پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۱۱۶۰
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۶
سازمان نظام‌مهندسی از یک‌سوی به‎عنوان رکن مدیریتی نظام‌مهندسی و از سوی دیگر به‎عنوان کمک‌کننده سازهای سازمان‎های نظام‌مهندسی استان‎ها برای همسویی با مهندسین کشاورزی و بهره‎برداران کشاورزی، باید تنها به مهندسی مأموریت‎محور نظام‌مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی در چارچوب قانون نظام‌مهندسی اقدام نماید
شعار سال:نظام‌مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی را می‎توان ترکیبی از سه مؤلفه مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی (شوراهای نظام‌مهندسی)، بهره‎برداران کشاورزی و سازمان نظام‌مهندسی دانست که با هماهنگی و همنوایی می‎توانند مأموریت‎های ترسیم‌شده در اساسنامه را به‎طور کارآمد و اثربخش داشته باشند به‎گونه‎ای که ستاده نهایی آن ارتقای نفوذ دانش‎ در بخش کشاورزی و افزایش بهره‎وری و ارزش‌افزوده آن باشد.

سازمان نظام‌مهندسی از یک‌سوی به‎عنوان رکن مدیریتی نظام‌مهندسی و از سوی دیگر به‎عنوان کمک‌کننده سازهای سازمان‎های نظام‌مهندسی استان‎ها برای همسویی با مهندسین کشاورزی و بهره‎برداران کشاورزی، باید تنها به مهندسی مأموریت‎محور نظام‌مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی در چارچوب قانون نظام‌مهندسی اقدام نماید و از هرگونه‎ نامهندسی در سازوکارهای مدیریتی نظام‌مهندسی در سطوح مختلف مدیریتی و ارتباطات مختلف بین ارکان نظام‌مهندسی به‎ویژه در سطح شوراهای نظام‌مهندسی که به دلیل خاستگاه آن، نمایندگان مهندسین کشاورزی محسوب می‎شوند و سازنده یک ضلع از مثلث نظام‌مهندسی، به‌شدت اجتناب نماید که این‌گونه کارکردها نظام‌مهندسی را در کلیت خود از مأموریت‎ها ترسیم‌شده برای آن دور می‎سازد و نتیجه نهایی آن، "تهدید و تحدید سرمایه ‎اجتماعی" است که در گذر زمان در نظام‌مهندسی شکل‌گرفته است زیرا در شرایط نامهندسی شاید بتوان فناوری را تولید کرد، خریداری نمود و یا وارد کرد و حتی انتقال دانش را با هر هزینه‎ای تجربه کرد اما فرهنگ قانون‎پذیری مبتنی بر اساسنامه و آئین‎نامه‎های داخلی، خردپذیری مبتنی بر سازوکار شوراهای شکل‎گرفته بر اساس آرای مهندسین کشاورزی و ... نه خریدنی است و نه در کوتاه‎مدت و به‌سرعت قابل بازسازی؛ بنابراین لازم است از هرگونه اقدام نامهندسی در سازمان نظام‌مهندسی که ورای قانون و آئین‎نامه‎های نوشته‌شده است به‌شدت اجتناب کرد که این‌گونه رفتارهای ورای قانون، نه‌تنها به بی‎اعتباری شوراهای استانی منجر خواهد شد و عملاً این شوراها را از تحرک و پویایی برای اقدام‎های تحول‎آفرین باز می‎دارد و به حاشیه می‎راند بلکه درنهایت اعتبار سازمان نظام‌مهندسی را نیز دچار خدشه می‎نماید و منجر به فروریزی اضلاع مثلث نظام‌مهندسی و در نتیجه تحمیل هزینه‎های بالا بر بخش کشاورزی خواهد شد.

امید این‎که سازمان نظام‌مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی، ارزش سرمایه‎ اجتماعی شکل‌گرفته در گذر زمان را به‌فوریت دریابد به‎گونه‎ای که با رفتارهای مبتنی بر قوانین و آئین‎نامه‎های نوشته‌شده، از اقدام‎های مبتنی بر چانه‎زنی‎های سیاسی و حتی سوگیری‎های خاص دوری گزیند و تنها در چارچوب یک نهاد حرفه‎ای صنفی عمل نماید و منافع بخش کشاورزی را تأمین کند. در این چارچوب مدیریت عقلایی مبتنی بر تجربه می‎تواند به سرعت‎بخشی و اعتباربخشی فرایندهای قانونی کمک کرده و در صورت انحراف، قطار نظام‌مهندسی را به ریل قانون بازگرداند.      
   
یادداشت محمد قربانی. استاد دانشگاه فردوسی مشهد                              

پایگاه تحلیلی- خبری شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از فضای مجازی
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین