودن پیگیری های اصناف گفت: در نشست با امام جمعه شهرستان برای تغییر زمان روز بازار به جمعه برای جلوگیری از تعطیل شدن دو روز بازار شهرستان، ایشان مخالفت شدید کرد.

عصمتی گفت: با عرضه اقلام درجه دو و سه در بخش میوه وتره بار، پوشاک بی کیفیت و بدون ضمانت باید هم تفاوت قیمت بین این بازار و اصناف باشد.

وی افزود: واحدهای تجاری در قبال عرضه محصول درجه یک، بهای بیشتری دریافت می کنند و در واحدهای تجاری عرضه پوشاک هم، بازاریان پاسخگوی عیب یا نقص کالای عرضه شده هستند اما در روز بازار به محض داخل کیسه پلاستیکی شدن یک کالا، دیگر فروشنده پاسخگوی ایراد جنس عرضه شده نیست.

عصمتی به تصمیم جدید اصناف برای ارائه پیشنهاد به کمیسیون نظارت در تعین دو نرخ نامه برای میوه های درجه یک و پایین تر هم اشاره کرد و گفت: در خصوص این پیشنهاد در پایان این ماه در کمیسیون نظارت تبادل نظر می شود تا امکان بیشتری برای افراد با توان خرید متفاوت در سطح اصناف هم ایجاد شود.

وی افزود: چرا باید وقتی می توان از ظرفیت های اصناف شهرستان استفاده کرد با اقدامات نسنجیده باعث رکود بازار شهرستان شد آنهم در سالی که به نام اقتصاد نامگذاری شده است.

حال باید دید مسئولان و متولیان رفاه و آسایش و تسهیل دسترسی و تنوع قیمت ها را برای شهروندان در اولویت قرار می دهند یا بدنبال حفظ منافع بازار و اصناف خواهند بود.

واقعیت این است وظیفه نهادها و مسئولان تصمیم گیرنده است که شرایطی را فراهم کنند که شهروندان خود بتوانند تصمیم نهایی را برای کسب منافع بیشتری بدست آورند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا)، تاریخ انتشار: 22 فروردین 1395، کد خبر: 82028473 (5258156)، www8.irna.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین