اینکه مجلس دارای نقایص پایهای در سیاستگذاری و حوزه نظارتی است، شکی نداریم. آیا گوش شنوایی وجود دارد که به عزیزان نماینده بگوید که میتوان بر مجموع خودروهای در اختیار افراد مالیات بست؟ آیا گوش شنوائی است که بشنود، بغیر از برای مشاغل خاص، میتوان مالیات بر مالکیت برای خودرو تصویب نمود (دو خودرو به بالا، ۲۵ درصد مالیات مالکیت) و ...
شعار سال: براساس پیش نویس لایحه اصلاح قانون مالیاتهای مستقیم که در کمیسیون اقتصاد دولت به تصویب رسیده و مراحل بررسی نهایی در هیات وزیران را طی میکند وضعیت اخذ مالیات از خودرو مشخص شد.
براساس مصوبه این کمیسیون، کلیه مالکین (اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی) انواع خودروهای سواری و وانت دو کابین دارای شماره انتظامی شخصی به نام خود و فرزندان کمتر از ۱۸ سال و محجور تحت تکفل که در پایان هرسال مجموع ارزش آنها بیش از ۱۰ میلیارد ریال باشد، به شرح زیر مشمول مالیات سالانه خودرو میباشند.
- تا مبلغ ۱۵ میلیارد ریال نسبت به مازاد ۱۰ میلیارد ریال یک درصد
- تا مبلغ ۳۰ میلیارد ریال نسبت به مازاد ۱۵ میلیارد ریال دو درصد
- تا مبلغ ۴۵ میلیارد ریال نسبت به مازاد ۳۰ میلیارد ریال سه درصد
- نسبت به مازاد ۴۵ میلیارد ریال چهار درصد
تبصره ۱- مأخذ محاسبه مالیات خودرو موضوع این ماده، قیمت روز انواع خودرو با توجه به تاریخ ساخت یا واردات آن است که توسط سازمان مالیاتی کشور تا پایان دیماه هرسال برای اجرا در همان سال تعیین و اعلام میشود. مأخذ مزبور برای انواع خودرو که بعد از اعلام سازمان و تا پایان سال تولید یا وارد میشوند، بلافاصله پس از تولید یا واردات آن توسط سازمان مزبور تعیین و اعلام خواهد شد.
این در حالی است که وزارت اقتصاد درباره این موضوع در پیش نویس لایحه اصلاح قانون مالیاتهای مستقیم، پیشنهاد داده بود که مالیات از خودروهای بالای بیش از ۵ میلیارد ریال اخذ شود. همچنین بالاترین پله مالیاتی برای خودروهای مازاد ۴۰ میلیارد ریال بود و قرار بود از این خودروها ۵ درصد مالیات اخذ شود.
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از اقتصاد ۲۴، تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۹، کد خبر: ۸۲۹۰۴، eghtesaad۲۴.ir