پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۳۱۴۱۴۱
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۵
نرخ تبدیل دلار به ریال در روز‌های آمدن همتی به بانک مرکزی حدود ۱۰۰ هزار ریال بود و آن روز‌ها بعد از مدتی این نرخ پایین آمد، اما همانند وضعیت دلار در این روزها، بانک مرکزی در آن زمان نیز نقشی در پایین آمدن نرخ دلار نداشت.
شعار سال: رییس کل بانک مرکزی، اما از وضعیت ویژه تشدید تحریم‌ها استفاده کرد و توانست در غیاب یک وزیر نیرومند در صمت و نیز در وزارت اقتصاد و با استناد به اینکه باید نرخ ارز‌ها کنترل شود تا اقتصاد سامان یابد به مرور اقتصاد ایران را زیر سلطه برد. در حالی که وظیفه اصلی و شماره یک بانک مرکزی کنترل حجم پول در ورود به بازار به میزان رشد بخش واقعی اقتصاد است، اما این کار رها شد و بانک مرکزی شد بانک مرکزی دلار. به عبارت دیگر این نهاد به مرور به فعالیت‌های واردات رسوخ و با سخت‌گیری درباره تقاضای ارز راه واردات را تنگ کرد که نتیجه‌اش کاهش واردات مواد اولیه و واسطه‌ای بوده و هست که به تولید آسیب جدی زد و در بخش صنعت مرغداری نتایج این دخالت دیده می‌شود. افزایش قیمت نهاده‌های دامی حالا دولت را مستاصل کرده است. به دلیل تخصیص ندادن ارز و ملزم کردن صادرکنندگان به فروش ارز در شبکه نیما به قیمت‌های پایین‌تر از قیمت بازار آزاد ارز این بخش را نیز ناراضی کرد و صبر بخش خصوصی سر آمد و با اعتراض‌های پیگیرانه مدیران بالادستی را متوجه نتایج دخالت‌های زیانبار بانک مرکزی کرد. بانک مرکزی تا جایی پیش رفت که نقش وزارت اقتصاد در تامین درآمد را نیز برعهده گرفت و نیز در کار گمرک دخالت کرد و سازمان امور مالیاتی را نیز به نوعی گروگان گرفت. اگر قیمت لبنیات، گوشت قرمز و گوشت مرغ و تخم‌مرغ روند فزاینده را تجربه نمی‌کرد و معاون اول ناگزیر نمی‌شد به بنادر برود تا رسوب کالا‌ها را از نزدیک ببیند شاید حکمرانی بانک مرکزی ادامه پیدا می‌کرد. به نظر می‌رسد ستاره رییس کل بانک مرکزی دیگر درخشندگی پیشین را از دست داده، چون با وجود همه وعده‌ها قیمت دلار به بالای ۳۰۰ هزار ریال نیز رسید و بانک مرکزی ایران شانس آورد که دونالد ترامپ در آمریکا رای نیاورد و انتظارات نسبت به قیمت دلار در بازار ایران از سوی شهروندان کاهشی است.
 
حالا با ورود وزیر تازه صمت و نیز با توجه به مناسبات وزیر اقتصاد که دیگر نمی‌خواهد تابعی از سیاست‌های بانک مرکزی شود و نیز با توجه به بی‌اعتمادی بخش خصوصی به بانک مرکزی، انگار در ماه‌های آینده باید شاهد جمع کردن دست و پای بانک مرکزی باشیم.
 
نامه رییس بانک مرکزی به رییس جمهور آن هم با آن لحن تند و پاسخ تندتر معاون گمرک ایران به آن نامه نشان می‌دهد رییس جمهور از سر عمد یا از سرسهو رییس بانک مرکزی را دراندازه معاون گمرک فرض کرده و قصد دارد اورا سرجایش بنشاند و از اوبخواهد در حوزه ماموریت خود عمل کند. بدون تردید بخش خصوصی از این اتفاق خرسند خواهد شد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از ساعت ۲۴، تاریخ انتشار: ۸ آذر ۱۳۹۹، کد خبر: ۵۲۲۷۰۹، www.saat۲۴.news
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
حسینی
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۸
0
0
سیاست های ارزی مون هم با سیاست ناکارامدی میکنه و همینه که پدر مردم رو در اورده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۸
0
0
بانک مرکزی و وزارت صمت و وزارت جهاد سه گانه ای که در دولت دوم روحانی به شدت ضعیف عمل کردن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۸
0
0
بانک مرکزی خیلی وقته که زده جاده خاکی و بند رو اب داده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۸
0
0
بانک مرکزی ایران باید پاسخ تموم کم کاری های خودش در زمینه اقتصادی رو به مردم بده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۸
0
0
بانک مرکزی در ایران خیلی وقته که به نتایج مثبت خودش غره شده و به هیچ صراطی هم مستقیم تیست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۸
0
0
آقای همتی هم بانک مرکزی رو نابود کرده
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین