شعار سال: چالش حذف تعرفهها در بازار بیمه کشور، موضوع گفتگو با مسعود بادین نایب رییس هیات مدیره و مدیرعامل بیمه آسیا است. اما مدیرعامل بیمه آسیا از خطر بزرگ تری صحبت کرد، ذائقه بازاری که تغییر کرده و رقابتی که در دوران کرونا و پس از آن به مراتب دشوارتر از گذشته خواهد بود. متن کامل این گفتگو را در پی بخوانید:
رقابت دربازاربدون تعرفه کنونی را چگونه ارزیابی میکنید؟درشرایط فعلی، قبل از بررسی رقابت بیمه گران دربازار بدون تعرفه بهتر است روی رقابت دردوران کرونا تمرکز کرد. آزاد سازی تعرفهها حرکت بسیار خوبی بود؛ لیکن قبل از حذف تعرفهها بهتر بود در ابتدا بسترسازی مناسبی انجام شده و سپس حذف تعرفهها اجرایی میشد. آنچه مسلم است رقابت دردوران آزاد سازی منجر به کاهش نرخهای حق بیمه شد که تا جایی توجیه دارد، زیرا ویژگی بازار آزاد کاهش قیمت هاست، اما این کاهش زمانی تبدیل به چالش شد که دربسیاری مواقع نرخهایی که تعیین شدند دیگر فنی نبودند و شرایط بیمه نامهها بنا به خواسته برخی بیمه گذاران تغییر کرد. آموزش و تربیت نیروی انسانی متخصص و حرفهای در شرکتها برای ارائه نرخهای فنی، یک ضرورت است چرا که حتی در حال حاضر، ارائه بسیاری از نرخها غیر فنی است. این وضعیت نمیتواند طولانی مدت دوام داشته باشد وکمبود نقدینگی و آثار زیان بار آن، خود را نشان خواهد داد.
ابتدا به دوران کرونا اشاره کردید، آیا این دوران نیازمند رقابت جدیدی است؟بدون تردید. بلاتکلیفی واحدهای تولیدی و سایر کسب وکارها، کاهش شدید درآمدها و معوقات واحدهای تولیدی و خدماتی گریبان، بیمه گران بازار را هم میگیرد و بر درآمدها و هزینههای شرکتهای بیمه تاثیرمی گذارد. فروش برخی از بیمهنامهها مثل آتشسوزی، مسوولیت، بدنه، باربری و حتی بیمههای زندگی و حوادث، با افت روبهرو خواهند شد.
به نظر شما بیمههای اختیاری سهم خود را ازدست میدهند و بازار به سمت فروش بیمههای اجباری میرود؟البته. ترکیب پرتفوی صنعت بیمه در دوران قبل از کرونا هم نشان میدهد سهم بیمه شخص ثالث و درمان نسبت به سایر رشتهها قابلملاحظه است، اما تفاوت امروز و دیروز دراین است که بیمه گران برای جذب بازار خرد و صدور بیمه نامههای غیر از ثالث و درمان باید تلاش بیشتری نمایند و برنامه ریزی جدیدی داشته باشند. درشرایط فعلی شرکتهایی که سهم بیشتری از بیمههای اتومبیل و درمان دارند، احتمالا در مقابله با بحران کرونا توفیق بهتری خواهند داشت. زیرا زیان تصادفات و هزینههای درمان به گونهای است که جبران آن توسط افراد، تقریبا غیرممکن است.
درمورد بیمههای زندگی هم بازار ریزش دارد؟در بیمههای زندگی، پیشبینی میشود موارد بازخرید بیمههای عمر و پسانداز افزایش پیدا کند و تعداد متقاضیان وام در این بیمهنامهها، افزایش یابد. بازارمتلاطم است، کاهش نرخ سود سپردههای بانکی و خرید و فروش دربازار سرمایه از یک سو و نوسان شدید ارز و طلا از سوی دیگر موجب شده تا جامعه به دنبال نقدینه گی باشد. درمقابل، بخشی از بازار هم به دلیل شرایط اقتصادی ناشی از کرونا متضرر شده اند، بنابراین دور از ذهن نیست که بیمه گذاران عمر به فکربازخرید یا استفاده از وام باشند.
تکلیف مدیریت ریسک دراین بازارچیست؟بیش از پیش نیازمند مدیریت ریسک هستیم. دراین بازار خرید بیمههای خرد در اولویتهای آخر جامعه قرار میگیرد، بیمههای شخص ثالث و درمان با ضریب خسارت بالا درپرتفوی افزایش مییابد و سهم رشتههایی که زیان شرکتها از محل شخص ثالث و درمان را، پوشش میدادند، کاهش مییابد. تحریمها هم موجب شده تا ریسکهای بزرگ در داخل کشور بماند و دربازارداخل توزیع شود. بنابراین، شرایط به گونهای است که صنعت بیمه بیش از هرزمان دیگری نیازمند مدیریت ریسک است.
شبکه فروش دراین بازار چه نقشی دارد؟شبکه فروش به ویژه نمایندگان همواره در بازار نقش کلیدی دارند. بیمه آسیا هم طی سالها با اتکا به شبکه فروش توانمند خود توانسته عملکرد قابل قبولی دربازارداشته باشد. اما فروشندهای دربازار موفق خواهد شد که درک درستی از تغییرات و پیش آمدها داشته باشد و متناسب با شرایط، تغییرکند. بازار تغییر کرده، سلایق جامعه، نیازها و خواستهها تغییرکرده و انتظارات مردم از دریافت خدمات، تغییر کرده است. در حال حاضر بخش قابل توجهی از اقتصاد جهان برای افزایش سرعت در عملیات و کاهش هزینهها به سوی فروش و ارائه خدمات الکترونیکی حرکت میکند. درچنین شرایطی، شرکتهای بیمه در بخش شبکه فروش، باید با توانمند سازی خود در حوزه الکترونیکی، فعالیتها را در طراحی و ارائه بیمههای الکترونیکی متمرکز کنند، تا بتوانند سهم خود از بازار را حفظ کنند و آن را توسعه دهند.
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری اقتصادآنلاین، تاریخ انتشار: 20 آبان 1399، کد خبر: 480496، www.eghtesadonline.com