پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۲۲۱۷
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۹
حمام اعظم کبودراهنگ به همت ۳۵ نفر از خیرین و به سبک معماری حمام‌های دوره قاجار ساخته شده است، طبق اسناد موجود در میراث فرهنگی این افراد نسبت به هزینه‌ای که کرده‌اند، مالک بنا هستند.

شعار سال: در حال حاضر اعضای هیئت امنای مسجد اعظم به عنوان متولی بنا و ناظر بر آن بوده و با وجود اینکه میراث فرهنگی چندین بار برای تبدیل بنا به موزه مردم شناسی، نمایشگاه دائمی و سفره‌خانه سنتی اقدام کرده اما به نتیجه نرسیده است.

این بنا که در سال ۸۲ با شماره ۹۸۸۰ در فهرست آثار ملی ثبت شده، در سال ۹۰ به همت میراث فرهنگی مرمت شد تا به تغییر کاربری نزدیک شود اما متأسفانه تاکنون این اتفاق نیفتاده است. چند روز گذشته زمزمه‌هایی به گوش رسید که بنا به انبار مبل تبدیل شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان کبودراهنگ، با اشاره به اینکه میراث فرهنگی به دنبال حفظ بنا و تغییر کاربری مناسب آن است، اظهار کرد: هئیت امنای مسجد اعظم حاضر به واگذاری حمام نیستند و مدتی بنا را به نمایشگاه مبل تبدیل کرده بودند و در حال حاضر نیز به انبار مبل تبدیل شده و گویا مجدداً قرار است نمایشگاه شود.

مهدی غلامی با بیان اینکه میراث فرهنگی متولی حفاظت از بناست و در مورد کاربری آن دستش بسته است، گفت: به علت اینکه بنا مالک ندارد و جزء اموال عمومی است، شورای شهر و شهردای هم باید وارد کار شوند.

وی با اشاره به اینکه در دیگر شهرستان‌های استان حمام‌های تاریخی به میراث واگذار شده و کاربری فرهنگی پیدا کرده‌اند، ادامه داد: با وجود پیگیری‌های فراوان این اتفاق در کبودراهنگ نیفتاده است‌.

غلامی با بیان اینکه عرصه زمین حمام و مالکان آن مشکل حقوقی دارند، مطرح کرد: اگر این مشکل وجود نداشت میراث فرهنگی می‌توانست بنا را تملک و حفظ کند، اگر بنا به میراث داده شود کاربری مناسبی برایش درنظر گرفته و در راستای معرفی شهرستان استفاده بهینه از آن می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه حل این مشکل به مسئولان شهرستان کبودراهنگ به ویژه شورای شهر و شهرداری بستگی دارد و لازم است فرمانداری نیز ورود کرده و تصمیم نهایی را بگیرد، بیان کرد: اعضای هئیت امنای مسجد اعظم کبودراهنگ نامه کتبی به میراث فرهنگی داده که در آن آمده است بنا را در اختیار میراث فرهنگی قرار نمی‌دهد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان کبودراهنگ خاطرنشان کرد: میراث فرهنگی نمی‌خواهد این بنا را تصاحب کند و اگر هئیت امنا بتواند آن را به موزه یا سفره خانه تبدیل کند ما به خاطر توسعه شهرستان با آن‌ها همکاری می‌کنیم.

وی درباره مرمت حمام هم مطرح کرد: این بنا در سال ۱۳۹۰ مرمت شده است و کارشناسان میراث فرهنگی بر روند کار نظارت داشته و مرمت اصولی انجام شده، کف بنا با سنگ مرمریت پوشیده شده نه سنگ مرمر، پیش از مرمت نیز کف حمام از سنگ بود.

غلامی درباره ساخت و ساز بنای چند طبقه در حریم بنا نیز اظهار کرد: در سال ۸۹ شهرداری بدون گرفتن استعلام از میراث فرهنگی مجوز ساخت یک بنای سه طبقه در حریم حمام صادر کرده که مورد پیگرد قانونی میراث فرهنگی است‌.

عضو هئیت امنای مسجد اعظم کبودراهنگ نیز گفت: تغییر کاربری حمام اعظم به عهده متولیان مسجد اعظم است، در گذشته در نامه‌ای به میراث فرهنگی گفتیم اگر میراث حمامی در حواشی حمام اعظم بسازد و به مسجد تحویل دهند تا در صورت نیاز مورد استفاده گردشگران قرار گیرد، حمام را به آنها تحویل می‌دهیم که این اتفاق عملی نشد.

سیدعلی موسوی ادامه داد: در نامه مکتوب دیگری پیشنهاد دادیم که یکی از دو قسمت حمام گرم و سرد را برای تبدیل به موزه مردم شناسی تحویل میراث فرهنگی ‌دهیم و قسمت دیگر آن صرف کارهای فرهنگی مسجد شود اما میراث این پیشنهاد را نیز رد کرد.

عضو هئیت امنای مسجد اعظم کبودراهنگ اضافه کرد: پیشنهاد تبدیل قسمتی از حمام به محل ورزش‌های باستانی را در شورای شهر کبودراهنگ مطرح کردیم که مجوز کندن گود به آن داده نشد.

موسوی با بیان اینکه هئیت امنای مسجد اعظم پیش از مرمت حمام، بنا را با چنگ و دندان نگه داشتند، خاطرنشان کرد: متأسفانه بنا پس از مرمت حمام سیستم برق کشی، فاضلاب و لوله کشی گاز ندارد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر حمام به انبار تبدیل نشده است، مطرح کرد: میراث فرهنگی پیشنهاد داده حمام را به سفره خانه سنتی تبدیل کند اما با توجه به  مشکل آب و گاز و برق این تصمیم عملی نیست.

عضو هئیت امنای مسجد اعظم کبودراهنگ با اشاره به اینکه حمام پیش از مرمت چاه و سیستم فاضلاب داشت که در مرمت از بین رفت، اظهار کرد: نظر اعضای هئیت امنا این است که یک قسمت از بنا به موزه مردم شناسی تبدیل شود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه میراث فرهنگی کبودراهنگ دفتری ندارد نظرش این است که در این محل مستقر شود اما اعضای هئیت امنای مسجد با این پیشنهاد موافق نیستند.

موسوی بیان کرد: تمایل داریم حمام اعظم در وهله اول به موزه سپس زورخانه و در نهایت به سفره خانه سنتی تبدیل شود و حتی حاضریم برای موزه شدن سرمایه گذاری کنیم اما میراث ابتدا باید خواسته‌های ما را برآورده کند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار: 27 آبان ۱۳۹۹، کد خبر:99082718607، isna.ir

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
0
0
میراث فرهنگی در ایران به همین اندازه ارزش داره! همین ماله میتونه نمادی برای تاریخ اینده ما باشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
0
0
به راحتی هرچه تمام تر اقتصاد کشور و میراث فرهنگی کشور رو به سخره گرفتن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
0
0
در این حمام دری وجود ندارد و یا نگهبانی نیست که مراقب ان باشد؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین