پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۹ تير ۱۴۰۳ - 2024 June 29
کد خبر: ۳۰۹۸۹۰
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۵
متاسفانه در طول سالیان اخیر به دلیل برخی تصمیمات غیرکارشناسانه و غلط، شاهد صدور بی‌رویه مجوز کارخانه آردسازی در سطح کشور بوده‌ایم به طوری که اکنون ۳۷۱ کارخانه آرد فعال و به عبارتی دیگر ۲۶ میلیون تن ظرفیت آسیابانی در کشور احداث شده در حالی که بر حسب میزان سرانه مصرفی در کشور، تنها از ۱۰ میلیون تن ظرفیت ایجاد شده استفاده می‌شود و آسیابانان تنها با ۳۰ الی ۴۰ درصد توان واقعی‌شان تولید دارند.

شعار سال: با اینکه در حال حاضر صنعت آرد در کشور به وضعیت اشباع رسیده و ورود و سرمایه‌گذاری در این صنعت غیر مولد است اما متاسفانه کماکان از سوی برخی دستگاه‌ها و سازمان‌ها، مجوزهای جدید برای احداث یک واحد آسیابانی دیگر صادر می‌شود و این امر با سیاست‌های رهبری در راستای حمایت از صنعتگران داخلی و جهش تولید همخوانی ندارد.
قطع به یقین ایجاد ظرفیت جدید در صنعتی که کاملا اشباع شده، توجیه اقتصادی ندارد و علاوه بر هدررفت سرمایه کلان ملی، سرمایه‌های از پیش ایجاد شده را به خطر می‌اندازد.
بسیاری از آسیابانان به تصمیم‌گیری برخی مدیران در جهت صدور مجوز واحد آسیابانی جدید، بسیار معترضند و به گفته آن‌ها، گویا قصد و هدف چنین اقداماتی، فروپاشی صنعت آرد کشورمان است.

استفاده از ظرفیت‌های بلااستفاده برای بازارهای خارجی

سال‌های قبل آسیابانان ایرانی توانستند حضوری موفق در بازارهای صادراتی داشته باشند. صادرات آرد ایران از طریق عبور موقت گندم و همچنین طی یک دوره عرضه گندم در بورس از سوی شرکت بازرگانی دولتی ایران، رونق قابل توجهی گرفت اما متاسفانه با توقف عرضه گندم در بورس و بی‌ثباتی قوانین صادراتی و بوروکراسی‌های پیچیده اداری، رفته رفته بسیاری از آردسازان کشور از ورود به بازارهای صادراتی صرف نظر کردند و عدم حضور مستمر ایران در این بازارها، منجر به عدم اعتماد مشتری و در نهایت از دست رفتن بازار شد. مضاف بر اینکه به دنبال آن شاهد ایجاد مشکلات ارز و حاشیه‌های آن بودیم و این مسأله بار مشکلات صادراتی را برای آسیابانان ایرانی سنگین کرد و در حال حاضر متاسفانه مسیر صادراتی برای آسیابانان بن‌بست شده است.
صنعت آرد ایران در خاورمیانه جزو صنایع پیشرفته و مدرن به شمار می‌آید و این خود یکی از محاسن بزرگ برای ورود به بازار صادرات است علاوه بر آن هم‌اکنون حدود 16 میلیون تن ظرفیت خالی آسیابانی در کشور وجود دارد و به خوبی می‌توان از این ظرفیت برای تقویت بازارهای صادراتی استفاده کرد.
صنعت استراتژیک آرد، یکی از صنایع پایه در حوزه صنایع غذایی دنیا محسوب می‌شود و آسیابانان ایرانی با ورود به بازارهای جهانی نیز می‌توانند علاوه بر رفع مشکلات اقتصادی حاکم بر صنعت آسیابانی، با ارزآوری حتی به اقتصاد کشور نیز کمک کنند.
در حال حاضر تقریبا می‌توان گفت کشور ترکیه به دلیل مشوق‌های صادراتی از سوی دولت، بازار آرد عراق را کاملا تصاحب کرده است. ترکیه با برخورداری از 700 کارخانه آردسازی، سالیانه به طور میانگین 5/2 میلیون تن آرد صادر می‌کند و بازار کشورهای عراق و افغانستان را که بزرگترین واردکنندگان آرد دنیا هستند، به نوعی قبضه کرده است و متاسفانه علی‌رغم اینکه با وجود ظرفیت‌های کنونی در صنعت آسیابانی کشورمان می‌توانیم بازار عراق و افغانستان را از آن خود کنیم، هیچ گامی از سوی دستگاه‌های متولی برای رفع موانع صادراتی برداشته نمی‌شود.

 

 

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از غلات نیوز، تاریخ انتشار: ۱۴آبان ۱۳۹۹، کد خبر: -، ghalatnews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۴
0
0
الان فکر نمیکردم یه روزی فرا برسه که ما مشکل جای ارد رو داشته باشیم تا خود ارد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۴
0
0
این هم بهونه جدیدی هست برای مردمی که دارم احتکار میکنن ارد رو وگرنه در بسته بندی ما مشکلی نداریم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۴
0
0
این هارو باید مردم بتونن به دولتی ها بفروشن و اصلا نگرانی فروش محصولاتشون رو نداشته باشن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۵
0
0
کشوری که این همه مشکل تامین ارد برای نان داره نباید اردش زمین بمونه که
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۶
0
0
اسیابان ایرانی دارن با تموم توان به تولید ارد می پردازن اما خب با این طور رفتارها در زمینه ارد به جایی نمیرسیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۸
0
0
مدیریت وجود نداره، یه سری بی عرضه مسئولیت گرفتند و ادعای بیخود دارن و دزدی می کنن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین