دکتر محمدقربانی معتقد است که بهتر است، پیشنهاد با هدف مدیریت یکپارچه و نظاممند بازار محصولات کشاورزی و هدفگیری بهترین راهحلهای اول در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار گیرد تا بتوان با عملیاتیسازی بهترین راهحلهای اول برای دوره زمانی کوتاهمدت، میانمدت و بلندمدت از بینظمیهای موجود، پیوسته، مزمن و بهنوعی پایدار شده در بازار محصولات کشاورزی که ریسکها و هزینهها بالایی را ایجاد کرده، گذار داشت بهنحویکه بازار بتواند کارکردهای با حداکثر کارایی را برای تأمین منافع همه ذینفعان داشته باشد.
شعار سال:اگرچه بازار محصولات کشاورزی ایران در حوزههای مختلف با چالشهای فراوان و جدی مواجه است و هزینههای مستقیم و غیرمستقیم زیادی را بر تولیدکنندگان، فعالان بازار محصولات کشاورزی و مصرفکنندگان وارد میکند و در برخی اوقات نیز به ابزار تهدیدکننده امنیت غذایی مردم تبدیل میشود اما مدیریت واقعی، هدفمند و نظامیافته بازار محصولات کشاورزی بهعنوان ناشناخته در جغرافیای کشاورزی ایران میتواند راهحلهای چندگانه منحصربهفردی را برای حل مسئلههای بازار هر یک از محصولات کشاورزی و درواقع زنجیره تأمین کشاورزی ارائه دهد. مدیریت نظاممند بازار محصولات کشاورزی مبتنی بر ارائه "راهحل" تاکنون کمتر موردتوجه قرار گرفته و در بازار محصولات کشاورزی بیشتر از روشهای سنتی مبتنی بر "رفع مسئله" بهجای "حل مسئله" بازار کشاورزی استفاده شده است که نمونههای مختلف آن در بازار اکثر محصولات کشاورزی مانند مرغ، گوشت، گوجهفرنگی و غیره مشاهده میشود.
مدیریت سنتی بر بازار محصولات کشاورزی بهگونهای است که برای مدیریت مسئلههای بازار اولاً به رفتارها و تجربههای منسوخشده توجه میشود، ثانیاً به مسئلههای کشاورزی پس از ظهور توجه دارند و بهبیاندیگر، کمترین توجه را به مسئلههای در حال ظهور دارند (عدم مدیریت پیشرویداد) و پایشی از رفتارها و مسئلههای در حال ظهور ناشی از عوامل داخلی و خارجی ندارند و ثالثاً بهجای توجه به بهترین راهحل اول برای کوتاهمدت، میانمدت و بلندمدت به بهترین راهحلهای چندم و آن هم برای کوتاهمدت توجه دارند که نمیتوانند اثربخشی لازم را برای حل مسئلههای بازار محصولات کشاورزی داشته باشند. بهبیاندیگر، مجموعهای که در سطح مدیریت بازار محصولات کشاورزی فعالیت دارند ورای نبود هماهنگی بین بخشهای مختلف زنجیره بازار محصولات کشاورزی، به عنصر نوآوری و خلاقیت در ارائه سیاستها و برنامههای منتج به حل مسئلهها از بازار محصولات کشاورزی توجهی ندارند که خود سبب تزریق هزینههای اجتماعی و اقتصادی فراوان به فعالان بازار محصولات کشاورزی و مصرفکنندگان میشود. به همین دلیل پیشنهاد میشود بخش مدیریت سیاستها و برنامههای بازار محصولات کشاورزی در ساختار وزارت جهاد کشاورزی که هماکنون بیشتر جنبه پژوهشی و مطالعاتی دارد به یک واحد سیاستگذاری کاربردی - عملیاتی با وظایف کاملاً کاربردی برای برونرفت از مسئلههای بازار محصولات کشاورزی تبدیل شود. با تحول در این واحد، تغییراتی در واحدهای مختلف درگیر با محصولات کشاورزی نیز باید رُخ دهد و آن اینکه کلیه امور مربوط به مدیریت بازار محصولات کشاورزی باید از طریق این واحد مدیریت سیاستی شود یعنی مدیریت و سیاستگذاری یکپارچه بازار محصولات کشاورزی بهگونهای که معاونتهای مختلف تنها مجری برنامهها و سیاستهای ارائهشده برای بازار محصولات کشاورزی باشند. از جمله وظایف مشخص این واحد استفاده از دیدگاههای تخصصی جامعه متخصصین اقتصادکشاورزی و نیز دیدگاههای اتحادیههای تخصصی کشاورزی و فعالان بازار کشاورزی برای طراحی برنامهها و سیاستهای مناسب و با اثربخشی بالا برای مدیریت بازار محصولات کشاورزی و پایش ریسکهای موجود، ریسکهای ناشی از اجرای سیاستها و ریسکهای در حال ظهور است.
امید اینکه این پیشنهاد با هدف مدیریت یکپارچه و نظاممند بازار محصولات کشاورزی و هدفگیری بهترین راهحلهای اول در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار گیرد تا بتوان با عملیاتیسازی بهترین راهحلهای اول برای دوره زمانی کوتاهمدت، میانمدت و بلندمدت از بینظمیهای موجود، پیوسته، مزمن و بهنوعی پایدار شده در بازار محصولات کشاورزی که ریسکها و هزینهها بالایی را ایجاد کرده، گذار داشت بهنحویکه بازار بتواند کارکردهای با حداکثر کارایی را برای تأمین منافع همه ذینفعان داشته باشد.
پایگاه تحلیلی-خبری شعار سال، برگرفته از کانال معجزه توسعه