امروزه بدون استثنا اکثر مسئولین بخش کشاورزی دریافتهاند که دانشآموختههای اقتصادکشاورزی میتوانند هم در ابعاد مدیریتی کشاورزی که اصل حرکت برای تحولآفرینی در بخش کشاورزی و تضمینکننده اجرای کارآمد تصمیمها و سیاستهای کشاورزی محسوب میشود و زمینه را برای اثرگذاری و حضور فعالانه سایر ابعاد اقتصاد کشاورزی فراهم میآورد و هم در سایر ابعاد مرتبط با رشته اقتصادکشاورزی مانند سیاست و توسعه کشاورزی، اقتصاد منابع طبیعی و محیطزیست کشاورزی، بازاریابی و تجارت محصولات کشاورزی، بر بخش کشاورزی اثرگذاریهای مطلوب در جهت کارآمدسازی آن داشته باشند.
شعارسال: سن علم اقتصاد کشاورزی در ایران حدود ۵۰ سال است. رشته اقتصادکشاورزی در طول این سالها تلاش داشته است تا با تربیت دانشآموختههای مختلف فضا را برای تأثیرگذاری اقتصادی، مدیریتی، سیاستی و بازاریابی در صحنه میدانی کشاورزی فراهم نماید. در این سالها رشته اقتصادکشاورزی در راستای کارآمدسازی چندین بار پوستاندازی داشته است. این پوستاندازی گاهی در قالب ایجاد گرایشهای مختلف برای پاسخگویی دقیقتر و تخصصیتر به نیازهای جامعه کشاورزی و کاهش در چارچوب بازنگری درسی و سازگارسازی و انطباق آن با نیازها و مسئلههای بخش کشاورزی از بعد عملیاتی و پیشرفتهای بینالمللی از بعد نظری شکل گرفته و همواره تلاش شده است از چارچوبهای نگرشی سنتی بر ساختار کارکردی رشته اقتصاد کشاورزی برونرفت داشته باشد و عرصههای جدید را خلق و متناسبسازی محتوای رشته اقتصادکشاورزی را در جهت حل مسئلههای کشاورزی در دستور کار قرار دهد.
این پوستاندازیها شرایطی فراهم آورده است که امروزه بدون استثنا اکثر مسئولین بخش کشاورزی دریافتهاند که دانشآموختههای اقتصادکشاورزی میتوانند هم در ابعاد مدیریتی کشاورزی که اصل حرکت برای تحولآفرینی در بخش کشاورزی و تضمینکننده اجرای کارآمد تصمیمها و سیاستهای کشاورزی محسوب میشود و زمینه را برای اثرگذاری و حضور فعالانه سایر ابعاد اقتصاد کشاورزی فراهم میآورد و هم در سایر ابعاد مرتبط با رشته اقتصادکشاورزی مانند سیاست و توسعه کشاورزی، اقتصاد منابع طبیعی و محیط زیست کشاورزی، بازاریابی و تجارت محصولات کشاورزی، بر بخش کشاورزی اثرگذاریهای مطلوب در جهت کارآمدسازی آن داشته باشند. با توجه به این دیدگاه بسیار مثبت شکلگرفته در بدنه مدیریتی بخش کشاورزی لازم است در فرایند پوستاندازی رشته اقتصادکشاورزی در جهت همپیوندسازی این رشته با مسئلههای کشاورزی موارد ذیل مورد توجه قرار گیرد تا از ایجاد هرگونه اختلال منتج به ناکارآمدسازی دانشآموختهها در صحنه میدانی جلوگیری نماید:
۱-توجه به مسئلههای کشاورزی در سطح واقعی فعالیتهای کشاورزی
۲-توجه به نگاه همپیوندی بین کارشناسی اقتصادکشاورزی و سطوح تحصیلات تکمیلی و نیز چرخشهای ورودی در گرایشهای مختلف با هدف جلوگیری از پراکندهکاری و کاهش کارآمدی دانشآموختههای کشاورزی.
۳، توجه به هدفگذاری در محتوای آموزشی در تربیت کارشناس اقتصاد کشاورزی برای نقش بازی در سطح واحدهای کشاورزی و مدیریت سازمانهای جهاد کشاورزی و یا بنگاههای خصوصی از طریق توانمندسازی آنها در پاسخگویی به نیازهای بخش کشاورزی.
۴-پرهیز از نگاه جزیرهای محصور در قالب گرایشهای اقتصادکشاورزی بهمنظور جلوگیری از تصمیمگیریهای نقطهای عارضهآفرین بر کارکردهای بخش کشاورزی، زیرا گرایشهای مختلف اقتصادکشاورزی بهمنزله مؤلفههای سازنده آن برای حل مسئلههای کشاورزی در چارچوبی سیستمی محسوب میشوند تا پس از حل مسئله کشاورزی، کمترین تهدیدها برای بخش کشاورزی ایجاد شود. به همین دلیل باید پیوند بین دروس گرایشهای مختلف در سطوح ارشد و دکتری مورد توجه قرار گیرد.
۵-توجه به مهمترین مسئلههای کشاورزی در محتوای درسی بهمنظور ایجاد دید و نگرش در دانشآموختههای اقتصادکشاورزی با هدف حل عملیاتی مسئلههای کشاورزی و مهندسی ریسکهای کشاورزی نوظهور.
۶-توجه به فرایند کارآمدسازی رشته اقتصادکشاورزی با مشارکت جمعی اعضای هیئتعلمی و دانشجویان.
۷-همسوسازی آموزشهای اقتصادکشاورزی متناسب با ظرفیتها و پتانسیلهای منطقهای و توجه به منافع همهذینفعان اقتصادکشاورزی.
۸-توجه جدی بر ابعاد کاربردی- مهارتی در آموزشهای اقتصادکشاورزی بهگونهای که دانشآموختههای کشاورزی علاوه بر دانش نظری، مهارت حل مسئله نیز داشته باشند.
۹-توجه به ابعاد خوداتکایی در درآمدزایی از طریق ایجاد اشتغال و کارآفرینی در دانشآموختههای اقتصادکشاورزی.
۱۰-توجه به پویایی در محتوای دروس و حتی دروس در گذر زمان که یکی از مسئولیتهای اعضای هیئتعلمی بهمنظور بهروزسازی محتوا برای پاسخگویی به نیازهای واقعی جامعه است و هرگز نباید بهجز اصول کلیدی اقتصاد کشاورزی، در دام دروس سنتی بدون اثرگذاری واقعی و عملیاتی بر بخش کشاورزی گرفتار شد.
۱۱-نقش بازی انجمن علمی اقتصادکشاورزی در هماهنگسازی عملیاتی محتوای رشته و گرایشهای اقتصادکشاورزی و جذب دانشجویان بهویژه تحصیلات تکمیلی با توجه به نیازهای بازار کار. در این راستا لازم است وزارت جهادکشاورزی مسئولیت رصد بازار کار رشتههای کشاورزی را به انجمنهای علمی کشاورزی (رشته اقتصاد کشاورزی به انجمن اقتصاد کشاورزی) واگذار کند.
امید اینکه مجموعه بیانشده همواره در دستور کار گروههای اقتصادکشاورزی قرار گیرد تا بتوان مسئلههای کشاورزی را به دام انداخت و آنها را بهگونهای مدیریت کرد تا حداقل تهدیدها و حداکثر فرصتها برای بخش کشاورزی تأمین شود. با این رویکرد میتوان به تأثیرگذاری اقتصادکشاورزی در مفهوم عام بر امنیت غذایی مردم و امنیت معیشتی کشاورزی امید داشت.
شعار سال برگرفته از فضای مجازی