پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۰۷۲۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۲
هشترود یکی از شهرهای کوچک در آذربایجان شرقی است که به دلیل فاصله‌ای که با تبریز دارد، برای انجام برخی پروژه‌های بزرگ مورد توجه مسئولان کشوری قرار گرفته است. با وجودی که این شهر جمعیت زیادی ندارد اما به خاطر فضای مناسب در سال 88 برای تاسیس اولین پالایشگاه خصوصی نفت به عنوان گزینه‌ اصلی وزارت نفت انتخاب شد.
شعارسال: البته شرکتی که به واسطه شناخت وزارتخانه برای این طرح مجوز گرفت، از همان ابتدای کار به در بسته خورد و نتوانست کاری از پیش ببرد. از سال 89 و زمانی که کلنگ احداث پالایشگاه پارس هشترود بر زمین زده شد تا ابتدای امسال کاری از پیش نرفته و هنوزهم این پروژه به دلیل کاغذبازی بین مدیران استانی در گردش است. درواقع مشکل اداری یکی از عوامل تاخیر در راه‌اندازی این طرح است.

مردم هشترود به این مسئله دلخوش بودند که با تاسیس این پالایشگاه شهرشان رونق می‌گیرد و از وضعیت راکد فعلی خارج می‌شود. پس از گذشت بیش از یک سال از آغاز طرح تلاش مسئولان این طرح موفق شدند برخی موانع را در این شهر بردارند. در حقیقت علاوه بر مسائل اداری و مشکلات اندازه زمین برای احداث پالایشگاه، در مورد مکان هم با مشکل روبرو شده بودند. به گفته غفار اسماعيلي، نماينده مردم هشترود و چاراويماق در مجلس شوراي اسلامي درشهریور 89، مشکل پالايشگاه نفت اين شهرستان بخاطر زميني که در فاصله 500 متري از رودخانه قرانقو قرار داشت و از نظر امور آب استان با وقفه ای روبرو بود، از سوي مسئولان استاني، استانداري و امور آب استان حل شد و قرار بر این شد عمليات اجرايي آن آغاز شود.

طبق قرارها اين پالايشگاه باید در زميني به مساحت 40 هكتار ساخته مي‌شد و توان توليد روزانه 75 هزار بشكه انواع فرآورده‌هاي نفتي از جمله نفت سفيد ، بنزين ، مازوت و بنزين سوپر را داشته باشد.

اما در اسفند 89 و زمانی‌که کلنگ احداث پالایشگاه ارکان پارس هشترود توسط ضیغمی، معاون وزیر نفت و مسئولان استان آذربایجان شرقی به زمین زده شد، مديرعامل شركت اركان پارس هشترود و مجري اين پالايشگاه گفت: ظرفيت اين پالايشگاه در مرحله اول روزانه 15 هزار بشكه است كه در مرحله دوم به 75 هزار بشكه خواهد رسید.عليرضا نگهبان افزود: اين پروژه اولين پالايشگاه خصوصي كشور است كه با یک هزار و 590 ميليارد ريال سرمايه گذاري در زميني به مساحت 12 هكتار و در مدت دو سال احداث مي‌شود.در همان مراسم آغاز عملیات اجرایی، میزان زمین اختصاص داده شده به این پروژه بطور چشمگیری کاهش یافت و وعده افتتاح تا سال 91 داده شد که در حد همان حرف باقی ماند.

* دو سال بی ثمر

روند ساخت نخستین پالایشگاه خصوصی کشور در مدت چهار سال هیچ گونه پیشرفتی نداشت و در شهریور 92 مسئول طرح اعتراضش را نسبت به شرایط پیش امده ابراز کرد. مدیر عامل پالایشگاه ارکان پارس هشترود در اين خصوص گفت: با گذشت چهار سال از صدور مجوز احداث و دو سال از کلنگ زنی این پالایشگاه، اجرای این طرح هیچ گونه پیشرفتی ندارد. علیرضا نگهبان افزود: بروکراسی اداری مانع از احداث پالایشگاه نفت هشترود شده است در حالیکه برای اجرای این طرح در مدت دو سال، 12 هکتار زمین اختصاص داده شد که این زمین لم یزرع و بدون استفاده مانده است.

براساس گفته مسئول پروژه وزارت نفت میزان سرمایه گذاری‌ها را تغییر داده است که می بایست 85 درصد سرمایه باید از سوی سرمایه گذار و 15 درصد بقیه از طریق تسهیلات بانکی تامین شود که این کار باعث عدم سرمایه گذاری در این طرح شده است.بالاخره پس از دو سال تلاش، مسئولان پروژه موفق شدند پروژه را از روی کاغذ به مرحله اجرا و ساخت در اورند.

* چهار سال فقط ۴۵ درصد پیشرفت!

با گذشت چهار سال از کلنگ‌زنی پالایشگاه پارس هشترود، اجرای این تنها ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. در حالی‌که شرکت سرمایه گذار دو سال برای احداث این طرح درنظر گرفته بود اما در حال حاضر به دلیل کندی روند ساخت، مشکلات بروکراسی و سرمایه گذاری این پروژه به این مرحله رسیده است.مدیرعامل پالایشگاه پارس هشترود در این مورد اعلام کرد: با وجودی که شرکت ارکان پتو صنعت، اولین سازنده واحدهای پالایشگاهی صد در صد ایرانی با استاندارد APA در خاورمیانه استو هم‌اکنون چهار پالایشگاه در عراق در حال ساخت دارد و در حال ساخت مینی پالایشگاه در عسلویه است اما با مشکلات عدیده در ساخت پالایشگاه هسشترود روبروست.

نگهبان گفت: پیشرفت فیزیکی پالایشگاه ارکان پارس هشترود ۴۵ درصد است که با ارسال کوره و نصب به ۶۰ درصد خواهد رسید و اگر بروکراسی اداری رفع شود تا چهار ماه دیگر پیشرفت فیزیکی این پروژه به صد در صد خواهد رسید.وی افزود: تاکنون برای ساخت این پالایشگاه بیش از ۲۰ میلیون دلار هزینه شده و ۳۰ میلیون دلار دیگر هزینه خواهد شد. طبق وعده‌ای که مسئول پروژه پالایشگاه هشترود داده است تا بهمن ماه این طرح اماده بهره‌برداری است اما باید دید با وجود فراهم بودن امکانات مالی چه مشکلات دیگری گریبانگیر اولین پالایشگاه خصوصی ایران را میگیرد و زمان واقعی احداث آن چه موقع خواهد بود.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت خبری جوان آنلاین، تاریخ انتشار: 25 شهریور 1394 ، کد خبر: 740449، www.javanonline.ir

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
United Arab Emirates
۲۰:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۲
0
0
پالایشکاه باعث پیشرفت میشه امیدو.ارم تو همین زمانی که وعده دادین واقعا به بهره برداری برسه م.ق71
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین