پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۲۳۵۵
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۷
خبرگزاری اسپوتنیک روسیه: معلوم است که یکی از "پدران" توافق هسته‌ای - برجام، حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، در سال ۲۰۲۱  سمت خود را ترک می‌کند. این امر باعث تشویق مبارزه علیه برجام از سوی رادیکال‌های محافظه کار شد که اکثریت برتر را در دولت ایران به دست آوردند

شعار سال: می توان گفت که هم در ایران و هم در ایالات متحده نیروهای قدرتمندی مخالف معامله هسته ای هستند. با این حال ، این امیدواری وجود دارد که بحران اقتصادی و تهدید اعتراضات اجتماعی، کاری کند تا مقامات رادیکال ایران با ایالات متحده و همچنین با گروهی از کشورهای مولف برجام برای ایجاد شرایط لغو تحریم های ضد ایران، وارد مذاکره شود.به نوبه خود، همانطور که از اظهارات جو بایدن پیدا است، دولت او آماده گفتگو با ایران خواهد بود. مواضع روسیه ، چین ، اتحادیه اروپا و انگلیس نیز در حل مسئله هسته ای ایران مهم است.اکنون دشوار است که بگوییم فرایند مذاکره چه زمانی ، تحت چه شرایطی و با چه اصولی باشد. اما شکی نیست که خواهد بود. زیرا خطر بیش از حد بالا است و سرنوشت ایران، همسایگانش و کل خاورمیانه به حفظ برجام و رژیم منع گسترش سلاح های هسته ای بستگی دارد.اودر مقاله اش در اسپوتنیک فارسی که بحش فارسی خبرگزاری اسپوتنیک روسیه است نوشته است : معلوم است که یکی از "پدران" توافق هسته ای - برجام ، حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، در سال 2021  سمت خود را ترک می کند. این امر باعث تشویق مبارزه علیه برجام از سوی رادیکال های محافظه کار شد که اکثریت برتر را در دولت ایران به دست آوردند. نارضایتی آنها نه در مورد واشنگتن بلکه در مورد رئیس جمهور حسن روحانی است. به نظر آنها، او به اشتباه در مورد این توافق به رئیس جمهور اوباما پیوست. این دیدگاه در حال گسترش بیشتر است و جانشین روحانی احتمالاً در معاشرت  با غرب و حل مشکلات توافق هسته ای چندان باز نخواهد بود.نوشته این سیاستمدار روس را درادامه می خوانید :

در طول دوره چهار ساله ریاست جمهوری دونالد ترامپ ، رئیس جمهور ایران همه تلاش خود را برای زنده نگه داشتن توافق هسته ای انجام داده است. در حالی که آیت الله خامنه ای ، رهبر معظم انقلاب ، بخصوص پس از خروج رئیس جمهور ترامپ از توافق هسته ای، بطور فزاینده ای در مورد تماس با واشنگتن هشدار داده اند، روحانی درب دیپلماسی را باز نگه داشته است.در عین حال، ایرانیان مغرور و سربلند نمی توانند سیاست تهاجمی دولت آمریکا را نادیده بگیرند. دقیقاً یک سال پس از اعلام خروج ترامپ از معامله هسته ای توسط ترامپ ، تهران شروع به کاهش تدریجی اجرای تعهدات خود در آن کرد.در حال حاضر "وضعیت هسته ای" در ایران چگونه است؟ شاید بتوان گفت هشدار دهنده و حتی خطرناک است.امروز ایران از نظر حقوقی در توافق هسته ای نقش دارد. اما اکثریت محافظه کار تندرو نخبگان ایرانی گام دیگری در جهت خروج ایران از NPT برداشتند.حجت الاسلام مجتبی ذوالنوری رئیس کمیته امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در 11 نوامبر گفت که نمایندگان مجلس "طرح اقدام راهبردی مقابله با تحریم های ضد ایرانی" را تصویب کردند (اما هنوز به عنوان قانون تصویب نشده است)بر اساس این "طرح"، دولت پس از تصویب توسط مجلس، باید ظرف دو ماه دسترسی های نظارتی آژانس بین المللی انرژی هسته ای را فراتر پروتکل الحاقی توافقنامه هسته ای متوقف کند. پس از سه ماه از تصویب این قانون اگر روابط بانکی ایران در اروپا و میزان خرید نفت توسط آنها از ایران به شرایط عادی باز نگشته باشد، دولت مکلف است اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف نماید.

بدین سان، این "طرح" امتناع ایران از تعدادی از تعهدات اصلی در توافق هسته ای را پیش بینی می کند. مثلا ، تاسیسات هسته ای فردو ، که مطابق توافق هسته ای به یک مرکز تحقیقاتی تبدیل شد، دوباره به کارخانه تولید اورانیوم غنی سازی شده تبدیل خواهد گردید. تعداد سانتریفیوژهای جدید IR-6 در این کارخانه تا پایان سال جاری به 1000 سانتریفیوژ خواهد رسید. در این صورت حجم حداکثر اورانیوم غنی شده تا 20 درصد سالانه 120 کیلوگرم باشد. در همان زمان ، برنامه ریزی شده است که حجم تولید اورانیوم غنی شده تا به 5٪ ، حداقل تا 500 کیلوگرم در ماه افزایش داده شود، در حالی که توافق هسته ای ، این حجم را به 300 کیلوگرم محدود می کند.مطابق توافق، راکتور آب سنگین 40 مگاواتی در اراک دوباره طراحی شد تا نتواند پلوتونیوم درجه سلاح تولید کند. در ژانویه 2016 ، هسته راکتور متلاشی شد. در مدت چهار ماه از تاریخ لازم الاجرا شدن قانون "طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم های ضد ایرانی"، قرار است راکتور در اراک به طور کامل احیا شود و به وضعیت موجود درزمان قبل از انعقاد برجام رسانده گردد.در عین حال، دولت ایران دیگر حق تعلیق مستقل اجرای این قانون را نخواهد داشت. دولت باید از مجلس مجوز بگیرد - این مجلس است که تصمیم نهایی را می گیرد. اشخاص حقیقی و حقوقی که مفاد این "طرح" را نقض کنند مجازات تا 20 سال زندان دارند.این احتمال وجود دارد که با ارائه "طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها" به مجلس و مردم، مقامات ایرانی دقیقاً 20 ژانویه 2021 - تاریخ تحلیف رئیس جمهور منتخب ایالات متحده جو بایدن را در نظر داشتند. بنابراین ، می توان این طرح را از یک سو به عنوان شانتاژ دولت جدید آمریکا و همچنین انگلیس و اتحادیه اروپا توسط تهران برای دستیابی به لغو تحریم های ضد ایرانی تلقی کرد. از طرف دیگر ، به عنوان شکل گیری موضوع چانه زنی برای گفتگوی آینده از موضع قدرت در مورد بازسازی معامله هسته ای.

بیهوده نیست که آقای ذوالنوری در بیانیه ای که قبلاً ذکر شد تأکید کرد که وقتی ایالات متحده شما را ضعیف می بیند، فشار بیشتری به شما وارد می کند. در نتیجه، مردم ایران باید از موضع زور و قدرت با مخالفان خود صحبت کنند.خجات الاسلام ذوالنوری سرسخت ترین مخالف معامله هسته ای و نزدیک شدن ایران با غرب در کل مجلس است. او گفت: این واقعیت که رئیس جمهور و معاون اول رئیس جمهور در توییت ها و نظرات خود گفته اند که "خدا کند که دولت جدید آمریکا به قانون برگردد و به تعهدات خود عمل کند" حرف صحیح و نجیبانه ای نیست. این گفته ها دشمن را ترغیب می کند تا از تعهدات خود سرپیچی کند. وقتی آنها عزم ما را نمی بینند، سعی می کنند امتیاز بیشتری کسب کنند."

 

 

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری ساعت 24، تاریخ انتشار:۲۸ آبان ۱۳۹۹، کدخبر: saat24.news، 521263

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
1
0
بنظرم یه توافق خوب با بایدن ایران داره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۳۰
0
0
با بایدن هم به جایی نمی رسیم. الکی خودمون رو گول نزنیم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین